המעבר לכיתה א' ידוע כמעבר המרגש ביותר בחייו של הילד, אולם לצד ההתרגשות הרבה מביא איתו המעבר גם חששות ודאגה בקרב ההורים, הילדים ואפילו המורות והמורים המלמדים בכיתות א'. הקשיים שחווים הילדים מקבלים ביטוי בצורות שונות, החל מהקושי להיפרד מההורים בכניסה לביה"ס ועד לקושי להירדם בלילות במקרים קיצוניים. ילדים חוששים מלהיכשל במשימות, לשכוח ציוד נדרש, לא להבין את הוראות המורים, ואף מדברים שנראים בעיני המבוגרים פעוטים ביותר- כמו היכן נמצאים השירותים, ואיך יידעו להיכנס בכל בוקר לכיתה הנכונה.



בשלב זה, של הכניסה לכיתה א', מהווים ההורים גורם משמעותי מאוד בהתמודדות הרגשית של הילדים, ויש להם תפקיד בהכנתם ובהקניית תחושות מסוגלות, ביטחון, הערכה עצמית ועצמאות לילדיהם. מוכנות ההורים לשינוי תאפשר היערכות משפחתית מהנה ולא מלחיצה ותקל על השינוי עד כדי מעבר חלק לכיתה א'.



הפתרון לחששות: שיח פתוח והעברת האחריות לילד


כאשר הילדים חווים קושי בפרידה מההורים בבוקר מומלץ לשוחח עימם, לתת להם לבטא את החששות, לשתף ברגשות שאתם כהורים חווים, ואף לקרוא יחד סיפורי ילדים העוסקים במעבר לכיתה א'.



כדי להקל על הפחד משכחה או מכישלון בהבנת המשימות נסו לברר עם הילד או הילדה מה עשוי לסייע להם? מצאו יחד פתרונות שיקלו עליהם אך גם יתנו להם כלים להתמודד בעצמם עם מילוי המשימות.



כדי למתן את החשש מחוסר התמצאות בבית הספר מומלץ לערוך סיור מוקדם, שבו יכיר הילד את המבנה והצוות. בסיור מתואם מראש יקבל הילד הסבר על סדר היום הנהוג בו ועל ההבדלים בין הכיתה לגן המוכר. הילד ירגיש בטוח ביום הראשון ללימודיו כאשר ידע להגיע לבד לכיתה, ולהתמצא במבנה בכוחות עצמו.



כהורים יש לנו השפעה רבה על טיפוח גישה חיובית של הילדים כלפי בית-הספר, וכלפי עצמם כתלמידים. לכן, עלינו להקפיד לשדר לילד כי המורה בכתה היא דמות משמעותית ביותר עבור הילד ויש לסמוך עליה, ועם זאת להיות קשוב לילד ולצרכיו.



כדי לאפשר לכם, ההורים, להיות מודעים באופן מלא לנהלי ביה"ס ולגבש ציפיות ריאליות מהעתיד לבוא, באופן שיפיג את חששותיכם, אמליץ בחום להורים להשתתף בפעילויות הנערכות כמעט בכל בי"ס לקראת פתיחת שנה"ל, בהשתתפות המורים והמורות של כיתות א'.



הילד מציף קושי? אתם מרגישים שהוא מתנהג שונה? אין סיבה לפחד מזה, וחשוב מאוד לייצר שיח עם הילד בעניין, כדי לעודד מציאת פתרון מהיר. אם תקפידו לשלב בשיח גם דוגמאות אישיות משלכם, הוא ייפתח ויהיה נכון יותר לשתף. כך למשל, שאלו את הילד איך היה היום שלו בביה"ס? עם מי שיחק בהפסקה? מה גילה היום וממה נהנה במיוחד? שתפו אותו גם במה שעבר עליכם היום, וספרו לו גם על רגעים שמעט הקשו עליכם.



לצד זאת, חשוב לשדר לילד שאנחנו ההורים סומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו להתמודד בהצלחה במצב החדש. אמירה בנוסח "אני סומך עליך שתסתדר"! תעניק לו את הביטחון ביכולות שלו, ותאפשר לו להיות עצמאי ולקחת אחריות.



הכותבת היא מרצה וחוקרת הגיל הרך, במכללת לוינסקי לחינוך.