תמר זנדברג: כשהחלטתי לרוץ להנהגת מרצ, הבטחתי לחברי המפלגה דבר אחד: שמרצ תחזור להיות כוח משפיע בישראל. את הקריירה הפוליטית שלי התחלתי כעוזרת של ח"כ רן כהן, שהעביר את חוק הדיור הציבורי מהאופוזיציה, למרות התנגדותה של ממשלת נתניהו הראשונה. זה היה הרגע המכונן שלי.


באותן שנים מרצ הייתה המפלגה הציונית היחידה שהעזה לדבר על מדינה פלסטינית, או על שירות שווה לנשים. היום העמדות האלו הן קונצנזוס במרכז הפוליטי.



זו מרצ שלי – המפלגה שנולדות בה היוזמות הכי חשובות, ושמעצבת את החיים בישראל. הבית למי שמאמין בשוויון, בצדק חברתי, בשותפות בין יהודים וערבים, בחילוניות סובלנית. ישבנו על הגדר יותר מדי שנים. התרגלנו לתת פרשנויות במקום לעשות. התמיכה בעמדות שלנו נותרה רחבה מאוד – יש רוב ישראלי בעד שתי המדינות, רוב בעד תחבורה ציבורית בשבת, רוב בעד שוויון הזדמנויות מלא בין נשים לגברים – אבל הבוחרים רוצים מפלגה שמניעה תהליכים, ולא רק תנועת מחאה.



תמר זנדברג מצביעה בפריימריז, צילום: אבשלום ששוני
תמר זנדברג מצביעה בפריימריז, צילום: אבשלום ששוני



"יודעת לייצר קואליציות ולעמוד על עקרונותינו"



השיח הציבורי היום, השחיתות והגזענות, מראים כמה ישראל צריכה מרצ בולטת ומשפיעה. בשביל זה אני רצה. אני יודעת את גודל האחריות, ואני זו שמתאימה להוביל את התנועה. יש לי את הניסיון הדרוש. הובלתי חקיקות ומאבקים, אני יודעת לייצר קואליציות ולעמוד על עקרונותינו. אני מכירה טוב את הכנסת ויודעת לקדם את הנושאים שחשובים לי.



בכנסת שיתפתי פעולה עם הימין במאבק למען חופשת לידה לאבות, פיקוח על סחר נשק, לגליזציה ועוד – אבל גם הייתי מוכנה לשלם מחיר על עימותים עם הימין והממשלה בנושאים אחרים. המדד היחיד בעיני הוא ההצלחה שלנו לשנות את המציאות. ישראל צריכה תיקון. ישראל צריכה מרצ חדשה. זה המסע שאנחנו מתחילים היום.



"מאות אלפים חותמים על סט הערכים של מרצ, אבל לא סופרים אותה בקלפי"



אבי בוסקילה: מרצ צריכה מהפכה. מהפכה של תקווה. מהפכה זו מילה שמפחידה רבים, אבל לשמאל הישראלי בכלל ולמרצ בפרט אין את הפריבילגיה לפחד ממנה. מאות אלפי מצביעים בישראל חותמים על סט הערכים של מרצ, אבל לא סופרים אותה כאופציה בקלפי. הסיבה פשוטה: שכחנו איך והיכן מדברים עם הציבור הישראלי, פחדנו להגיע אליהם והתנתקנו מהם. התעטפנו בצדקתנו והתבצרנו בפייסבוק, אבל מערכות הבחירות האחרונות לימדו אותנו שאנחנו שלא מספיק להיות צודקים.



המהפכה שאוביל תתחיל מהשטח. אנחנו נגיע לכל מקום שבו הציבור יזדקק לנו במאבקיו החברתיים והאזרחיים, נאזין לו, נעמוד לצדו ונוביל יחד איתו את הדרך. אנחנו נייצר את השותפות הבסיסית שכל כך חסרה לנו עם השכבות והמיעוטים המוחלשים, בעבודה קשה וארוכת טווח, כי צדק חברתי לא עושים רק מעל דוכן המליאה בכנסת, עושים אותו ברחובות. עושים אותו ביחד עם האנשים. ככה מחזירים את השמאל לעם. ככה מפיחים תקווה. ככה יוצרים מהפכה.


המהפכה שאוביל במרצ ובשמאל כולו תפסיק להסתתר מאחורי ניסוחים אסטרטגיים על "הסכסוך" ועל "הפתרון המדיני". אנחנו נעלה להתקפה נגד הכיבוש וננצח בעד השלום. נעמוד על שלטון החוק וננצח בעד הדמוקרטיה.




אבי בוסקילה, צילום: אלוני מור
אבי בוסקילה, צילום: אלוני מור



"הימין עומד בפני פשיטת רגל מוסרית ורעיונית"



הימין המושחת והפנאטי עומד בפני פשיטת רגל מוסרית ורעיונית. זוהי השעה להתעלות מעליו. יותר מדי שנים התכווצנו מולו בחשש. גם העידן הזה הסתיים.



מתפקדי מרצ, הוותיקים והחדשים, כבר מצטרפים אלי למהפכה הזאת. כי לא נוכל להציג לציבור את אותן פנים בבחירות הבאות ולטעון שעשינו שינוי. הסקר שהראה שמרצ בראשותי תמשוך 38% ממאוכזבי מפלגות השמאל־מרכז להצביע לנו הוא לא מקרי. רק יחד ניצור כאן מהפכה. מהפכה של תקווה.