השואה היא מאורע היסטורי שעבר העם היהודי, אך הלקחים האנושיים והמוסריים העולים ממנה רלוונטיים לכל בן אדם בעולם, מכל דת ומוצא. לצערי, דווקא פה במדינת ישראל, ישנו חלק בחברה הישראלית שלא מחובר לנושא זה כלל- המגזר שלי, המגזר הערבי.

בילדותי בתיכון בנצרת למדתי בשיעור היסטוריה על השואה כפרק קטן בתוך מלחמת העולם השנייה, כשהנושא נלמד באופן שטחי ביותר. רק בגיל 18 כשהתגייסתי לצבא ויצאנו לביקור במוזיאון "יד ושם" בירושלים במסגרת "תרבות יום א'" נחשפתי לממדי הזוועות. רק בגיל 30 פגשתי לראשונה פנים אל פנים אדם ששרד את השואה.

ככל שחולפות השנים ושורדי השואה הולכים ומתמעטים, מדברים על האתגר לשמור על חיבור בין הדור הצעיר לנושא זיכרון השואה. בחברה הערבית, שגם כך מרוחקת מהנושא, ישנו נתק גדול שמתבטא באדישות וחוסר עיסוק בנושא. ביום השואה בכל שנה מחדש, הרחוב הערבי משדר עסקים כרגיל, הכל מתנהל כשגרה ללא שום תחושה מיוחדת.

זיכרון השואה הוא אינטרס אנושי, אינטרס ישראלי, וכן, גם אינטרס ערבי. דווקא בחברה הערבית-ישראלית, כמיעוט במדינה, שמודע לחשיבות המאבק בגזענות ובשנאת האחר ובקידום ערכי סבלנות וסובלנות, צריך ליצור חיבור עמוק לנושא, ללמוד עליו, להבין את המשמעויות שלו ולהביע הזדהות וסולידריות ביום הזיכרון לשואה.

בימים אלו אנחנו מציינים 75 שנה לשחרורו של מחנה ההשמדה אושוויץ. למרות השנים הרבות שעברו, בכל שבוע אנו שומעים על עוד ועוד מקרי אנטישמיות ברחבי העולם, ונראה שעדיין לא למדנו כלום.

השבוע הגיעו לארץ עשרות מנהיגים מהעולם לישראל לקחת חלק בפורום השואה העולמי. זהו צעד חשוב בקירוב אוכלוסיות שונות מהעולם לנושא השואה, אך עם זאת זה רק מעצים את האבסורד, שכאן אצלנו במדינה, לחמישית מאזרחי ישראל אין כלל קרבה לנושא השואה.

השתתפתי בשנה שעברה באירוע לציון יום השואה הבינלאומי בקהילה היהודית של דירפילד ביץ' בפלורידה, כשבקהל ישנם גם שורדי שואה, ושם על הבמה בנאומי הבטחתי שאפעל לקידום זיכרון השואה במגזר הערבי. שלושה חודשים לאחר מכן, ביום השואה, קיימנו לראשונה אירוע של "זיכרון בסלון" בחברה הערבית בהשתתפות צעירים מוסלמים, נוצרים ודרוזים שנפגשו יחד עם איש עדות, שמעו את סיפורו, הדליקו נרות לזכר ששת המיליונים וניהלו דיון משותף ומעניין במיוחד על נושא השואה בזווית הייחודית שלהם ועם החיבור האישי של כל אחד לנושא. היה אירוע מרגש ועוצמתי במיוחד. השנה אנו זוכים לקיים מספר סלונים כאלו ברחבי הארץ עבור החברה הערבית.

השואה היא נושא שרלוונטי לכולנו ואנו חייבים לפעול כדי לשמר את זיכרון השואה, להנגיש את הנושא עבור הקהלים השונים וליצור יחד מציאות שבה כולנו בארץ ובעולם, יהודים וכאלו שאינם יהודים, מתאחדים יחד מתוך הבנה של משמעות הנושא ומתוך מחויבות הדדית לזכור, לעולם לא לשכוח ולהישבע: לעולם לא עוד.

יוסף חדאד הוא פעיל חברתי ערבי-ישראלי ומנכ"ל עמותת 'ביחד ערבים זה לזה'