לא פעם ודאי שמעתם את העצה האמהית החמה: ״תיזהרי עם השטויות שאת כותבת בפייסבוק, שלא יפטרו אותך!״. טוב, אולי אתם לא, אבל אני שמעתי לא פעם, ולכן הסיפור הבא ממש סקרן אותי. אליזבת' וון ת׳ורן אונד טקסיס, עורכת הסטייל של מגזין ״ווג״ האמריקאי, היא אישה שנויה במחלוקת במובנים רבים: הן בסגנון הכתיבה שלה עבור המגזין השמרני למדי והן בצורות הביטוי הנועזות שלה ברשתות החברתיות. ביום שבת האחרון, במהלך שבוע האופנה בפריז, רבים חשו שהליידי עברה את הגבול.



וון ת'ורן אונד טקסיס העלתה לחשבון האינסטגרם שלה תמונת פפרצי מעשה ידיה ובה הומלס שאוחז בידיו את מגזין ״ווג״ וקורא בו בשקיקה. העיתונאית אף צירפה לתמונה את הכיתוב המשועשע: ״פריז בהחלט מלאה הפתעות וקוראים לא צפויים של 'ווג'״. התגובות המזועזעות כמובן לא איחרו לבוא. ובתגובה לאלו שכתבו שמדובר בתמונה לא ראויה ומבזה, היתממה העיתונאית והגיבה למטקבקים: ״למה מדובר בתמונה אכזרית? מבחינתי מדובר באדם מכובד ממש כמו כל אדם אחר״.



תכלס, אני מאמינה לה. אין ספק שבעולם המושגים הפוליטיקלי קורקט של הנסיכה המערבית, לצלם הומלס קורא את המגזין המפונפן שלה זה לחלוטין דאחקה מתקבלת על הדעת. סוג של פרגון לרש אפילו. כמו שמלכת הכיתה תחייך לעברו של החנון השכבתי במהלך טקס סיום השנה, בידיעה שהיא יכולה להרשות לעצמה להשליך לעברו את אחד מחיוכי החינם שלה. אני מאמינה לה, אין לי ספק שהיא באמת חשבה שאין כל דבר מבזה בתצלום; להפך, היא ודאי חשבה שהוא מפרגן, מכליל ומקבל את השונה. אבל ללא ספק, מכל כיוון שלא נסתכל על זה, מדובר בצילום מתנשא ומגחיך.



ביום ראשון האחרון הורידה וון ת׳ורן אונד טקסיס את התמונה של ההומלס המדובר ופרסמה התנצלות כנה מהלב. כלומר, כנראה מהלב של המו״ל (שוודאי לא אהב את העובדה שהעיתונאית הפוחזת נענעה את ספינת הדולרים שלו עם תמונה של הומלס במקום של ילדה אנורקסית).




דוגמניות כפופות מתמיד. מתוך תצוגת האופנה של ג'ון גליאנו למרג'יאלה (צילום: מתוך אינסטגרם)



וון ת'ורן אונד טקסיס היא לא אושיית האופנה הראשונה שמצאה את עצמה מוקסמת ומשועשעת מהעליבות הקיומית. אלכסנדר מקווין נודה במהלך שנות ה־90 בשל מכנסי ה״קבצן״ (מכנסי Bumster) שהוא יצר בהשראת הומלסים שראה ברחוב. המעצבת ויויאן ווסטווד הציגה בשבוע האופנה במילאנו 2010 את לוק ההומלס לפי ראות עיניה. ואפילו השבוע העלה המעצב ג׳ון גליאנו, בתצוגת המותג מייסון מרג'יאלה, דוגמניות כפופות וכעורות א־לה הגיבן מנוטרדאם. בניגוד להליכת האמזונה מלאת הביטחון הנדרשת ממרבית הדוגמניות בתצוגות האופנה הסטנדרטיות, הפעם ביקש גליאנו מהבנות לצעוד כשהן כפופות וכעורות מתמיד, עטורות מלבושים גרוטסקיים שהוא יצר עבור בית האופנה. אחת התהלכה כשבידה מעין תיק דמוי שקית נייר, ממש כמו אלו שהומלסים או נרקומנים מסתובבים איתם.



הפילוסוף אלן דה בוטון אמר בעבר במאמר למגזין ״Rubbish״ שצריך להגיע לדרגה מרשימה של עושר ושובע כדי להתחיל לראות את היופי שבעוני, בחולי ובמצוקה. בדבריו התייחס לתצוגת לואי ויטון לעונת קיץ־אביב 2007 שבה התהלכו הדוגמניות כשבידיהן תיקים דמויי תיקי שוק. אין ספק שוון ת'ורן אונד טקסיס המחישה את הפרשנות של דה בוטון באופן שגרם אפילו לעוקביה השנונים והמחוכמים להרגיש מעט לא בנוח. היא פשוט שבעה מכדי שנוכל להאמין לה שהיא מסתחבקת עם ההומלס הזה על אמת.



ורגע קטן של הזדהות עם וון ת׳ורן אונד טקסיס: לדעתי, מה שבאמת הפריע לאנשים בתמונה שלה הוא העובדה שהיא הייתה אמיתית מדי. כן, אין לאנשים בעיה לראות לכלוך, מחלה או כיעור, אפילו כשהם חלק מתעשיית האופנה, כל עוד הם עטופים בגוונים הנכונים לעונה. וזה בדיוק מה שהופך את התצוגה של גליאנו למרג׳יאלה לקוריוז אמנותי;



ואת התמונה של וון ת'ורן אונד טקסיס לשנויה במחלוקת. הרי התמונה לא עוררה זעם משום שהייתה מתנשאת, אלא משום שהיא הרסה לעוקבים של וון ת'ורן אונד טקסיס את סדר היום (הפיד) האסקפיסטי. כן, מסתבר שסתם פילטר זה לא מספיק, כדי להחליק זוועות לגרון ולקרוא להן שיק - צריך תוכנת פוטושופ של ממש.