הו, רולטת התקינות הפוליטית, בכל שבוע מחדש אני מחכה לראות איזו בדיחה יחצנית תגרילי הפעם כדי ללכוד את הכותרות המנומנמות. לפעמים זו איילת זורר שמעלה לכותרות את מצבן של נשות תעשיית האופנה שעוברות גיל מסוים. לפעמים זו חברת קסטרו שמתנצלת בפני קבוצת אינטרנט שטוענת שהיא מפלה נשים שמנות. לפעמים זו עוד שחקנית שמתלוננת שרוטשה יתר על המידה בצילומים למגזין. מהומה רבה על לא מאומה – בעיקר כי מיד אחר כך הכל נשכח וממשיך כרגיל. כן, ככה זה אצלנו, שבוע חדש, דרמת תקינות פוליטית חדשה. 



השבוע חשפה חברת מטאל, יצרנית הבובה הקלאסית ברבי, ליין חדש ומסעיר במיוחד של בובות ברבי. בובת הברבי הושקה כבר בשנת 1956 והתהדרה מאז ומתמיד בקווי מתאר מאוד ברורים. השבוע הושק ליין מפתיע למדי ויוצא דופן לאחר עשרות שנים של רמאות פלסטיקית – בובות ברבי עם מבנה גוף עסיסי, מבנה גוף גבוה ומבנה גוף נמוך במיוחד. בידיעה שפורסמה בתקשורת טענה החברה כי הליין החדש מיועד לגרום לבנות צעירות מכל רובדי האוכלוסייה “למצוא בובה שהן מתחברות אליה”. החברה אף עדכנה שהליין עתיד לכלול בובות בעלות שבעה גוני עור שונים, 22 צבעי עיניים ו־24 סגנונות שיער. ללא ספק, זה עולם קטן מאוד אחרי הכל, אבל השורה התחתונה בקופה – או־הו, היא תהיה גדולה מאוד.
 
אומנם קראתי למהלך “מפתיע”, אבל בואו נודה – ראינו את זה מגיע. מהרגע שבו הגיחה לעולם תרבות הפוליטיקלי קורקט, ספגה חברת הייצור של בובת הברבי רעל על העובדה שהבובה שלה מייצגת דימוי גוף שגוי עבור נשים צעירות. היה מתבקש שבסופו של דבר הם יישברו וישלחו לפס הייצור גם את כל אותם דימויים נשיים שהם הקפידו עד כה להדיר מהמרחב הבובתי השכיח. אגב, יש גם משהו עכשווי מאוד בבחירה לייצר בובות מהסוג הזה, בובות מהסוג שכמו שהחברה הגדירה יוצרות “תחושת הזדהות” עם דמותן.

אם בעבר נשים צעירות הביטו רק בכוכבות הפלסטיקיות שמככבות במגזינים ועל מסכי הקולנוע, הרי שהיום הן מעריצות כוכבות יוטיוב ואינסטגרם, שרבות מהן בעלות מראה אנושי ממוצע. גם העובדה שהנשים המתוקשרות ביותר בעולם בימים אלו, למשל ביונסה וקים קרדשיאן, מתהדרות בגוף עסיסי, ניתבה את הבחירה של החברה למיתוג מחדש של גוף הבובה הקלאסי. כן, ללא ספק, גם במובן המסחרי, חברת מטאל בהחלט מתחברת כאן למגמה עכשווית וכלכלית למדי. אגב, מגזין “טיים” דיווח כי המהלך בא לאחר תקופה קשה ומכירות נמוכות עבור חברת מטאל בגזרת בובת הברבי. אז כן, לא רק אג’נדה ושינוי חברתי עמדו בראשם של קברניטי החברה בבואם למתג מחדש את הברבי האיקונית.

***
 
עם זאת, להרגשתי, לצד ההטבות הכלכליות והמתוקשרות שהמהלך יספק לחברת מטאל, יש מעט מאוד רווח עבור הקונים התמימים וילדיהם. או במילים אחרות – מילים ואג’נדות כמו חול, ואין מה לאכול. יש גם משהו בצעד המתוקשר הזה של לייצר בובות “שונות” ולהוסיף אותן לליין הקיים שמעט מאכזב אותי. הייתי רוצה שליין כזה יחליף לגמרי את דמות הברבי הקלאסית. למה ללכת עם מהלך כזה בחצי קלאץ’? יש משהו באקט של להוסיף על הבובה הרגילה דימויים נוספים של נשיות שממדר את אותם דימויים נשיים חדשים ככאלו שחורגים מהנורמה.

הברבי הקלאסית נותרה הנורמה. היא לא שונתה. היא תמיד תהיה הברבי הקלאסית, אבל הוספנו לה עוד כמה בובות בעלות מראה שונה ויוצא דופן. למעשה הניסיון להשחיל עוד צורות לליין באופן כל כך מתוקשר ומהונדס רק מחזק את העובדה שהן נפרדות ושונות. ובכלל, גם הדיכוטומיה הזאת של ברבי שמנה, ברבי כהת עור וברבי גבוהה לא ממש מייצרת אמירה בריאה יותר. הרי נשים הן לא כהות עור או שמנות או כל תווית אחרת שחברת ברבי רוצה לשים עליהן. לפעמים הן גם שמנות וגם גבוהות. לפעמים הן גם כהות עור וגם גבוהות. נשים הן הרבה דברים שונים בבת אחת.
 
התסכול שלי מהמהלך נובע בעיקר מהעובדה שאני מרגישה שיש בו משהו סתמי ומיותר למדי. מהלך יחצני גרדא ונטול כל חשיבות עבור היומיום התרבותי שלנו. גם אני שיחקתי בברביות. כל ילדותי הוקדשה למשחקים משונים פחות או יותר באותן בובות פלסטיק, ואני זוכרת שמעולם לא הרגשתי שיש כל קשר ביני לבין הבובה. לא חשבתי שאני אמורה להיראות כמוה, לא ראיתי אותה כאדם, ראיתי אותה כבובה.

כמו שראיתי את בובות הדובי שלי או את בובות הארנב. מי בכלל החליט שהברבי והפרופורציות שלה הן משהו שמשפיע על נערות צעירות? אומנם מחקר שנערך בשנת 2006 קבע שבנות שמשחקות בבובות ברבי מודאגות יותר לגבי משקלן. אבל חוץ מזה? מתי החלטנו שלצעצועים יש כוח אדיר בשינוי התפיסות של הילדים שלנו לגבי עצמם? אני לא בטוחה שככה אני חוויתי את עולם המשחק בתור ילדה.
 
בשנים האחרונות ישנה מגמה חינוכית שלמה שתומכת ביצירת צעצועים מעצימים. למשל, ערכות בנייה “גבריות” עבור ילדות או אריזה של פריטי יצירה וקראפט עבור בנים. המטרה? ליצור תרבות משחקית חדשה שלא מפלגת את הילדים למגדרים קבועים מראש. ללא ספק מגמה חיובית, ולמעשה הייתי משחילה אליה גם את בובות הברבי החדשות הללו. אני סקפטית, אבל מאוד מקווה שהמהפך של חברת מטאל יתבטא בסופו של דבר גם בשינוי חברתי. אם זה מה שיקרה? וואלה, אני מפרגנת להם רק בהצלחה.