אמת, לא תכננתי להיכנע לרעה החולה הזאת שקרויה "סיכום שנה". אני לגמרי מאלו שמאמינים שכל כתבות מז’אנר הסיכום הן בעיקר דרך שבה עורכים וכתבים אורזים באריזה מתקבלת על הדעת את מצוקת החומרים שלהם, ואני, לנצח מגלומנית, לא מעוניינת לקחת חלק בחגיגת הבינוניות הזאת. ועדיין, בבואי לייצר את הטור השבועי שלי, לא יכולתי שלא לחוש צביטה קלה של נוסטלגיה כלפי שנת 2015 – שנה שבהחלט הייתה משמעותית למדי ועמוסת מסקנות סקטוריאליות. עם זאת, החלטתי שלא ללכת על שטנץ הסיכומים, ובמקום סקירת הרגעים והטרנדים החשובים לכאורה של השנה האחרונה, אספתי לכם מספר שיעורים חשובים ואמיתות מטרידות שפשוט לא ניתן להתעלם מהם.



איברי הגוף הפכו לאייקונים

שפתיים, ישבן, עצמות לחיים. נדמה כאילו השנה בכלל לא עסקנו בנשים ידועות – עסקנו באיברי הגוף שלהן. את המגמה הנ”ל, שמפרקת את הגוף הנשי לאיבריו, הביאו אל חופי התודעה שלנו המשפחה של השנה – משפחת קרדשיאן. ההצללות בלחיים והישבן של קים קרדשיאן, הישבן של קלואי, וכמובן השפתיים של קיילי ג’נר שהשיקה השנה את הקריירה המשמעותית שלה – כל אלה הפכו למדוברים יותר מכל שער, תצוגה או אושיית אופנה. אז נכון, תמיד נהגנו להכתיר נשים עם כותרות סקסיסטיות דוגמת “הישבן של המדינה” (אניטה פללי?), או “הגוף” (אל מקפירסון), אבל נדמה שהשנה התופעה עברה מעמדה שולית, סנסציונית וסקסיסטית ללגיטימית ונורמטיבית. כמעט מפוהקת.



ג'סיקה ג'ונס. צילום מסך


שיעמום אופנתי בדרגת אמנות

שיעמום ונונשלנטיות היו מאז ומתמיד שמות נרדפים לקוליות ושיק. אנשים מגניבים מאז ומתמיד היו אלו שהתהדרו באדישות, אבל השנה, המגמה הזאת, שמקדשת את לוק ה"ככה קמתי", בהחלט הפכה לז’אנר מוביל. בשנה שעברה הכרנו את מראה הנורמקור, המראה שחוגג את הלבוש הכי בנאלי, אבל השנה המראה הזה לוטש והפך לנורמה. נעלי ניו באלאנס, חולצות טישירט, ובאופן כללי נמנום יצירתי בגזרת ההלבשה הפכו לשואו אוף החדש. האמת, אין לי שום בעיה עם זה. רוצים קצת השראה למראה? צפו בפרק או שניים מהסדרה "ג’סיקה ג’ונס" (בגילומה של קריסטין ריטר), בחיים שלכם לא ראיתם גיבורת־על לבושה כל כך מוזנח (צעיף עצום, מעיל עור וג’ינס מלוכלך).



אלבר אלבז. צילום: getty images


איבדנו דמות מפתח בתעשייה

לא יעזור, מאז העשור הקודם הרגשנו שאנחנו חלק מהחבר’ה. למה? כי אלבר אלבז היה בראש בית האופנה לנווין. הרגשנו נכונים, הרגשנו שייכים. בית הספר שנקר ששיווק אותו לעולם הרגיש הכי חשוב בעולם. היה לנו כיף. פיטוריו של אלבז שהתרחשו ממש לפני מספר חודשים הם מכה קשה לתעשיית האופנה הבינלאומית, אבל גם לאגו שלנו. אנחנו דורשים שהוא יאייש את שאנל ומיד. די, קרל לגרפלד – פנה את הבמה.



ג'יג'י חדיד. צילום: getty images


הבנו שחובה להיוולד נכון

ג’יג’י חדיד ובלה חדיד, כל האחיות לבית משפחת קרדשיאן, האחיות לבית משפחת בולדווין ושלל יורשים וילדים מהממים של סלבריטאים (החל מלילי רוז דפ של ג’וני דפ ועד אייריס לאו של ג’וד לאו) – השנה הוכרע אחת ולתמיד שעולם הגלאם והג’ט סט הוא עולם סגור במיוחד, ואין כבר שום צורך בקומבינות – צריך בסך הכל להשתחל החוצה אל העולם מהרחם הנכון.



זארה הום. צילום: רויטרס


עיצוב הבית הפך לאופנה החדשה

נכון, די קר שם בחוץ, אבל בואו נודה בזה – בעיקר יקר שם בחוץ. בשנה האחרונה נדמה שלא מעט אנשים החלו להשקיע בעיצוב חלל הבית שלהם, ממש כשם שהם היו משקיעים בעבר במלתחה שלהם. נרות, וילונות, ריהוט מינימליסטי – כל אלו הפכו לפריטים החמים והנחשקים גם בעיני בלוגריות הטיפוח והאופנה החשובות. ממש לאחרונה השיק אתר האופנה “עדיקה” קטגוריה נפלאה של פריטים לבית (לא מעט מהפריטים נלקחו מרפרטואר החנות גולף אנד קו, אבל אין לנו שום בעיה עם זה), וכולם נרעשים מהחדשות לגבי העובדה ש"זארה הום" עתידה להגיע לישראל, ממש כמו שהתרגשנו בעבר שמותג הלבשה מהנכר נחת פה אצלנו.