האם הגענו לשלום ולשלווה בחצי האי הקוריאני? לפי שעה התשובה לשאלה הזו היא ככל הנראה שלילית, והשמפניה תאלץ לחכות כיוון שעוד צפויות לנו מהמורות רבות. במהלך אולימפיאדת החורף 2018 שנערכה בקוריאה הדרומית הזמינה אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, את נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה אין, לביקור בארצה.



הנשיא מון שלח משלחת רמת דרג לפיונגיאנג, וזו חזרה אתמול לסיאול. היה זה ביקור הכנה לקראת המפגש בין שני מנהיגי קוריאה. נכון לעכשיו, הציפיות הנמוכות והחששות הרבים בקוריאה הדרומית ובארה"ב מביקור המשלחת התבדו: המשלחת חזרה עם הסכמות בין שתי הקוריאות ועם מכתב ממנהיג קוריאה הצפונית לארה"ב, ואילו הנשיא טראמפ כבר יצא בהצהרה שקיררה קמעה את ההתלהבות.



הקוריאות הסכימו למפגש בין שני המנהיגים בסוף אפריל באזור המפורז בין שתי המדינות. יהיה זה המפגש השלישי בין מנהיגי שתי הקוריאות. קים ג'ונג איל, אביו של המנהיג הנוכחי, נפגש פעמיים עם נשיאי קוריאה הדרומית. אחת היוזמות המוצלחות מאותם מפגשים היה הקמת אזור התעשייה קאסונג בקוריאה הצפונית, שנבנה ותופעל על ידי חברות דרום קוריאניות והעסיק עשרות אלפי עובדים צפון קוריאנים. אזור התעשייה נסגר בתקופת הממשל הקודם. הנשיא מון רוצה לחדש את פעילותו, אולם וושינגטון רואה בכך הפרת הסנקציות על קוריאה הצפונית. 

לחיצת היד ההיסטורית בין קים יו ג'ונג למון ג'ה אין. צילום: AFP
לחיצת היד ההיסטורית בין קים יו ג'ונג למון ג'ה אין. צילום: AFP

 

המפגש בין שני המנהיגים בסוף אפריל מעלה את השאלה לגבי התרגיל הצבאי המשותף  של צבא קוריאה הדרומית וצבא ארה"ב, שאמור להתחיל ב־1 באפריל. התרגיל נדחה לבקשת קוריאה הדרומית, במטרה לאפשר לקוריאה הצפונית להשתתף באולימפיאדה. וושינגטון הבהירה לסיאול שדחייה נוספת של התרגיל לא תתקבל בברכה (מבחינתם, זה ייראה כמתן פרס לפיונגיאנג). סיאול תשגר משלחת לוושינגטון כדי למנוע משבר כלשהו שימנע את קיום הפסגה.
 
הישג נוסף של השיחות בין שתי הקוריאות בימים האחרונים הוא התחייבות פיונגיאנג להמנע מניסויי טילים וגרעין במהלך השיחות, וכן מוכנות פיונגיאנג לקיים שיחות עם וושינגטון. התחייבות זו יכולה להוות פתח למשא ומתן עם ארה"ב, ובכוחה אף לדחות את תוכניות וושינגטון לתקיפה צבאית טקטית בקוריאה הצפונית.

אולם למרות האופטימיות הרבה לאביב חדש בחצי האי הקוריאני, וושינגטון דורשת שפיונגיאנג תתפרק מנשקה הגרעיני, והיא אף מקדמת את החרפת הסנקציות על הכלכלה הצפון קוריאנית. הצינים יאמרו שמנהיג קוריאה הצפונית מנסה לתמרן את הדרום ולהציג מצג שווא של שלום במטרה להקל את הסנקציות הכלכליות. האופטימיים יטענו שנפתח צוהר לקידום היחסים בין שתי הקוריאות. לטענתם יש לנסות ולממש זאת, תוך שמירה על זהירות נדרשת.

הכותב הוא מומחה לקוריאה, חוקר ומרצה במכללת בית ברל ובמכון בגין־סאדאת