לפני כשנה התבשר הזמר המוערך דיוויד בואי שחלה בסרטן בכבד, וכי נותרה לו שנה לחיות. בפועל, הוא שרד 18 חודשים ואת המאבק העיקש שניהל, הסתיר מעין הציבור. ואיך היינו יכולים לדעת? בואי שחרר אלבום חדש, הצטלם לקליפ מושקע ומצמרר והופיע בציבור.



למפיק המוסיקלי שלו אמר: "בשנה הקרובה אנחנו צריכים לעבוד באינטנסיביות וחשוב לי שתדע, שאם אני לא פה, זו הסיבה", כך סיפר טוני ויסקונטי לדיילי מייל הבריטי והוסיף שבואי השביע אותו לסודיות.
 

סרטן בכבד - נדיר ואכזרי

סרטן שהתחיל בכבד נקרא סרטן ראשוני בכבד והוא נדיר למדי, למרות ששכיחותו עולה עם השנים. ישנם שני סוגים: 
 

הפטומה (קרצינומה של הכבד) - מקורו בתאים המרכזיים של הכבד ונפוץ אצל חולי שחמת.
 
כולנגיוקרצינומה - סרטן צינור המרה שמקורו בתאים המרפדים את צינור המרה. גידולים מסוג זה לרוב קטנים יותר ומתגלים במקרה. 
 
נכון להיום, לא ידועים הגורמים לסרטן בכבד, אך ישנם גורמים המעלים את הסיכון לחלות בו:
 
• שחמת הכבד - הצטלקות של רקמת הכבד, שיכולה לנבוע החל מזיהום וכלה בשתייה מרובה וממושכת של אלכוהול. עם זאת, רק אחוז קטן מהחולים בשחמת הכבד מפתחים סרטן ראשוני בכבד.
 
• זיהום - דלקת הכבד על רקע של וירוס כבדי B ו-C עלולה להוביל לסרטן הכבד והינה גורם סיכון חשוב לשחמת הכבד, שבהמשך יכול להביא לסרטן הכבד (הפטומה). הסיכון לזיהום מסוג זה גבוה יותר אצל מעשנים.
 
• גנטיקה - לאנשים בעלי מצב נדיר הנקרא המוכרומטוזיס, מחלה נדירה שגורמת לעודף ברזל בגוף או לאי - ספיקת אנטיטריפסין אלפא 1 (חלבון המיוצר על ידי הכבד).
 
• אפלטוקסין - באפריקה ובאסיה הגורם המרכזי להפטומה הוא רעלן בשם אפלטוקסין, שמצוי בדגנים ובבוטנים עבשים.
 
• גיל - בעולם המערבי, סרטן הכבד פוגע בדרך כלל באנשים בגיל העמידה ומעלה. 
 
• מין - סרטן ראשוני בכבד נפוץ פי שניים יותר בקרב גברים מאשר בנשים.
 
תסמינים
מסוכנותו של סוג הסרטן הזה הוא משום שלרוב, אין יותר מדי תסמינים בשלבים הראשוניים, ולכן הוא קשה לזיהוי. לעתים יש תחושה של אי נוחות בחלק העליון של הבטן.  
 
בשלבים מתקדמים של המחלה התסמינים השכיחים ביותר הם אובדן תיאבון, ירידה במשקל, בחילה, חולשה ועייפות. חלק מהחולים סובלים גם מחום גבוה ומצמרמורת. בשלבים המתקדמים יותר מופיעה צהבת.
 
מתנת פרידה
כותבת הביוגרפיה של בואי, וונדי לי, סיפרה לכתב BBC שלא רק את המחלה הסתיר הזמר. "הוא שרד שישה התקפי לב בתקופה האחרונה", סיפרה, "את כולם הסתיר".
 
כעת כולם מדברים על מתנת הפרידה שהותיר אחריו בואי - אלבום חדש, מרגש, מצמרר וייחודי שמגלה את מה שעבר על הזמר.

נכתב בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן