שמעתי לאחרונה בדאגה את הדובר הלא רשמי של מערכת הביטחון בנושא יירוט טילים, עוזי רובין, מדבר על מלחמה אסימטרית. הוא ציין שבבליצקריג במלחמת העולם השנייה, הגרמנים הפציצו את לונדון בפצצות תבערה והתושבים התגייסו לכבות את השריפות בדליי מים ובחול, שגם הרוסים נכשלו מול צבא פרימיטיבי באפגניסטן ושבפועל הנזק אצלנו מהעפיפונים קטן ומסתכם בכ־100 מיליון שקל. מה שהוא אומר בעצם הוא שארגון קטן וקיקיוני כמו חמאס עושה לנו בית ספר, ולנו, בפועל, אין פתרונות.



במקביל פורסם כי רפאל הסבה מערכת קיימת לצורך יירוט עפיפונים. מה, מערכת שעולה כמה אלפי דולרים נגד עפיפונים שלא עולים כלום? הרי תמיד יהיו להם יותר עפיפונים משלנו יהיו רחפני תקיפה.



אבל יש פתרון אחר – והוא מתבקש: לייזר מסחרי של כמה מאות ואט, שכבר נמצא על המדף, יעשה את העבודה. יש כמה סוגי לייזר כאלה. כולם קטנים. רובם טובים ויעילים ומשמשים בתעשיית עיבוד החומרים. לא צריך לפתח כלום. כל מה שנדרש הוא לעשות אינטגרציה של לייזר כזה עם מערכת אופטית מתאימה. פרויקט פשוט, קצר וזול.



הבעיה היא שככל הנראה לא יפנו לפתרון הזה. מדוע? משום שאינו רווחי - לא ניתן למכור מערכת כזו לאף אחד. גם הפעלתה זולה, אזי אי אפשר להתפרנס מכך. מה לעשות, אבל כיום אלה הם השיקולים המכריעים נגד השימוש בה.



לא הפיתרון הנכון. סוללת כיפת ברזל בעוטף עזה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בתזמון מפתיע פרסמה רשת הטלוויזיה האמריקאית פוקס פרטים על מערכת לייזר קיימת של חברת רייתיאון נגד רחפנים ומל"טים קלים, שיכולה להתאים גם נגד איום העפיפונים. רייתיאון, החברה המובילה בעולם בייצור טילים, מבינה שהעתיד טמון בלייזרים, אבל התובנה הזאת טרם הגיעה לכאן. מדווחים שכאילו כבר פתרנו את בעיית הפצ"מרים; אלא שגם אם הגרסה החדשה של כיפת ברזל מיירטת פצמ"רים, לא נעמוד בפער העלויות: עשרות אלפי פצמ"רים שמגיעות לרצועה ללא תשלום, מול טיל שעולה כ־100 אלף דולר ליחידה.



אנו גם מתנהלים כאילו יש פתרון לאיום של עשרות אלפי הרקטות המדויקות, באמצעות טילי כיפת ברזל, שרביט קסמים, חץ 2 ו־3 היקרים פי כמה. אז זהו, שזה לא הפתרון.



לצערי, מערכת הביטחון ממשיכה להתעלם מהפתרון היחיד שיכול להסיר את איום הפצמ"רים והרקטות הפשוטות והמדויקות: מערכת יירוט הלייזר סקייגארד, שהייתה מוכנה לייצור כבר לפני למעלה מעשור והייתה נכונות להעביר את הייצור לישראל. שמונה לייזרים כאלה היו סוגרים את הרצועה הרמטית. שום דבר לא היה יוצא ממנה. לא עפיפונים, לא פצמ"רים ולא שום רקטה.



הכותב הוא מומחה למערכות לייזר ויו"ר עמותת מגן לעורף