אני לא רוצה להשוות לאיראן או לצפון קוריאה אבל אנחנו בהחלט עלולים להגיע לדיקטטורה כמו טורקיה של ארדואן כי מדובר בכדור שלג. פסקת ההתגברות של סמוטריץ', שעברה בוועדת שרים לחקיקה, היא הצעת חוק רעה ומסוכנת מאוד המאפשרת לקואליציה לחוקק כל חוק שיעלה על רוחה, ללא כל ביקורת שיפוטית.

לצערי, אני לא רואה התגייסות של המיעוטים נגד החוק הזה, שיכשיר את עריצות הרוב, שעתיד לפגוע בהם. בשבועות האחרונים התעוררו שופטי עליון לשעבר ומשפטנים מובילים מהפקולטות השונות והסבירו את הסכנה הגדולה לזכויות האדם בחקיקת פסקת ההתגברות. אך לא די בשופטים ומשפטנים, המאבק איננו מאבק אישי של השופטים. בציבור נוצר הרושם כאילו מדובר במאבק של הפוליטיקאים נגד בית המשפט העליון אך האמת היא שמדובר במאבק נגד הזכויות של המיעוטים בישראל.

היכן האמנים והיכן אנשי האקדמיה ממדעי החברה והרוח? גם הם צריכים להצטרף למאבק נגד הפגיעה האנושה בדמוקרטיה. עדיין לא מאוחר לעצור את החוק. הוא אמנם עבר ועדת שרים לחקיקה אך נותרו עוד שלוש הצבעות במליאת הכנסת. אני מקווה שמפלגת כולנו לא תאפשר לחוק הזה לעבור למרות שחבר המפלגה, השר יואב גלנט, תמך בו אתמול. גם מתנגדיו של בנימין נתניהו יודעים שאין מדובר באדם חסר תבונה וכולי תקווה שהוא יתעשת ולא ייתן את ידו להרס הדמוקרטיה.

אנחנו בשיאה של מתקפה שקרית על מערכת המשפט. בניגוד לטענות, בעבר בית המשפט העליון היה מאוד אקטיביסטי ודווקא מאז שנת 1992 בג"ץ מאוד מרוסן וזהיר בפסילת חוקים, בוודאי בהשוואה למדינות אחרות. מאז שנחקק חוק כבוד האדם וחירותו בשנת 1992 בג"ץ פסל בסך הכל 18 חוקים, וגם כאשר פסל, בדרך כלל לא את כל החוק אלא רק מספר סעיפים מתוכו. במהלך אותה תקופה בית המשפט העליון של ארה"ב פסל 50 חוקים.

אני פרשתי לפני שנים מכס השיפוט ואינני נוהג להשיא עצות לשופטים מכהנים, אך כאן מדובר בסכנה מוחשית לדמוקרטיה. איני יודע כיצד ינהגו שופטי בג"ץ אם וכאשר החוק יעבור ויעתרו נגדו לבג"ץ. אני כן יכול לומר שאם הכרעה זו הייתה מגיעה לפתחי, הייתי פוסל את החוק.

הכותב כיהן כמשנה לנשיא בית המשפט העליון