אתחיל מהסוף: אם המפלגות החרדיות יזמו מהלך פרלמנטרי או ממשלתי שיתקוף את סוגיית הגיוס, כמו שחוק המרכולים תקף את סוגיית המסחר בשבת - שר הביטחון אביגדור ליברמן יכול להיות רגוע, ונותרה לו ולרמטכ”ל רק בעיה אחת קטנה והיא למצוא תעסוקה לכל החרדים שיגיעו לצה”ל. כעת נחזור לאחור: מה שמנחה את כל ההתנהלות של המפלגות החרדיות בסוגיית הכאילו משבר סביב הגיוס זו ההבנה הפוליטית שהרכב הממשלה האחר שיוכל להיווצר הוא בהיעדרם ואז לבטח חוק גיוס כלשהו שיוצע לא יטיב עם מצבם. עם ההנחה הזאת יוצאים ראשי ש”ס ויהדות התורה לדרך. 
 
התגובה הפבלובית, “נציג את החוק בפני המועצות ונשמע מה יורו לנו רבותינו”, תכליתה למשוך זמן בכמה רמות. ראשית, בכל הצגת נושא בפני מועצות החכמים השונות הרבנים מבקשים לשאול את עמדת הדרג הפוליטי מה נכון לטעמם לבצע בטרם יפסקו, כך שלהציג את הנושא כאילו אין לדרג הפוליטי עמדה זה לא מדויק. שנית, תקופת ההמתנה גורמת לדרג הפוליטי להבין היכן הציבור שלהם: מה סובר השטח ביחס לחוק, מה אומרים הרבנים מ”השורה השנייה” שאינם חברי מועצה, מהי עמדת הפרשנים החרדים, וכן מהי הרוח הנושבת ברשתות החברתיות.

ולבסוף, גם העובדה שהסנקציות הפליליות נעדרות מהחוק הופכת את שאלת ההתנגדות למורכבת יותר. למול הסנקציות הכלכליות ניתן לגבש אסטרטגיית התמודדות. חשוב להבין שקיים פער בין עמדת הציבור החרדי ובין עמדת הדרג הפוליטי שלו ביחס לשאלת הישראליות אשר במרכזה סוגיית הגיוס (בוודאי בקרב בוחרי ש”ס). הדרג הפוליטי יודע מהי עמדת הרחוב ומהי עמדת הרבנים, ותפקידו לנסות ולרבע את המעגל. חובת ההתנגדות החרדית לא תיעלם מסדר היום (ראשי הציבור החרדי לא יצטערו אם סוגייה מרכזית אחרת תתפוס את מרכז סדר היום), אבל כולנו חייבים לדעת: ככל שידחקו במגזר החרדי להגביר את ההשתלבות בקולקטיב הישראלי, הדבר יוביל לתגובה הפוכה. תהליך ההשתלבות יואט.

איבגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם
איבגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם


נאמר משהו בפרספקטיבה רחבה יותר: אם מה שמעניין את ראש הממשלה ושר הביטחון, מעבר למתן תשובה לבית המשפט העליון, הוא עידוד החברה החרדית להיות חלק משינוי המציאות בישראל, נכון לבצע את המהלכים הללו, בראייתם הרחבה, מתוך הידברות והצבת גבולות רחבים. מהלכים חד־צדדיים עוצמתיים? גם לחרדים יש יכולת הכלה. מוטב שנקבע תאריך לבחירות. ליצמן, גפני ודרעי מבינים היטב את מאמר הגמרא: “זה נהנה וזה לא חסר”, או במילים פשוטות: כל אחד מתחזק בקהל המטרה שלו. אם נסכם: כרגע פייק משבר, והיכולת להפוך אותו למשבר אמיתי לא תתרחש על ידי המפלגות החרדיות. 

הכותב הוא מרצה לתקשורת באוניברסיטת בר אילן ובמכללת ספיר, לשעבר יועץ תקשורת ליו"ר ש"ס