לרגל הבחירות לראשות הממשלה שיתקיימו החודש, החלטנו לצאת ולבדוק את הקשר שבין מנהיגות לסגנון. הנה כמה מרגעי האופנה והביוטי המסעירים והמקוריים ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה העכשווית. וכן, השארנו את הנעליים של גולדה ואת השמלה של מוניקה לווינסקי בחוץ.



לובש את החליפה



נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בדומה לרעייתו מישל, מבין את הכוח של תעשיית האופנה ולא מהסס להשתמש בה כדי לקדם את האג'נדות הפוליטיות שלו. ב-2013 ערך הנשיא מסע קניות מתוקשר ברשת האופנה האמריקאית GAP. מובן שמאחורי הביקור התמים הייתה אמירה: אובמה הגיע לתמוך ברשת לאחר שזו העלתה את שכר המינימום של עובדיה בעצתו. זה לא היה הרגע האופנתי החזק היחיד של הנשיא, שבאוגוסט האחרון הופיע בחליפת בז' לאחד הדיונים על מדיניות החוץ בבית הלבן. ההופעה הלא שגרתית, שנחשבה לנועזת בעיני הציבור האמריקאי, עוררה סערה תקשורתית של ממש. התגובות כללו טענות כי החליפה הייתה אמצעי להסיח באופן מכוון את דעת המאזינים מתוכנו העקרוני של הדיון. אחרים אפילו טענו שהלוק משווה לו מראה של סרסור.



נוח על הפודיום



וונדי דייויס, סנטורית דמוקרטית מטקסס, נכנסה לספרי ההיסטוריה של הפוליטיקה כשנשאה נאום ביוני 2013 בסנאט של טקסס. בנאומה התנגדה לתקנות המקשות על קבלת היתר לביצוע הפלה במשך 11 שעות. כנראה כדי לצלוח את המרתון, עשתה זאת דייויס כשהיא נועלת נעלי ריצה ורודות של המותג Mizuno , שאותן שילבה עם שמלה פרחונית ומעיל טוויד בגווני כחול. הסנסציה האופנתית שיצרה זיכתה אותה בכתבה ב"ווג" האמריקאי והשיקה מגמה של ממש. מעצבי-על דוגמת רף סימונס לבית דיור וקרל לגרפלד לבית שאנל, שאבו השראה מהמראה והציגו שמלות הוט קוטור משולבות בנעלי סניקרס מעוטרות בפאייטים, בחרוזים או בפנינים.




יוליה טימושנקו. צילום: רויטרס



השטן נועלת לובוטן



הרבה לפני שקארי ברדשו הפכה את ההתמכרות לנעליים ללגיטימית, הייתה זו אימלדה מרקוס, אלמנתו של הדיקטטור הפיליפיני פרדיננד מרקוס. מרקוס עצמה מילאה כמה תפקידים פוליטיים בממשלה הפיליפינית עד להדחתו של בעלה, אז הוגלו השניים להוואי. לאחר הגלייתם, התגלו בארמון שבו התגוררו 15 מעילי פרוות מינק, 508 שמלות ערב יוקרתיות, 1,000 תיקים ו-1,060 זוגות נעליים של מותגי יוקרה נחשבים. על פי הערכות, מספר זוגות הנעליים שהיו ברשותה של מרקוס לאורך השנים עמד על 7,500.



קלועה למטרה



יוליה טימושנקו נחשבה לאחת הנשים היפות ביותר בפוליטיקה הגלובלית, והייתה הנשיאה האישה הראשונה של אוקראינה (ב-2005 ושוב בין השנים 2010-2007). היא נודעה בזכות תסרוקת הצמה הקלועה שנאספה משערה הבלונדיני ככתר זהוב לראשה. בין השנים 2013-2012, הפכה "תסרוקת הכתר" של טימושנקו לאחד הטרנדים הבולטים ביותר באופנה ובעיצוב השיער. רבים ממעצבי-העל שלחו אל המסלול דוגמניות בתסרוקת צמות, וכוכבניות הוליוודיות דוגמת סיינה מילר, ג'ניפר לורנס, אל פנינג וג'סיקה אלבה שזרו את שערן בצמות כתר לכבוד הופעות שונות על השטיח האדום.






