ט"ו באב מלווה בפרחים, יין וסקס שעם ההנאה שבהם, עלולים גם לעיתים לגרום לאלרגיה עד כדי סכנת חיים. ד"ר ולרי טפליצקי, אלרגולוג, וחבר באיגוד רופאי האלרגיה והאימונולוגיה הקלינית בישראל, מסביר ל"מעריב אונליין" על הדברים שעלולים לגרום לחג האהבה להיות קצת פחות רומנטי, בעיקר בעקבות תגובה אלרגית.

יין

אי-סבילות לאלכוהול מופיעה כשהגוף שלנו לא מסוגל לפרק אלכוהול עקב בעיה גנטית. סימניה השכיחים ביותר של אי הסבילות לאלכוהול הם הפרעה בנשימה אפית ואודם נרחב בפנים ועור הגוף, שדומה לסומק, מלווה בתחושה לא נעימה של חום, צריבה ודפיקות לב. סימפטומים של אי-סבילות לאלכוהול הם אף "סתום" ונזלת, אודם ותחושת חום, פריחה דמוי עקיצות, ירידת לחץ דם, החמרה של אסתמה, בחילה והקאה.

יש מצבים בהם משהו אחר באלכוהול גורם לתסמינים אלרגיים, למשל חומרים משמרים או דגנים. במקרים נוספים מדובר בשילוב של אלכוהול ותרופות. ולפעמים מדובר במחלה רצינית נדירה שדורשת אבחון וטיפול. חומר כימי בשם היסטמין, שקיים ביין ובבירה,  יכול לגרום לכאב ראש, סומק וגרד אצל מי שצורך אותם, אבל אצל אנשים אלרגיים יכולה להתפתח תגובה אלרגית אנפילקטית קשה עם ירידת לחץ דם, התקף אסתמה - ומצב מסוכן לחיים. הטיפול הנכון ברוב המקרים של אי סבילות לאלכוהול או משקה ספציפי הוא הימנעות מוחלטת משתיית אלכוהול. 


שוקולד

אנשים רבים מדווחים על תסמינים כמו ריבוי של ליחה או התעטשויות אחרי אכילה של שוקולד ואלו אכן תופעות נפוצות יותר. עם זאת, אלרגיה לשוקולד יכולה לבוא לידי ביטוי גם בתחושת עצבנות, כאבי בטן, שלשולים, בחילות, הופעה של פריחה על עור הפנים והגוף, גירודים, שיעול, צרבת ועיניים דומעות. מרבית האלרגיות לשוקולד אינן נובעות כתוצאה מהקקאו שהוא מכיל. עלינו לזכור כי פרט לקקאו, השוקולד מכיל עוד מרכיבים רבים שכל אחד ואחד מהם יכול להיות אלרגן (חומר המעורר אלרגיה) בפני עצמו. בכדי לזהות מי מבין החומרים הוא זה שמעורר את האלרגיה, יש לערוך תבחין רגישות עורי על ידי אלרגולוג. בין החומרים הנפוצים שמכיל השוקולד ויכולים לעורר תגובה אלרגית: חלב, אגוזים ובוטנים, גלוטן, חיטה, סויה, קפאין, תירס ופירות.

במידה ומתעורר חשד לאלרגיה בעקבות אכילה של שוקולד, יש לפנות לרופא עור להמשך בירור. לאחר שתתקבלנה תוצאות תבחין האלרגיה יש לברור את השוקולדים על המדף יותר בקפידה.

עוגת שוקולד. צילום: פסקל פרץ רובין

 

זר פרחים

אלרגיה לפרחים יכולה להתבטא במספר אופנים, החל מגודש באף ודמעות או נפיחות באזור העיניים ועד לגירוד או אדמומיות בעור. כדי לגלות אלרגיה לסוגים מסוימים של פרחים, יש לעבור טסט פשוט אצל מומחה אלרגיות, שאינו כרוך בכאבים אך נחשב למגרד מאוד, ובסיומו ניתן לדעת בדיוק מאילו פרחים יש להימנע. מאחר שלא תמיד ניתן למנוע גישה לסוגי פרחים אלרגניים, אפשרות נוספת היא ליטול תרופות נגד אלרגיות.
כשאנו שולחים זרי פרחים לאדם אהוב, בין אם מדובר על משלוח פרחים לחג או לרגל יום ההולדת, בדרך כלל אנו לא נוהגים לקחת בחשבון את האפשרות שאותו אדם יהיה אלרגי לסוג הפרחים ששלחנו לו. אנשים שפיתחו אלרגיה לסוג מסוים של פרח, צפויים לפתח אלרגיות לסוגים נוספים של פרחים במשך הזמן.

להיזהר עם הפרחים. צילום: ברנדי מיתוג פרחים

סקס

קיימת אלרגיה נדירה שגורמת לבעיה בעת מעשה האהבה: גם בסקס מוגן על יתרונותיו יש בעיה : עד 6% מהאוכלוסייה, גברים ונשים, רגישים ללטקס. אנשים אלה צפויים ללקות בתופעות לוואי דומות לאלה שתוארו במקרה של אלרגיה לנוזל הזרע אם ישתמשו בקונדומים שעשויים מהחומר. לכן, לגביהם ההמלצה היא להשתמש בקונדומים מהסוגים האחרים. בכלל המקרים חשוב להתייעץ עם  אלרגולוג שייתן מידע אמין ומקצועי, כדי להבטיח חיי אהבה תיקנים ללא תופעות לוואי.

בעדינות, ולבדוק את עניין הלטקס. צילום: אינגאימג'
בעדינות, ולבדוק את עניין הלטקס. צילום: אינגאימג'