קשה להישאר אדיש למסכת ההכחשות וההערות האנטישמיות של אבו מאזן, אם במזיד ואם כתוצאה מבורות. אני נוטה להאמין שזה נעשה במזיד. זה מתרחש בכל פעם שהפינוק שלו זכה עד כה מתעמעם בעוצמת האור היותר החיובי שבו מוצגת ישראל. אתייחס לדבריו המקוממים שלפיהם יהודי ארצות ערב לא חוו סבל ופוגרומים מצד השלטונות. בהתייחסו לתוכנית החלוקה של א"י, אמר הנציג המצרי באו"ם בנובמבר 47': "הפתרון המוצע עלול לסכן מיליון יהודים החיים בארצות מוסלמיות וליצור בארצות הללו אנטישמיות שתהיה קשה לריפוי מזו שמנסות לרפא בנות הברית בגרמניה. אם תקום מדינה יהודית, אף אחד לא יוכל למנוע צרות ומהומות במדינות ערב". מיותר לציין שנבואתו התגשמה במלואה.



תהליך ההידרדרות במצבם של יהודי המזרח החל קודם לכן. עם סיום מלחמת העולם השנייה, כל מדינה בחרה את העיתוי המתאים לרדוף ולהצר את צעדיהם של יהודיה עד לגירושם או יציאתם בלית ברירה. הכחשת עובדות אלה מצד אבו מאזן עומדת בסתירה לעדויותיהם של מאות ניצולים שסיפרו על הטראומות שעברו בשנים אלה. קצרה היריעה מלתאר את סבלם של היהודים בכל מדינה ומדינה.



קחו למשל את הפוגרום הנוראי שעבר על יהודי בגדד בחג השבועות במאי 1941. בטבח ההמוני שנמשך יומיים השתתף ההמון המוסת שיצא מהמסגדים לצד חיילים ושוטרים, תוך התעלמות מכוונות מהעוצר שהטיל הממשל. ילדים, זקנים וטף הורדו בכוח מהאוטובוסים וממכוניותיהם, נרצחו בדם קר וגופותיהם הושלכו ברחובות. בתיהם, חנויותיהם ורכושם נבזזו באכזריות. מי שניסה לברוח ולא עלה בידו, נתפס ונורה על ידי השוטרים או נשחט בידי ההמון. נשים נאנסו, תינוקות נתלשו מזרועות אמותיהם באכזריות ורגליהם נכרתו. רק בערבו של היום השני לטבח, החליטה הממשלה לעצור את הפוגרום, כי חששה שהמהומות יגלשו גם לחנויות של מוסלמים.



משנת 1945 ועד לגירושם מעיראק, חוו היהודים פיטורים מעבודתם, הסתה, מאסרים שרירותיים והתנכלויות. בשנת 48’ נתלה היהודי שפיק עדס, מיליונר יהודי בן 70, בחוצות העיר מול ביתו ולעיני בני משפחתו, כשהמוני העם מוזמנים לצפות בהוצאה להורג ובהשפלתו. כל כספו, שהוערך בכחמישה מיליון דינר, נשדד.


אירועים אלה ואחרים הביאו לתהליך בריחה המוני שבעטיו נאלצה ממשלת עיראק להוציא ליהודים צו יציאה תוך ויתור על נתינותם. שנה לאחר מכן הוחרם כל רכושם. סבל דומה חוו גם יהודי מצרים, לוב, סוריה, תימן, עדן, מרוקו, אלג’יר ותוניס.



הכותבת היא עורכת האתר "המיליון שנשכח" ומדריכה במוזיאון יהדות בבל