אין חולק על כך שמערכת הבריאות נמצאת בגירעון תקציבי, הגדל באופן קבוע בשנים האחרונות. זו בעיה ידועה, החוזרת ומועלית במסגרות שונות וחשובות, ובהן דיונים בכנסת, דוחות מבקר המדינה, דוח בנק ישראל וגורמים רבים נוספים. מדובר בגירעון של מיליארדים רבים, שהצטבר לאורך השנים בשל התנהלות כושלת של מקבלי ההחלטות בממשלה.



הגירעון בא לידי ביטוי בכל התחומים - זמני המתנה לקבלת שירות הולכים ומתארכים, הצפיפות בבתי החולים גדלה, תחזוקה לקויה ביותר של חלק גדול מהמוסדות, עומס טיפולי בלתי סביר על הגורמים המטפלים ועוד. גם בנתונים השוואתיים מול מדינות OECD, ישראל נמצאת במצב רע במדדים רבים.


חלק גדול מהבעיה טמון בכך שמקבלי ההחלטות נוטים לטפל בתהליכים קצרי טווח, העתידים לשאת פרי עוד בקדנציה שלהם, בעוד שבתהליכים ארוכי טווח סביר כי את הפירות ניתן יהיה לראות רק בקדנציות הבאות. אם נמשיך במדיניות הקיימת, לנוכח מצב המערכת, לא רחוק היום שבו מערכת הבריאות תידרדר לכדי קריסה מוחלטת.


האגודה לזכויות החולה פועלת לשמירה ולמימוש זכויות המטופלים ובני משפחותיהם במערכת הבריאות, קופות החולים ובתי החולים, ואמונה על הובלת המאבק הציבורי לשמירה ולמימוש זכויות אלה. האגודה פועלת להעלאת תחום הבריאות לסדר היום הציבורי בזירה הפרלמנטרית והתקשורתית ולהובלת שינויים ומאבקים ציבוריים בנושאים בוערים, העומדים על סדר היום בתחום הבריאות וזכויות החולה למול מערכת הבריאות. יצוין כי מערכת הבריאות משפיעה על כל אחד ואחת, ולכן חיוני כי כולנו יחד נקים קול צעקה על המצב שאליו הגענו ונדרוש התנהלות מערכתית ארוכת טווח.

הכותב הוא יו"ר האגודה לזכויות החולה וחבר מועצת הבריאות