לרובנו תמיד תישאר פינה חמה בלב עבור מקלט הטלוויזיה השמנמן. אותה תיבת בידור נפלאה או בכינויה השכיח "מדורת השבט", שמשדרת לנו תוכניות אהובות בשעות קבועות. ועדיין, נדמה שבעשור האחרון נטרפו הקלפים, והאקסיומה שגורסת כי בידור וצפייה בתוכניות משמעה צפייה בטלוויזיה מתחילה להשתנות.
הצפייה הפסיבית בלוח השידורים הקבוע ובמסך המלבני, שאליה הורגלנו במשך זמן רב התהפכה על ראשה כבר לפני יותר מעשור עם הפיכתה של רשת האינטרנט לדייר קבע בכל משק בית טיפוסי. בתחילה, באמצעות הורדות לא חוקיות של סרטים ושל תוכניות טלוויזיה, ובהמשך, באמצעות חברות סטרימינג (שידור אינטרנטי ישיר של תכנים בתשלום) דוגמת "נטפליקס". מגזין "הגרדיאן" דיווח על צניחה של 12% בצפייה בטלוויזיה ובמקביל על זינוק של 41% בצפייה בתכנים אונליין. יותר מ-30 מיליון אמריקאים כבר מנויים ל"נטפליקס", שאף החלה לייצר הפקות מקור מצליחות משל עצמה (כמו "בית הקלפים").
אבל חברות הסטרימינג הן לא השחקניות היחידות בשוק שמשנות את האופן שבו אנחנו צורכים את הבידור שלנו. ישנו אתר מרכזי אחד שהוכיח בעשור האחרון שיש לו את היכולת לייצר כוכבים (למשל ג'סטין ביבר) - אתר היוטיוב. והשנה, "סוכנות הטאלאנטים" של היוטיוב מגיעה לנקודת רתיחה. המגזינים הנחשבים בעולם החלו לסקר בשנתיים האחרונות אנשים שרובנו ממש לא מודעים לפרסום המטורף שלהם. מדובר בצעירים שפתחו ביוזמתם ערוץ יוטיוב והתחילו לדבר אל העולם: לרוב בלי תסריט, בלי במאי, בלי סט ובלי נערת מים. זה לא היה אמור לעבוד על קהל שרגיל לתוצרים מתוקתקים ויקרים, אבל זה עבד.
סקר, שנערך בשנה האחרונה על ידי חברה אמריקאית ידועה לאסטרטגיית מיתוג ושיווק, ביקש מקבוצה גדולה של בני נוער לדרג את הידוענים המשפיעים עליהם ביותר. התוצאות היו מפעימות – לא זאת בלבד שמחצית מ-20 הידוענים המשפיעים הם כוכבי יוטיוב, אלא שהם ממלאים את החמישייה הראשונה ועוקפים סלבריטאי איי-ליסט כמו ג'ניפר לורנס, קייטי פרי וליאונרדו דיקפריו. יוטיוב הצמיח זן חדש של כוכבים, כאלו שאינם כבולים לאודישנים מפרכים, לסימפטיה של מלהקים ולחוזים דרקוניים בני עשרות שנים. עם מדיום משגשג וטקס פרסים יוקרתי משלהם (ה-Streamy) כוכבי היוטיוב מנצלים את הבמה האינטרנטית כדי לפנות באופן בלתי אמצעי לקהל, שיחליט בעצמו אם להירשם לערוץ או להמשיך הלאה. במילים אחרות, מערכת היחסים בין הצופה לכוכב מעולם לא הייתה צפופה יותר.
אגב, אותו מגע צפוף ובלתי אמצעי, שגורם לצופים להרגיש שהיו טיוברים האהובים עליהם הם בדיוק כמוהם, נפגם מעט כשמתגלים סכומי ההכנסות של אותם כוכבי יוטיוב. סכומים אלו ממקמים אותם קרוב יותר לאליטה ההוליוודית מאשר לקהל. מסתבר שכוכבי היוטיוב הגדולים מרוויחים בין 350,000 לעשרה מיליון דולר בשנה. לא רק מפרסומות נלוות לערוץ אלא גם מחוזים עם חברות מסחריות. האם זינוקם המטאורי של כוכבי היוטיוב יסמן גם את סופם? האם הפיכתם לכוכבים מן השורה תפגום באותנטיות שהפכה אותם לנערצים מלכתחילה? האם גם בשיא תהילתם ימשיכו היוטיוברים להפתיע את המדיה המסורתית עם תכנים חתרניים ויוצאי דופן? כנראה שרק הזמן ישיב לשאלות אלו.
האושיות הבאות הצליחו להפוך את ערוצי היוטיוב שלהם לאימפריות בידור משגשגות ולהשתחל לתודעה כאושיות בידור ותרבות פופ מן המניין.
כיוון אל תנסו לדחוס לתוך הערוץ שלכם עשרות סוגי תוכן סותרים ולא קשורים. לא כל מה שאתם נהנים לצפות בו הוא בהכרח תחום שתהיו טובים בו. בעיקר בהתחלה, רצוי שתתמקדו בנושא אחד, וכזה שיש לכם איזו הוכחה מעברכם שאתם אכן טובים בו.
מימון אל תתחילו להקליט לפני שחישבתם את עלויות ההפקה (כולל רכישת מצלמה איכותית). תרשו לעצמכם לצמצם עלויות, הרי גם ככה כוכבי היוטיוב נהנים מאמון הקהל בעיקר כי הם נראים נגישים, או במילים אחרות, כי הם מצלמים את עצמם בחדר במקום באולפן זוהר. אגב, גם אם אין עלויות, קחו בחשבון שזמן הוא כסף וערוץ משלכם ישתה לכם אותו בלי הכרה.
שיתוף כלל הזהב של הסלבריטאות החדשה הוא חיבור ונגישות. מעורבות הצופים תבטיח שאלו יחזרו שוב ושוב, וזה בדיוק מה שאתם צריכים. העלו שאלות בסרטונים ובקשו מהצופים לכתוב את דעתם בתגובות. אלו מכם עם אקסטרה זמן פנוי יכולים אפילו להשיב לכל תגובה, דבר שיפגין יחס אישי ומלא כבוד לעוקבים.
זיהוי כשאתם חושבים על הערוץ, דמיינו את מי שתרצו שיצפה בו - האם הוא בגילכם, צעיר או מבוגר מכם? האם מדובר בנשים או בגברים? איזו שפה הם דוברים? ברגע שתסמנו לכם חתך אוכלוסייה שאליו אתם מעוניינים לפנות, הדיבור שלכם למצלמה יהפוך טבעי ונינוח יותר והאותנטיות שלכם תתבלט.
רישות יוטיוברים לא מסתפקים לעולם בפלטפורמה אחת ויחידה - הם מרשתים את עצמם. הסרטונים שלכם צריכים להיות מגובים בחשבון פייסבוק פתוח, באינסטגרם צבעוני ובטוויטר שנון.
האמת היא שעוד לא נולד כוכב יו טיוב ישראלי של ממש. כרגע, כוכב היוטיוב הגדול ביותר בישראל הוא אודי כגן (משיח) שלוהק ל"ארץ נהדרת" ולקמפיין של סלקום. גם יתר הצלחות היוטיוב הישראליות קשורות לתחום המערכונים ופחות לתחום הלייף סטייל כמו ביתר חלקי העולם המערבי.