יושבים עם החבר'ה בבר, שותים בירה, נהנים, מרביצים צ'ייסר, צוחקים. החיים יפים. מי לא אוהב לשבת עם החברים, עם חברה, אישה, באווירה נעימה, עם קצת אלכוהול זורם בדם ומוזיקה זורמת בנשמה? ואז הערב מסתיים, והגיעה העת לחזור הביתה. כולנו יודעים שאם שותים לא נוהגים, אבל אנחנו בראש טוב, שתינו "רק קצת", "אני בכלל לא שיכור", סך הכל נסיעה של חצי שעה, מה כבר יכול לקרות?
 
אז מה שיכול לקרות זה שמי ששותה ונוהג בשכרות מסכן את חייו ואת חייהם של האחרים, אם זה מי שנוהג עמו, הולכי רגל, או נוסעים אחרים על הכביש.
תאונות דרכים זו תופעה שהפכה להיות מכת מדינה. בשנים האחרונות מנסה המדינה להילחם בכל הכוח בתופעה הזו בדרכים שונות. תגבור הכבישים בשוטרים, שיפור ושיפוץ הכבישים, חקיקה, והחמרה בענישה.
 

מי שנתפס נוהג תחת שכרות יקבל במקום שלילה מנהלית ל- 30 ימים , זימון למשפט וקרוב לוודאי שרכבו יוחרם בו במקום ל-30 ימים גם כן. בשנים האחרונות ישנה החמרה בפסיקה לגבי אותם עברייני תנועה ובמיוחד למי שנתפס בנהיגה בשכרות. גם אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, אשר לו זוהי עבירת התעבורה הראשונה, יחויב בית המשפט להטיל על אותו אדם עונש שלילה של 24 חודשים, וזאת ללא תלות בכמות האלכוהול שהוא נתפס שותה.
לא זו אף זו, אין מדובר בעונש של שלילה בלבד, שכן לרכיב עונש זה מתווסף רכיב של קנס כספי, שלילה על תנאי לתקופה שייבחר בית המשפט, וכן יכולים להיות רכיבי עונש של עבודות שרות, מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל במקרים של הישנות עבירה או פגיעה בחיי אדם.
חשבתם שהעונש מסתיים כאן? טעות! מי שנתפס נוהג בשכרות והינו נהג חדש,  וביהמ"ש פסק כי רישיונו יישלל לתקופה של שנה ומעלה, יצטרך לעבור בתום תקופת השלילה מבחני תיאוריה וטסט שוב לפני קבלת הרישיון. מי שאינו נהג חדש ורישיונו נשלל לתקופה של מעל 3 שנים, יצטרך גם כן לעבור מבחני תיאוריה וטסט. יחד עם זאת, כל מי שרישיונו נשלל מעל לשנה, ואין זה משנה אם הוא נהג חדש אם לאו- משרד הרישוי ישלח אותו למרב"ד ( המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ) לשם אבחון האם הוא כשיר לעלות על הכביש. וכאן בעצם מתחיל הסיוט האמיתי:
 
צילום: אינג אימג' ASAP
צילום: אינג אימג' ASAP

 
רוב הנהגים שנתפסים נוהגים בשכרות אינם יודעים זאת וחושבים שבתום ריצוי עונשם הם ייגשו אל משרד הרישוי ובמקרה הרע הם יצטרכו לעבור שוב תיאוריה וטסט , אך בבואם לעשות זאת הם מגלים כי הדרך לשם עוד ארוכה וקשה.
מרב"ד: כאמור, מי שנשלל רישיונו מעבר לשנה, משרד הרישוי ישלח אותו לאבחון במרב"ד. בכדי להגיע לשם צריך תחילה להגיע למשרד הרישוי ורק לאחר מכן לקבוע תור למרב"ד. במקרה הטוב ניתן יהיה להשיג תור כחודשיים לאחר סיום השלילה, שכן המכון פתוח לקהל רק פעם בשבוע, ובשל מספר הרב של האנשים שמגיעים מידי שבוע, ההמתנה היא ארוכה. ולא שהחיים קלים כשמגיעים לשם. הבדיקה במרב"ד נעשית אל מול פסיכיאטרים, כאשר בתום בדיקה אתה נשלח הביתה ומחכה שתגיע תוצאת הבדיקה כעבור חודשיים בדואר. אם היית בר מזל לא תצטרך להגיע שוב, אך לרוב, ובמיוחד מי שנתפס בפעם השנייה ומעלה תמיד יקבל זימון להגיע שוב, מה שייקח המתנה של כחודשיים נוספים. בפגישה השנייה בנוסף לשיחה מול פסיכיאטר, ייערך מבחן בן מאות שאלות, וגם כאן, בסיום הבדיקה יישלח הנבחן הביתה ויקבל בדואר כעבור כחודשיים תשובה. לרוב, יצטרך הנבחן לחזור בפעם השלישית למרב"ד וגם הפעם הדבר טומן בחובו המתנה מורטת עצבים. 
 
לאחר הפגישה השלישית תתגבש המלצה למשרד הרישוי. אם ההמלצה חיובית, משרד הרישוי צפוי להודיע לנשלל כי הוא זכאי עכשיו לגשת לתיאוריה (ולאחר מכן לטסט) ואילו אם התשובה שלילית אזי ישנן 2 אופציות: 1. המתנה של שנה ואז לעבור את הבדיקות במרב"ד שוב. 2. להגיש ערר תוך 30 יום אשר בסיומם יעמוד הנשלל מול וועדה של 3 רופאים בתל השומר כמעין הליך ערעור. יש לציין כי מי שנשלח למרב"ד עליו לשלם כ-700 ₪ וכן הערר עולה כ- 1000 ₪. 
 
ניתן איפוא להבחין כי מי שנשלל רישונו לתקופה שעולה על שנה, אין העונש שנפסק על ידי ביהמ"ש מסתיים בתום השלילה, אלא הוא נמשך ומתארך הרבה מעבר לכך. לכן, חשוב מאוד לזכור, דבר ראשון וחשוב יותר מכל הוא שאם שותים לא נוהגים. אפשר לשתות וליהנות, אך לא לעלות על הרכב לאחר מכן. קחו מונית, סעו עם נהג תורן, אך אל תסכנו חיים.
 
אם כבר נתפסתם, חשוב מאוד לקחת עורך דין שמתמחה בתעבורה, וזאת משתי סיבות: אחת, לנסות ולהגיע להסדר טיעון מול התביעה על מנת לקצר את משך השלילה ככל שניתן. דבר נוסף וחשוב לא פחות, אם רישיונכם נשלל מעל לשנה וקיבלתם ממשרד הרישוי הפניה למרב"ד, חשוב להיוועץ עם עורך דין שידריך אתכם ויכוון אתכם כיצד לפעול על מנת שתוכלו להחזיר את רישיונכם במהרה. החוויה במרב"ד לא נעימה כלל, והיא אורכת חודשים רבים ועולה לא מעט כסף, כמו כן לא בטוח כי בסוף ההליך תקבלו תשובה חיובית להחזיר את רישיונכם.

עו"ד יוסי קרטה
עו"ד יוסי קרטה
והכי חשוב, תשמרו על החיים שלכם, ועל החיים של אחרים. סעו בזהירות!

יוסי קרטה הוא עו"ד העוסק בדיני תעבורה. לשאלות ופניות מוזמנים לפנות לכתובת הדואר האלקטרוני: [email protected]