במהלך השיר הידוע והסכריני ההוא מתוך המחזמר ״אנני״ פוצחת אחת היתומות הקטנות בשירת המשפט האלמותי הבא: ״אחי, אתה אף פעם לא לבוש לגמרי, בלי חיוך. לא משנה מה לובשים במיין סטריט או בסוויל רו, מה שמשנה הוא מה שאתה לובש מאוזן לאוזן ולא מכף רגל ועד ראש״. אבל בעוד אופרה וינפרי ויתר גורואים שאוהבים ספרי עזרה עצמית עלולים להזיל דמעה של הזדהות בשמעם את המילים הללו - בעבור תעשיית האופנה המסורתית, מדובר בקשקוש. מבחינתם, אתה אולי לבוש, אבל ממש לא כמו שצריך, אם את האאוטפיט שלך חותם חיוך.



אנשי תעשיית האופנה היו ידועים מאז ומתמיד בפנים הקפוצות שלהם. מבעד למעטה משקפי השמש הכהים (גם כשאין שמש), פני הפוקר והליפסטיקים הבוהקים, אנשי תעשיית האופנה מעדיפים למעט בחיוך. הסיבה? בתעשיית האופנה אוהבים קוליות מתנשאת. וחיוך עשוי להצביע על ריגוש או על שמחה כנה ולהיתפס כמגוחך, נזקק או חלילה אנושי ועממי מדי. אבל תשכחו מהרצון לשמור על ארשת פנים קולית, החודש גילינו שיש סיבה חדשה ורשמית לכך שאושיות התעשייה ויתר הנשים שרואות באסתטיקה ערך עליון נמנעות מלחייך - מתברר שחיוך זה פשוט מבגר.



החודש החלו לצוץ ידיעות על אישה בריטית בשם טס כריסטיאן שלא חייכה ב-40 השנים האחרונות. הסיבה? לא עצירות כרונית אלא רצון להימנע מהעמקת הקווים הארורים האלו שיוצר החיוך בצד השפתיים, מה שמכונה גם קמטי חיוך. כריסטיאן, היום בת 50, המכונה בפי חבריה ״מונה ליזה״, הפסיקה לחייך באופן מודע בגיל 10, בשל החשש לקמטים עתידיים, שהדאיגו אותה כבר בגיל הרך ההוא. ״צדדי השפתיים שלי היו עולים אולי כמעט, כך שהייתי יכולה להיראות מעט משועשעת, אבל לעולם לא מחויכת״, סיפרה כריסטיאן ל״דיילי מייל״ הבריטי, ״ההשראה שלי היא כוכבות הוליוודיות זוהרות, כמו מרלן דיטריך, שאף פעם לא חייכה״.




טס כריסטיאן מדגימה את השפעות האי-חיוך. צילום: טוויטר



אגב, כריסטיאן היא ממש לא הראשונה בחודש האחרון שחשפה את הגישה החדשה לחיוכים ואסתטיקה. מרגע שקים קרדשיאן הפכה לאושיית אופנה, גם היא ממעטת לחייך, ובדצמבר האחרון חשפה את אותה סיבה - החשש מהקמטים שחיוך עלול ליצור. והיא לא היחידה, גם בעלה קניה ווסט מקפיד שלא לחייך, ואף נתפס בסלפי שהפך לקאלט במהלך הסופרבול האחרון כשהוא מזעיף פנים בצילום משותף עם מעריצים.



ווסט אף הודה בפה מלא שהוא לא מחייך בתמונות כי זה פשוט לא נראה קול, והביא כדוגמה את העובדה שאנשים בדיוקנאות מצוירים ממאות קודמות אף פעם לא צוירו כשהם מחייכים. אגב, בבחינת היסטוריית התמונות של הצמד, קשה שלא לשים לב לכך שהנטייה של קרדשיאן את ווסט להמעיט בחיוכים צמודה כרונולוגית לתקופה שבה הם החלו להפוך לפאואר קאפל בעל משמעות של ממש בתעשיית האופנה. הדבר קרה גם לויקטוריה בקהאם, לגוון סטפני ולאחיות מארי קייט ואשלי אולסן, שהקפידו להצניע חיוכים מהרגע שהפכו לנשות עסקים בתחום האופנה.



מצד שני, יש משהו מעט אנכרוניסטי בבחירה של ווסט וקרדשיאן לבחור ללכת על האנטי-חיוך, שכן בשנה האחרונה, ההומור דווקא הפך לאסכולה מכובדת במיוחד בעולם האופנה. אחד הטרנדים הגדולים השנה הוא ה-lol core, טרנד שמחבק את הגישה המשועשעת והקלילה לחיים ולאופנה. החל בקולקציות השובבות של ג׳רמי סקוט לבית האופנה מוסקינו, דרך הסלפיז שאפילו אנה וינטור כבר מסכימה לקחת בהם חלק, ועד הפרצופים המטופשים שהדוגמנית החשובה ביותר של הרגע - קארה דלווין - מקפידה לדגמן תחת כל תמונת אינסטגרם רעננה. בהחלט נדמה שאפילו תעשיית האופנה הבינה שחיוך דווקא יכול לעשות טוב לבריאות ולשורה התחתונה בקופה.