ברק אובמה. צילום: רויטרס

מנצנץ בירידה



מועמר קדאפי היה רודן שהמשיך לבסס את שלטונו הטוטאליטרי בלוב עד למותו המתוקשר בשנת 2011. כיאה לדיקטטור, קדאפי לא חסך מעצמו מותרות וחיי יוקרה. הופעתו האקסצנטרית, מלבד היותה ביטוי לטעמו הדקדנטי, עזרה לבדל אותו משאר השליטים בתקופתו. ארונו המלכותי כלל על פי ההערכות כ 3,400- תלבושות ייחודיות - החל בחליפות מדים של קולונל אימפריאלי מעוטרות בעיטורים ובכפתורי זהב וכלה בגלימות משי וברוקד מפוארות ועשירות בצבעים שנתפרו עבורו בעבודת יד. בסגנונו יצר קדאפי היתוך בין לבוש אפריקאי מסורתי, הוט קוטור צרפתי ומדי גנרל צבאי. לפני כחמש שנים פנה השליט למוזיאון המטרופוליטן בניו יורק והציע להציג את אוסף בגדיו הלא שגרתיים במרכזה של תערוכת התלבושות השנתית שלו. קדאפי הצדיק תערוכה מסוג זה בעובדה כי כוכב הפופ מייקל ג'קסון היה בין האושיות ששאבו השראה מהמראה שלו.



שם קוד לבוש: דליה



מכנסי הג'ינס נחשבו מאז ומתמיד ל"בגד הפועלים". לכן מובן מדוע החליטה דליה איציק, ביום הראשון לכהונתה כיו"ר הכנסת (באוקטובר 2007 ), כי מדובר בפריט שאין לו מקום במשכן. שנתיים לאחר מכן, עם כניסתו לתפקיד יו"ר הכנסת, הכריז רובי ריבלין על שובו של הג'ינס לאופנה בבית המחוקקים. באוקטובר האחרון, כחלק מניסוח הקוד האתי של הכנסת, הותרו לא רק לבישת ג'ינס במשכן, אלא גם נעילת סנדלים פתוחים ופטור מגילוח זקן. הדבר מסביר כנראה את אנקדוטת הזקן הפרוע של יאיר לפיד.



שרה יודעת לשחק אותה



והפעם לא שרה נתניהו, אלא שרה פיילין. מושלת אלסקה לשעבר יצרה תקדים משמעותי בהיותה האישה הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית שהייתה מועמדת לתפקיד סגנית הנשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית ב-2008. ועדיין, היא תיזכר בהיסטוריה בעיקר בזכות תקציב הבגדים השערורייתי שלה באותה מערכת בחירות. שבועיים לפני מועד הבחירות נודע כי בשבועות שלפני המרוץ לתפקיד הייתה עסוקה פיילין ב"מהפך תדמיתי", שכלל מלתחה חדשה (לה ולבני משפחתה) בתקציב של כ-150 אלף דולר. הפרשה, אגב, כונתה "Wardrobegate" .



50 גוונים של לימור



לאורך השנים רשמה כנסת ישראל לא מעט מהפכים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים. אך מעטים מהם חשובים כמו המהפך שעברה פדחתה של השרה וחברת הכנסת הפורשת, לימור לבנת. החל בתספורת "הפטרייה" הקלאסית בסגנון שנות ה-80 וכלה בתסרוקת הגברית של שנות ה-90 – מחלפות ראשה של לבנת סוקרו בהיקף שטרם נראה כמותו בפוליטיקה הישראלית. תסרוקת הקארה עם הפוני, שמלווה את לבנת מאז שנת 2013, יצרה סנסציה תקשורתית לא פחות מאשר "הפונינט".