אני לא חוקר משטרה דגול וגם לא פרקליט מדינה מדופלם, אך יש לי ברוך השם זוג עיניים וגם זוג אוזניים והם צפו והאזינו לתחקיר של עמית סגל. התחקיר של סגל מ"חברת החדשות" שפורסם לפני 9 חודשים, חשף לכאורה חשדות חמורים לשחיתות של שגריר ישראל באו"ם דני דנון ומעשים פליליים מובהקים. אם משום מה אין חשד לשוחד, אזי לכל הפחות התגלתה כאן עבירה ברורה על חוק המפלגות.



אנחנו מדינה בה כמעט בכל עיר מתנהלת חקירה פלילית נגד ראש עיר או בכיר אחר בעיר בגין שוחד בחירות (ולאחרונה זו אחר זו הן נסגרות על ידי הפרקליטות), זאת על סמך שביבי מידע ולפעמים נקמנות של יריבים פוליטיים.



ואילו כאן, עמית סגל חשף מידע כל כך מטריד שזועק 'שחיתות' והמשטרה החליטה שאין מקום לחקור. זה לא רק שהמידע זעק 'שחיתות', לכתבה רואיינו מספר גורמים מתוך המועצה הציונית, חלקם בשמם המלא ואמרו בפירוש: 'שחיתות'. הם הודו שקיבלו כסף מעמותה ציבורית בלי כמעט לעבוד, והודו כי הם למעשה נשכרו למען הצלחת פעילותו הפוליטית של דני דנון.





כאשר פרקליט המדינה צפה בתחקיר, הוא הורה מיד למשטרה לבדוק חשדות לפלילים שעולים מתוך הכתבה. המשטרה אכן בדקה, ואתמול בערב הודיעה כי החליטה שאין מקום לפתוח בחקירה פלילית כיוון "שלא נמצאה תשתית ראייתית המצביעה על חשד לביצוע עבירות פליליות, כפי שהוצג בתחקיר".

צפו בתחקיר. תעברו על המסמכים שמוצגים בכתבה ותאזינו לעובדים שרואיינו אליה. האם באמת לא נמצאה תשתית ראייתית המצדיקה אפילו פתיחת חקירה פלילית? אם ההוכחות שסיפק סגל לא מצדיקות פתיחת חקירה, איזה הוכחות סופקו כאשר נפתחו כל התיקים נגד ראשי הרשויות ונגד השרים וראש הממשלה? אולי החשודים מיוזמתם ניגשו לתחנת המשטרה ודרשו בתקיפות כי תיפתח נגדם חקירה פלילית והביאו ראיות חד משמעיות להוכחת אשמתם.

יכול מאוד להיות שיש למשטרה בתיק הזה מידע שאין בידינו שמשנה את התמונה ומסביר אחרת את המעשים ואת המסמכים. ייתכן גם שנעשה כאן ניסיון סיכול של עובדים ממורמרים שפעלו להשחיר את פניו של דנון. אחרי הכל, עיתונאי, אפילו אם הוא עיתונאי חוקר, לא יכול להחליף את חוקרי המשטרה ואת ארגז הכלים שלהם לבירור האמת. 

אלא שממש לא ברור איזה כלים מתוך הארגז המכובד של המשטרה היו בשימוש בפרשה זו. שני גורמים שונים אומרים לי כי המשטרה לא זימנה אף לא גורם אחד מתוך המועצה הציונית לשם גביית עדות בפרשה, כולל אותם גורמים שהודו בפה מלא "שהועסקו" על ידי העמותה כדי לסייע בעסקיו הפוליטיים של דני דנון. בכירים במערכת המשפטית אומרים כי מדובר בהחלטה תמוהה מאוד ומשונה מאוד. 

כפי שתקראו למטה, המשטרה טוענת כי "הבדיקה בוצעה בצורה מקיפה יסודית וקפדנית". אם אכן אף גורם לא זומן לתת עדות, יש לי מחלוקת עם המשטרה על פרשנות המילים "מקיפה יסודית וקפדנית". יש לי כמה הסברים אפשריים להתנהלות המשטרה בפרשה זו. כולם גרועים ומדאיגים, מי יותר ומי עוד יותר.

המשטרה הודיעה כי תיק המשטרה יועבר בימים הקרובים לידי הפרקליטות לצורך עיון והחלטה. אם שי ניצן יאפשר לסגור כך את התיק, נהיה עדים לאחת השערוריות המשפטיות הגדולות של העשור האחרון. אגב, היכן לוחם השחיתות הנערץ אלדד יניב וכל אבירי התנועות והעמותות לטוהר המידות ואיכות השלטון?

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "כאמור משטרת ישראל סיימה בדיקה שהחלה בעקבות פרסום תחקיר בעניינו של דני דנון שגריר ישראל באו"ם שעניינה חשד לביצוע עבירות בתחום טוהר המידות ושחיתות ציבורית. כאמור מטרת הבדיקה שבוצעה הייתה לבחון האם ההתנהלות שתוארה בתחקיר עולה לכדי ביצוע עבירות פליליות.

עם סיום הבדיקה אשר בוצעה בצורה מקיפה יסודית וקפדנית של כלל המידע שהוצג בכתבת התחקיר, סבורה היחידה החוקרת כי לא נמצאה תשתית ראייתית המצביעה על חשד לביצוע עבירות פליליות, כפי שהוצג בתחקיר. אין בכוונתנו לפרט מעבר לאמור".