ביקורת משמאל: השר לשעבר חיים רמון, מבכירי מפלגת העבודה בעבר, תוקף היום (שלישי) בחריפות את דבריו של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, על כך שלא יפנה התנחלויות גם בהסדר שלום, ואומר כי "מטרת נתניהו היא שההתנחלויות ימנעו הפרדה בינינו לבין הפלסטינים ושהסטטוס קוו יישאר כפי שהוא". לדברי רמון, "מי שמסכים מונע אלטרנטיבה למדיניות הליכוד ומצטרף למעשה להשקפה של מדינה דו-לאומית".



רמון, מי שנמנה על מייסדי "התנועה להצלת ירושלים היהודית", שפועלת להוצאת רוב הכפרים הפלסטיניים שסופחו ב-1967 מתחומי העיר ירושלים, אמר בשיחה למעריב כי "כבר לפני עשרים וחמש שנה, כאשר יצחק רבין הלך לבחירות, הוא עשה הבחנה בין התנחלויות פוליטיות וביטחוניות. בשפתנו היום זה התנחלויות בגושים לעומת התנחלויות מחוץ לגושים".

אבי גבאי ויצחק הרצוג. צילום: אבשלום ששוני
אבי גבאי ויצחק הרצוג. צילום: אבשלום ששוני
"רבין שלל התנחלויות מעבר לגושים. מיד כשנבחר הוא הקפיא את הבנייה בהתנחלויות 'הפוליטיות' שהיה ברור כי לעת שלום הן לא יישארו", הסביר רמון. "התנחלויות פוליטיות הן כאלה שמטרתן למנוע היפרדות בינינו לבין הפלסטינים, התנחלויות שמטרתן להביא בסופו של דבר למדינה דו לאומית שהיא מדינת אפרטהייד במקרה הרע ודו לאומית דמוקרטית במקרה הפחות רע”.

"גבאי לא עשה שיעורי בית" 

לדברי רמון, "הסוגיה היא לא אם ההתנחלויות יישארו או לא, אלא האם אנו רוצים שמדינת היהודים תמשיך להתקיים. מדיניות ביבי ובנט וכל מי שרוצה שכל ההתנחלויות יישארו מביאה לקיצה של מדינת היהודים. מהותה של מפלגת העבודה היא לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית לפני הכל. וזה הנושא החשוב וכל מה שעומד למכשול ליעד המרכזי הזה צריך להסיר אותו”. 
עוד אמר כי "מטרת המתנחלים, והם לא מסתירים זאת, ומטרת ביבי היא שההתנחלויות ימנעו הפרדה בינינו לבין הפלסטינים ושהסטטוס קוו יישאר כפי שהוא. מי שמסכים איתם מצטרף אליהם ולמעשה מונע אלטרנטיבה למדיניות הדו לאומית של הליכוד ושל ביבי ומצטרף בפועל להשקפה של מדינה דו לאומית”.
"זה חוסר הבנה מוחלטת של המפה הפוליטית", הוסיף רמון. “יש כמאתים עד שלושת מאות אלף מצביעי ליכוד שהם בעד שתי מדינות. שבעים אחוז מהציבור היהודי תומך בתכנית שאני מדבר עליה.  הימין הרך רוצה לספח את הגושים הגדולים אבל לא התנחלויות מבודדות. כל מי שיעשה סקר ילמד את זה אבל לצערי אבי גבאי לא עשה שיעורי בית".
"אני לא קובע מה לעשות ביחס לגבאי. אני אומר על מה העימות המרכזי", אמר הבכיר לשעבר לסיום. "במרכז - שמאל  אפשר לנצח רק על בסיס של הפרדות, סיפוח הגושים ולא להתנחל מעבר לגושים וכמו כן להציע תכנית פינוי פיצוי לכל מי שיפונה מחוץ לגושים כדי להבטיח את קיומה של מדינת היהודים. מי שפועל אחרת מביא קץ לציונות ההרצליאנית".