המשבר המתפתח בין בריטניה לרוסיה וההכרזה לפיה נציגים בריטיים רשמיים לא יבקרו ברוסיה בקרוב, ישכנעו אולי את הנסיך וויליאם לשהות בישראל קצת יותר מ־48 שעות. 70 שנה לאחר קום המדינה, סוף סוף שושלת ווינדזור מכבדת את ישראל בביקור רשמי ראשון. אך לצד הברכות, זה הזמן לקבל תשובה לשאלה איפה הם היו עד היום?



בני משפחת המלוכה הבריטית, והמלכה אליזבת השנייה בראשם, ידועים כראשוני החברים במועדון "הנוסע המתמיד". המלכה אמנם ממעטת בשנים האחרונות בנסיעות, אך בלמעלה מ־60 שנות כהונתה הספיקה להקיף את העולם יותר מפעם אחת. היא אף הגיעה לשכונה שלנו וביקרה בין היתר בירדן, מצרים, ערב הסעודית, קטאר, בחריין ואיראן. אבל ישראל? יוק.



נדמה כי הקמת מדינת ישראל וגירוש המנדט הבריטי היו אירועים טראומטיים מדי עבור בית ווינדזור, משום שהתמונה דומה גם בכיוון ההפוך. רק בשנת 1997, 49 שנה אחרי הקמת המדינה, קיבלה המלכה את הנשיא עזר ויצמן ז"ל לביקור ממלכתי ראשון בבריטניה.



זאת, למרות שהמלכה עצמה ביקרה במערב גרמניה בשנת 1965, כאשר ריח אבק השריפה של מלחמת העולם השנייה עוד היה טרי, כאשר הבריטים עוד זכרו את הבליץ על לונדון וכאשר היה ברור שהגרמנים ישתמשו בביקור על מנת למרק את תדמיתם. באותה מידה היא לא נרתעה מביקור במדינות טוטליטאריות, כמו הביקור ביוגוסלביה תחת שלטון טיטו בשנת 1972. כנראה שישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, לא הייתה ראויה לאותו יחס כמו הדיקטטורות באזור או במזרח אירופה.



במשך שנים שירות החוץ של הוד מלכותה, אשר הדומיננטיות הערביסטית שבו הקנתה לו את הכינוי: גדודי הגמלים – Camel Corps, מנע בכל דרך ביקור מלכותי בישראל, בתואנה שהדבר יפגע ביחסי החוץ של בריטניה. אולם האחריות לחרם הביקורים מוטלת לא רק על כתפיו, אלא גם על הארמון.


אמנם מדינת הלאום של העם היהודי אינה מתמחה בגמלים וגם לא במרוצי סוסים, שמעניינים במיוחד את בית המלוכה, אך הדיאלוג על ישראל היה לא הוגן - והרי הבריטים אמונים על "פייר פליי".



היום, כשיש אינטרסים חופפים בין ישראל לסעודיה ולמדינות מפרץ נוספות, הרואות בישראל חלק מהפתרון ולא מהבעיה, כאשר המלחמה מול טרור ואסלאם קיצוני משנה את רחובותיהן של לונדון ומנצ'סטר, וכאשר בריטניה וסעודיה משלבות יד במאבק נגד חיזבאללה, שותי התה על גדות התמזה התעוררו, גם אם באיחור, והבינו שגם האינטרס של הממלכה מצדיק ביקור בישראל.



אז הנסיך אולי יגיע לישראל בגפו, ללא הנסיכה קייט, אולם אין שמחים מאיתנו לקבל את וויליאם - כמי שמייצג את התחדשות בית המלוכה. הדור החדש של בית המלוכה עשוי להיות זה שיביא עידן חדש ליחסי ישראל־בריטניה, בתקווה שלא יעברו עוד 70 שנה עד הביקור הרשמי הבא.



הכותב הוא ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה במרכז הבינתחומי הרצליה ושגריר ישראל בבריטניה לשעבר