"הציבור הישראלי צריך לנשק לעיתונאים את הרגליים. יום יום, שעה שעה". על אמרת השפר אשר בטוחני כי תוכנס להיכל התהילה של העיתונאות הישראלית חתום עיתונאי Ynet אטילה שומפלבי. נזכרתי בדבריו של שומפלבי היום כאשר ראש ממשלת גרמניה אנגלה מרקל קרעה לחתיכות את הפרסום של ראש חטיבת החדשות בגל"צ אילאיל שחר.



אתמול פרסמה שחר את הדברים הבאים: "לשכתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה לישראל שאם הכפר הבדואי חאן אל אחמר יפונה (לפני הביקור), היא תבטל את ביקורה בישראל שצפוי להתחיל הערב". דרמה גדולה שחשפה לכאורה התערבות בוטה של ממשלת גרמניה בענייניה הפנימיים של ממשלת ישראל ומערכת אכיפת החוק שלה. סקופ נהדר. שרים בממשלה תקפו בחריפות את האולטימטום של מרקל, כל זאת בזמן שהמשלחת הנכבדה עושה את דרכה לארץ הקודש, דבר שמן הסתם העיב על הביקור וגם מזיק ליחסים החשובים בין המדינות.



אלא מה? בהמשך היום האתר Time Of Israel פנה בבקשת תגובה משגרירות גרמניה בישראל, כדי לבדוק את נכונות הסיפור. הגרמנים הכחישו את הסיפור לחלוטין ומסרו כי הפגישה מעולם לא עמדה בסכנת ביטול. זה לא גרם לאילאיל שחר לפרסם הבהרה ותיקון. היום מרקל הגיעה לאירוע של אוניברסיטת חיפה, ובמהלך האירוע היא נשאלה במקרה על ידי אחת הסטודנטיות על הסיפור של חאן-אל-אחמר.



מרקל טענה שמדובר בפייק ניוז ובדיווח שקרי. "מעולם לא הצגנו דרישה כזו. אנחנו יכולים לא להסכים עם מהלך כזה או אחר של ממשלת ישראל, אבל מדובר בעניין פנימי ישראלי ולא התערבנו בו". עוד אמרה מרקל כי "כשישבתי במטוס שמעתי על זה ואמרתי לעצמי אוי איזה שקר, עוד שנייה נגיע לישראל ונראה לכולם שזה פייק ניוז". 



קשה להפריז בגודל הפאדיחה כאשר הפרסום שלך מוכחש בצורה נחרצת על ידי אישיות כה בכירה כמו אנגלה מרקל, בקולה ובאירוע פומבי. מיד בדקתי לראות אם שחר תפרסם התנצלות או לכל הפחות הבהרה בעקבות ההכחשה הנחרצת של מרקל. ובכן, ההכחשה הגיעה היום (חמישי) בשעה 10:00 – אך חשבון הטוויטר של שחר עמד מלכת. לא התנצלות, לא הבהרה, אין כל התייחסות. לא היה כלום כי אין כלום. וכמובן, הדיווח המקורי נותר בחשבון הטוויטר שלה.



נחזור שוב לאמרת השפר של אטילה שומפלבי. "הציבור הישראלי צריך לנשק לעיתונאים את הרגליים. יום יום, שעה שעה". מביך משהו. עיתונאית ישראלית פגעה ביחסים בין המדינות כאשר פרסמה פייק ניוז שלא ברור מה מקורו, ולכאורה כלל לא טרחה לבקש תגובה מהגורמים הרלוונטיים. היחס המזלזל של הציבור הישראלי בעיתונאים לא מגיע משום מקום. היד הקלה על ההדק בפרסום פייק ניוז, באי קבלת תגובות, באי הסכמה להודות על האמת ולהתנצל כאשר מתבררת הטעות (בתקווה שזו אכן הייתה טעות), היא זו שמתדלקת את הבוז לה זוכים העיתונאים שהציבור צריך לנשק להם את הרגליים "יום יום, שעה שעה".



נכון, אסור להכליל. אך מי שבאמת חשובה לו עיתונות חופשית וביקורתית צריך להילחם נגד אירועים כמו זה שנתקלנו בו היום שמוציאים שם רע למקצוע ולעוסקים במקצוע. לא ראיתי אף עיתונאי שמבקר את שחר על הפייק ניוז. בראש ובראשונה, היא פגעה בעיתונות עצמה ובעיתונאים. תפקיד העיתונות הוא לבקר. כדאי מאוד שהיא תדע גם לבקר את עצמה. "יום יום, שעה שעה". 



אילאיל שחר מסרה בתגובה למעריב און-ליין כי "קיבלתי אישור משני מקורות לידיעה שהגיע מסר מהגרמנים שכדאי שחאן אל אחמר לא יפונה לפני הביקור או במהלכו". אם זה אכן המסר שהתקבל מהגרמנים, יש פער ענק בין הדיווח המקורי של אילאיל שחר על אולטימטום חד משמעי לביטול הביקור במקרה של פינוי לבין תגובתה כעת כי הגרמנים העבירו מסר שכדאי שחאן אל אחמר לא יפונה לפני או תוך כדי הביקור של מרקל בישראל.