טרם יבשו הפרחים מחגיגת הפתיחה של שגרירות גואטמלה בירושלים – כחלק מקמפיין חנופה של נשיא גואטמלה ג׳ימי מוראלס כלפי ממשל הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, כדי לשכנעו לבטל את התמיכה האמריקאית בטיפול בשחיתות במדינה – ובסוף השבוע נשיא פרגוואי היוצא, הוראסיו מנואל קארטס, נחת בישראל לרגל טקס העברת שגרירות ארצו לבירה.



קארטס מוכר כמי שחשוד במעורבות בפרשות שחיתות, הונאה, הלבנת הון, העלמת מסים וסחר בסמים. הוא נתמך בידי הימין והימין הקיצוני בארצו, הסית במהלך הקמפיין נגד קהילת הלהט"ב, כינה את חבריה קופים והצהיר כי אם יתברר לו שבנו הומו - הוא יירה לעצמו באשכים. הנשיא הנכנס, מריו אבדו בניטס, הוא בנו של המזכיר האישי של הדיקטטור של פרגוואי, הגנרל אלפרדו סטרוסנר, אשר שלט במדינה במשך 35 שנים. גם בניטס, כמו קארטס, רוצה לשפר את יחסיו עם ארה"ב.
 
למדינת ישראל היו יחסים קרובים עם הדיקטטורה בפרגוואי והיא מכרה לה נשק, אף שהמדינה העניקה מקלט לנאצים. נשק ישראלי שימש את המשמר הנשיאותי של סטרוסנר, והוא התגאה ביחסים בין המדינות. לפי דוח ועדת האמת, משטרו של סטרוסנר היה אחראי לעינויים של עשרות אלפי בני אדם ולהעלמה של מאות אזרחים. קארטס ובניטס התמודדו ונבחרו לנשיאות מטעם מפלגת הימין קולורדו, שהייתה בסיסו הפוליטי של סטרוסנר במהלך הדיקטטורה. 

נשיא פרגוואי הורסיו קארטס עם הנשיא ראובן ריבלין. צילום: רויטרס
נשיא פרגוואי הורסיו קארטס עם הנשיא ראובן ריבלין. צילום: רויטרס

 

אגב, לא מדובר בפתיחת השגרירויות של גואטמלה ופרגוואי בירושלים. יש לדייק: זהו בעצם שובן של השגרירויות לירושלים לאחר שב־1980, ובמחאה על אישור חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, השגרירויות נטשו את הבירה. 11 מדינות נוספות העבירו אז את השגרירות, יחד עם גואטמלה ופרגוואי, במחאה על אישור החוק בעת ממשלתו של מנחם בגין. 
 
הכותב הוא עמית הוראה להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב