לרובנו תמיד תישאר פינה חמה בלב עבור מקלט הטלוויזיה השמנמן. אותה תיבת בידור נפלאה או בכינויה השכיח "מדורת השבט", שמשדרת לנו תוכניות אהובות בשעות קבועות. ועדיין, נדמה שבעשור האחרון נטרפו הקלפים, והאקסיומה שגורסת כי בידור וצפייה בתוכניות משמעה צפייה בטלוויזיה מתחילה להשתנות.



הצפייה הפסיבית בלוח השידורים הקבוע ובמסך המלבני, שאליה הורגלנו במשך זמן רב התהפכה על ראשה כבר לפני יותר מעשור עם הפיכתה של רשת האינטרנט לדייר קבע בכל משק בית טיפוסי. בתחילה, באמצעות הורדות לא חוקיות של סרטים ושל תוכניות טלוויזיה, ובהמשך, באמצעות חברות סטרימינג (שידור אינטרנטי ישיר של תכנים בתשלום) דוגמת "נטפליקס". מגזין "הגרדיאן" דיווח על צניחה של 12% בצפייה בטלוויזיה ובמקביל על זינוק של 41% בצפייה בתכנים אונליין. יותר מ-30 מיליון אמריקאים כבר מנויים ל"נטפליקס", שאף החלה לייצר הפקות מקור מצליחות משל עצמה (כמו "בית הקלפים").



אבל חברות הסטרימינג הן לא השחקניות היחידות בשוק שמשנות את האופן שבו אנחנו צורכים את הבידור שלנו. ישנו אתר מרכזי אחד שהוכיח בעשור האחרון שיש לו את היכולת לייצר כוכבים (למשל ג'סטין ביבר) - אתר היוטיוב. והשנה, "סוכנות הטאלאנטים" של היוטיוב מגיעה לנקודת רתיחה. המגזינים הנחשבים בעולם החלו לסקר בשנתיים האחרונות אנשים שרובנו ממש לא מודעים לפרסום המטורף שלהם. מדובר בצעירים שפתחו ביוזמתם ערוץ יוטיוב והתחילו לדבר אל העולם: לרוב בלי תסריט, בלי במאי, בלי סט ובלי נערת מים. זה לא היה אמור לעבוד על קהל שרגיל לתוצרים מתוקתקים ויקרים, אבל זה עבד.



סקר, שנערך בשנה האחרונה על ידי חברה אמריקאית ידועה לאסטרטגיית מיתוג ושיווק, ביקש מקבוצה גדולה של בני נוער לדרג את הידוענים המשפיעים עליהם ביותר. התוצאות היו מפעימות – לא זאת בלבד שמחצית מ-20 הידוענים המשפיעים הם כוכבי יוטיוב, אלא שהם ממלאים את החמישייה הראשונה ועוקפים סלבריטאי איי-ליסט כמו ג'ניפר לורנס, קייטי פרי וליאונרדו דיקפריו. יוטיוב הצמיח זן חדש של כוכבים, כאלו שאינם כבולים לאודישנים מפרכים, לסימפטיה של מלהקים ולחוזים דרקוניים בני עשרות שנים. עם מדיום משגשג וטקס פרסים יוקרתי משלהם (ה-Streamy) כוכבי היוטיוב מנצלים את הבמה האינטרנטית כדי לפנות באופן בלתי אמצעי לקהל, שיחליט בעצמו אם להירשם לערוץ או להמשיך הלאה. במילים אחרות, מערכת היחסים בין הצופה לכוכב מעולם לא הייתה צפופה יותר.



אגב, אותו מגע צפוף ובלתי אמצעי, שגורם לצופים להרגיש שהיו טיוברים האהובים עליהם הם בדיוק כמוהם, נפגם מעט כשמתגלים סכומי ההכנסות של אותם כוכבי יוטיוב. סכומים אלו ממקמים אותם קרוב יותר לאליטה ההוליוודית מאשר לקהל. מסתבר שכוכבי היוטיוב הגדולים מרוויחים בין 350,000 לעשרה מיליון דולר בשנה. לא רק מפרסומות נלוות לערוץ אלא גם מחוזים עם חברות מסחריות. האם זינוקם המטאורי של כוכבי היוטיוב יסמן גם את סופם? האם הפיכתם לכוכבים מן השורה תפגום באותנטיות שהפכה אותם לנערצים מלכתחילה? האם גם בשיא תהילתם ימשיכו היוטיוברים להפתיע את המדיה המסורתית עם תכנים חתרניים ויוצאי דופן? כנראה שרק הזמן ישיב לשאלות אלו.




זואלה עם הספר השנוי במחלוקת. צילום: יח"צ


השחקנים המרכזיים:



האושיות הבאות הצליחו להפוך את ערוצי היוטיוב שלהם לאימפריות בידור משגשגות ולהשתחל לתודעה כאושיות בידור ותרבות פופ מן המניין.



מי? שיין דוסון



מספר מנויים לערוץ: שישה מיליון



מה? עלם חמודות שובב בן 26, שנחשב לאחד מקומיקאי היוטיוב המצליחים ביותר ברשת.



הסגנון: דוסון מעלה סרטונים פרודיים שהוא עצמו משחק בהם, כשהבדיחה באה לרוב על חשבונם של אייקוני פופ כמו טיילור סוויפט ומיילי סיירוס. בעקבות ההצלחה, דוסון פיצל את הערוץ שלו לשלושה – הראשי - ShaneDawsonTV, שבו מוצגים סרטוניו המוגמרים, השני - ShaneDawsonTV2, המציג את תהליך הפקתם ומה מתרחש מאחורי הקלעים, וכולל אינטראקציות עם הצופים באמצעות התגובות והשלישי – Shane, ובו סרטונים אישיים (או וולוגים – וידאו בלוגים) המתארים את חייו הפרטיים.



ההישגים שלו: מאז שהקים את הערוץ בשנת 2008, דוסון צבר יותר משישה מיליון מנויים וסך של יותר ממיליארד צפיות. הוא משתף פעולה עם חברות מסחריות ואף שחרר לאייטיונס ולאמזון סרט באורך מלא, "Not Cool", שנקטל על ידי הביקורות ("הדמויות איומות והמשחק מזעזע", כתב מבקר הקולנוע של "הניו יורק טיימס"). אבל דוסון לא אמר נואש והחל לשלוח ידו בעסקי המוזיקה. בשנה האחרונה פרסם את הסינגל הראשון שלו, ""SUPERLUV!, שטיפס ל-20 הנמכרים ביותר באייטיונס. אגב, הונו האישי של דוסון מוערך בשני מיליון דולר.



החיים האישיים: דוסון (במקור, שיין לי יאו) בן ה-18, שהיה נער שמן מאוד, מדבר לא מעט על בעיות האכילה והביטחון העצמי שלו. בת זוגו היא ליסה שוורץ, כוכבת יוטיוב בעצמה. השניים הכירו זה את זו באמצעות ערוצי היוטיוב ההדדיים, והחלו לצאת ב-2012.



סרטון מומלץ: סרטון הפרודיה על "wrecking ball" של מיילי סיירוס.



פוטנציאל: להיות היורש של אשטון קוצ'ר – בחור שובב ומטופש עם בייבי פייס.



מי? גרייס הלביג



מספר מנויים לערוץ: שני מיליון



מה? הלביג בת ה-29 ידועה ככוכבת יוטיוב חיננית ונוירוטית.



הסגנון: מנחת טוק-שואו של איש אחד (ושל פודקאסט חמוד בשם "לא עמוק מדי"). בסרטוניה היא מסבירה דברים ברומו של עולם כמו משמעותו האמיתית של חג המולד ואיך להתמודד עם חדרי מלון. הספר שכתבה, "המדריך של גרייס: אמנות העמדת הפנים של בגרות", אמור לסייע לדור המילניום לצלוח את הדבר שמפחיד אותו יותר מכל – ההתבגרות.



ההישגים שלה: הלביג הצליחה למשוך יותר משני מיליון צופים רשומים ולצבור סך של יותר מ-75 מיליון צפיות בסרטוניה. נוסף על כך, הספר שלה הגיע לראש טבלת רבי המכר של "הניו יורק טיימס" והיא אף התברגה ברשימת 100 האנשים היצירתיים ביותר בתעשייה לשנת 2014 של מגזין ""Fast Company.



החיים האישיים: לפני שהחלה לצלם סרטונים, הלביג למדה משחק ואימפרוביזציה ואפילו הגיעה לחצי הגמר של תחרות מיס יו.אס.איי.



סרטון מומלץ: הסרטון "Who's that Youtuber?", המציג שעשועון שבו גרייס וחברים מנסים לנחש מי היוטיובר לפי קטע מסרטון שלו.



פוטנציאל: להיות היורשת של לנה דנהאם – בחורה אינטליגנטית שהופכת לקול של הדור שלה.



מי? ג'נה מרבלס



מספר מנויים לערוץ: 14 מיליון



מה: מרבלס בת ה-28 עושה במבט ראשון רושם של, ובכן, כוכבת פורנו. יכול מאוד להיות שזה מה שמשך את הצופים הראשונים לערוץ היוטיוב שלה. אולם, בשלב זה היא אוספת מעריצים בקצב שאין לו כל קשר להופעתה החיצונית, אלא בעיקר לשנינות ולהומור המופלאים שלה.



הסגנון: מרבלס ידועה כשטותניקית שאינה חוששת להביך את עצמה כדי להבהיר נקודה, כמו בסרטון "המדריך לאיפור לבחורה השיכורה", שבו היא נראית כשהיא מנסה להתאפר בביתה במצב לא לגמרי צלול.



ההישגים שלה: מרבלס, שלפי הערכות מחזיקה בהון אישי של יותר מ-2.5 מיליון דולר, הופיעה על שער מגזין "ורייאטי" (לצד שיין דוסון) ואף הוזמנה לתוכנית האירוח של ג'ואן ריברס המנוחה.



החיים האישיים: מרבלס, ששם המשפחה שלה הוא בכלל מורי, קרויה כך על שם הצ'יוואווה המפורסם שלה, מרבלס. בעבר, היא עבדה כרקדנית גו-גו במועדון.



סרטון מומלץ: הקליפ לשיר "I Hate being a grown up". כנראה הסרטון הגאוני ביותר אי פעם שעוסק בהתבגרות.



פוטנציאל: להיות היורשת של שרה סילברמן – בחורה עם פנים מתוקות ופה ג'ורה.



מי? זואלה



מספר מנויים לערוץ: שבעה מיליון



מה? זואי סאג, הידועה בכינוי זואלה, תחגוג 25 אביבים במרץ ומסמנת את הפלישה הבריטית ליוטיוב.



הסגנון: הערוץ של זואלה עוסק בעיקר באופנה, בעיצוב ובטיפוח. כמו דוסון, גם זואלה מפרידה ומושלת – ערוץ אחד משמש לסרטונים הערוכים והמוכנים, העוסקים בעיקר באופנה, בשיער ובאיפור, וערוץ שני, More Zoella, משמש לסרטונים האישיים והלא ערוכים, שבאמצעותם היא מתקשרת עם הקהל וחושפת את עצמה בפניו.



ההישגים שלה: זואלה היא אחת הבריטיות המפורסמות ביוטיוב, עם יותר משבעה מיליון צופים רשומים בערוץ ומעל ל-300 מיליון צפיות. בשנה האחרונה היא זכתה לחוזה עם בית ההוצאה לאור המפורסם פינגווין. "Girl Online" הוא שם ספרה, שראה אור בנובמבר האחרון, ומספר את סיפורה של בלוגרית אנונימית בת 15 שחייה משתנים כשהבלוג שלה הופך לויראלי. לאחר שהספר עקף את מכירות "צופן דה-וינצ'י" ו"הארי פוטר", התברר שזואלה כלל לא כתבה אותו. שכירת סופר צללים עבור סלבריטאים נהוגה מאוד כשזה מגיע לאוטוביוגרפיות, אבל פחות נפוצה כשמדובר בפרוזה, וזואלה התמודדה עם לא מעט ביקורת. בעקבות השערורייה, הצהירה זואלה שהיא "לוקחת הפסקה מהאינטרנט", אך חזרה בעקבות מחאת המעריצים.



החיים האישיים: לפני ההצלחה הגדולה הייתה זואלה מתמחה צעירה ומשועממת בחברת עיצוב פנים אנגלית.



סרטון מומלץ: How To: My Quick and Easy Hairstyles"", שבו היא מציגה עיצוב תסרוקות מהיר.



פוטנציאל: להיות היורשת של לורן קונרד ואימפריית הלייף סטייל הקסומה שלה.




מי? מישל פאן



מספר מנויים לערוץ: שבעה מיליון



מה? פאן בת ה-27 היא סינדרלת יוטיוב אמריקאית ממוצא ויאטנמי.



הסגנון: פאן גילתה את יוטיוב בשנת 2007 והחלה להעלות סרטונים שעיקרם טכניקות איפור להשגת מראן של כוכבות. את ההצלחה של פאן מייחסים לסגנון הצילום והעריכה המושקעים, שמשלבים תאורה רכה וקריינות עם קול קטיפתי.



ההישגים שלה: כיום רשומים לערוץ כמעט 7.5 מיליון מנויים ויותר ממיליארד צפיות. פאן היא כנראה הבלוגרית בעלת ההצלחה המסחרית הגדולה ביותר – בשנת 2010 היא שיתפה פעולה עם לנקום וב-2013 לוריאל נתנו לה ליין משלה. פאן אף חובקת ספר שהוא מעין "מדריך לחיים ליופי, לסטייל ולהצלחה – בתוך ומחוץ לרשת". נוסף לכך, היא הייתה מועמדת פעמיים לפרסי הנוער בארה"ב. לפי הערכות, העסק שלה מגלגל כ-84 מיליון דולר בשנה.



החיים האישיים: פאן, שמנהלת זוגיות עם הדוגמן דומיניק קפררו, עבדה בסושייה לפני שהחלה את קריירת היוטיוב שלה.



סרטון מומלץ: הסרטון האייקוני שלה שבו היא הופכת את עצמה לאנג'לינה ג'ולי רק באמצעות שימוש באיפור. פסיכי.



פוטנציאל: להיות היורשת של קים קרדשיאן. רק בגלל שהיא היחידה שיכולה להתחרות איתה על גודלו של תיק האיפור.



מי? בתאני מוטה



מספר מנויים לערוץ: שמונה מיליון



מה? מוטה היא הצעירה ביותר בחבורה, אבל בגיל 19 יש לה כבר ותק של ארבע שנים ביוטיוב, מעל לשמונה מיליון משתמשים רשומים ויותר מ-600 מיליון צפיות מצטברות.



הסגנון: מוטה פתחה את ערוץ היוטיוב שלה כחלק מהתמודדות עם בריונות שחוותה כנערה ברשת. עיקר עיסוקה הוא באופנה, באיפור ובסטיילינג, והיא התפרסמה בזכות סרטוני ה-DIY (עשה זאת בעצמך) שלה, שנעים בין עיצוב שיער ל-"מה לעשות ביום קיץ עצל".



ההישגים שלה: לחשבון האינסטגרם של מוטה מנויים 4.3 מיליון עוקבים – יותר מאשר ל"ווג", ל"קוסמופוליטן", ל"אל" ול"גלאמור מגזין" גם יחד. הנגישות של מוטה, הנהנית מהכנסה קבועה של כ-40,000 דולר לחודש מפרסומות בערוץ שלה, נובעת לא רק מהיותה בת גילן של העוקבות, אלא גם ממנהגה להעלות סרטונים שבהם היא מציגה פריטים שקנתה ומבקשת עליהם חוות דעת מהגולשות. לאחרונה, מוטה זכתה להשיק ליין ביגוד לנערות על שמה ברשת Aeropostale, שנחטף מהמדפים בארה"ב. כמו פאן, גם היא זכתה בשני פרסי בחירת הנוער בארה"ב ואף לוהקה ל-"רוקדים עם כוכבים". במקביל, מוטה פרסמה סינגל ראשון בשם Need You Right Now"" ואפילו ראיינה את אובמה.



החיים האישיים: מוטה שגדלה בקליפורניה היא ממוצא מקסיקני ופורטוריקני. 



סרטון מומלץ: "Easy ways to spice up your room! + DIY Decorations", שבו היא מציגה דרכים פשוטות לקישוט החדר.



פוטנציאל: להיות היורשת של מיילי סיירוס - בעיקר כי עולם הילדים ממש זקוק לתחליף.



 עשה זאת בעצמך



רוצים להפוך לתשובה הישראלית לשיין דוסון? הנה חמישה טיפים שיעזרו לכם להפוך לכוכבי יוטיוב



כיוון אל תנסו לדחוס לתוך הערוץ שלכם עשרות סוגי תוכן סותרים ולא קשורים. לא כל מה שאתם נהנים לצפות בו הוא בהכרח תחום שתהיו טובים בו. בעיקר בהתחלה, רצוי שתתמקדו בנושא אחד, וכזה שיש לכם איזו הוכחה מעברכם שאתם אכן טובים בו.



מימון אל תתחילו להקליט לפני שחישבתם את עלויות ההפקה (כולל רכישת מצלמה איכותית). תרשו לעצמכם לצמצם עלויות, הרי גם ככה כוכבי היוטיוב נהנים מאמון הקהל בעיקר כי הם נראים נגישים, או במילים אחרות, כי הם מצלמים את עצמם בחדר במקום באולפן זוהר. אגב, גם אם אין עלויות, קחו בחשבון שזמן הוא כסף וערוץ משלכם ישתה לכם אותו בלי הכרה.



שיתוף כלל הזהב של הסלבריטאות החדשה הוא חיבור ונגישות. מעורבות הצופים תבטיח שאלו יחזרו שוב ושוב, וזה בדיוק מה שאתם צריכים. העלו שאלות בסרטונים ובקשו מהצופים לכתוב את דעתם בתגובות. אלו מכם עם אקסטרה זמן פנוי יכולים אפילו להשיב לכל תגובה, דבר שיפגין יחס אישי ומלא כבוד לעוקבים.



זיהוי כשאתם חושבים על הערוץ, דמיינו את מי שתרצו שיצפה בו - האם הוא בגילכם, צעיר או מבוגר מכם? האם מדובר בנשים או בגברים? איזו שפה הם דוברים? ברגע שתסמנו לכם חתך אוכלוסייה שאליו אתם מעוניינים לפנות, הדיבור שלכם למצלמה יהפוך טבעי ונינוח יותר והאותנטיות שלכם תתבלט.



רישות יוטיוברים לא מסתפקים לעולם בפלטפורמה אחת ויחידה - הם מרשתים את עצמם. הסרטונים שלכם צריכים להיות מגובים בחשבון פייסבוק פתוח, באינסטגרם צבעוני ובטוויטר שנון.



ומה קורה בישראל?


האמת היא שעוד לא נולד כוכב יו טיוב ישראלי של ממש. כרגע, כוכב היוטיוב הגדול ביותר בישראל הוא אודי כגן (משיח) שלוהק ל"ארץ נהדרת" ולקמפיין של סלקום. גם יתר הצלחות היוטיוב הישראליות קשורות לתחום המערכונים ופחות לתחום הלייף סטייל כמו ביתר חלקי העולם המערבי.