נהוג לחשוב שהנהג הישראלי אינו מהמצטיינים, אבל זה לא מדויק: רוב הנהגים מיומנים ומקצועיים דיים, והנהג הישראלי, אחרי ההכשרה שעבר בלימודי הנהיגה (מהמפרכים בעולם), נחשב דווקא לנהג טוב. אך לצד היכולת הטכנית הטובה והמיומנות הנרכשת, אנחנו מסגלים לעצמנו הרגלים פחות טובים בנהיגה, בראשם ההתעסקות עם הטלפון הסלולרי, אבל לא רק. הנהיגה הופכת להיות אינטואיטיבית – אנחנו כבר לא חושבים, הכל נעשה כמו על טייס אוטומטי.
לצד היתרון של מיומנויות הנהיגה המושרשות, יש גם חיסרון בולט: אנחנו מקבלים ביטחון מופרז שנדע ונוכל לפעול בכל מצב, ואז אנחנו "מתפנים" לעיסוקים במקביל. 

עיסוקים אלה גורמים להסחות דעת מהכביש, המבט שלנו עוזב את הדרך – ובפעם הבאה שנרים את המבט אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתנגשים באחוריו של הרכב שלפנינו. בדוח המשטרה ייכתב: סיבת התאונה – אי שמירת מרחק. זה קורה לכולנו. בחלק מהמקרים נספיק לעצור בבלימת חירום, באחרים פשוט נסכן את הסביבה. 


זאת אחת הסיבות שהמדינה נותנת הנחה משמעותית בחידוש רישיון הרכב למי שמוסיפים מערכות בטיחות כמו מובליאיי, שמזהירות מפני אי שמירת מרחק.
מחקר שנערך בארץ על ידי מכון רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים, בשיתוף "אור ירוק" והמכון הטכנולוגי חולון ובמימון קרן המחקרים שליד איגוד חברות הביטוח, גילה שאנחנו נוגעים במסך הרכב כ־30 פעמים במהלך נסיעה, כ־15 מהן בזמן שהרכב בתנועה. המבחן בישראל נערך בקרב 260 צעירים בני 17 עד 23, וגילה נתונים מפתיעים, שלפיהם גם במהירות של 100 קמ"ש נוגע הנהג במסך הסלולר שלו בממוצע פעם בשתי דקות. 

במהירויות נמוכות יותר כמות הנגיעות במסך אף גדולה יותר. ומה הם עושים עם הסלולר בזמן הנהיגה? התשובות גם כאן מפתיעות: 8% בדקו את הפייסבוק שלהם, 7% היו ביוטיוב, 31% בשימושים אחרים כמו אתרי חדשות וכדומה, 45% בוואטסאפ ובהודעות ו־9% מספרים לוויז שהם לא הנהגים. חינוך, מסתבר, לא באמת מצליח למנוע את ההרגל לגעת בסלולר. אז מה בכל זאת אפשר לעשות? לפחות לצמצם את הסיכון לחיי היקרים לנו מכל. 
 
גם אם דעתנו מוסחת, ניתן לאותת לנהג על הסכנה הקרבה כתוצאה מהתקרבות לרכב או להולך רגל שלפנינו מבלי משים. אחת האפשרויות הטובות ביותר היא כאמור להוסיף לרכב אמצעים כמו מערכות הבטיחות של מובילאיי, שמתריעות באופן ברור על התקרבות מסוכנת העלולה להוביל לתאונה. 

מערכות אלו כבר הוכיחו את עצמן כמי שיכולות למנוע את התאונות, לעתים הקטלניות, שנגרמות מההתעסקות בטלפון (מה שמוביל בהכרח לחוסר ריכוז בנהיגה). המערכת אולי לא תמנע את ההתעסקות בסלולר, אבל תזהיר אתכם מאי שמירת המרחק או מסטייתכם מהנתיב בלי כוונה, שמהוות חלק גדול מהסיבות לתאונות הקשות. 

הידיעה בשיתוף עם חברת מובילאיי