אתם מכירים את הקלישאה הגורסת שהדרך חשובה מהתוצאה? בחיי, איזו אמירה מבאסת של אנשים בלתי נסבלים. בעיקר מכיוון שלאחרונה אני מסתכלת על חיי, על חיי כולנו למעשה, ומגיעה למסקנה שכל הקיום שלנו הוא רק דרכים ודרכים ללא תוצאות. נכון, אקזיסטנציאליסטית אתם יכולים לטעון שכל דבר ביקום הזה הוא עבודה בתהליך, אבל יש גם אמיתות שהן כבר גמורות ומוחלטות ומאבקים שלחלוטין כבר נוצחו. למשל, כולם יודעים ומסכימים שהשמש תזרח בבוקר ותשקע בלילה ולכולם ברור שמצה ושוקולד השחר זה שילוב מצוין. 
 
ועדיין, 95% מהדברים סביבנו לא הגיעו לכדי פתרון והסכמה מספקת, בעיקר בכל הנוגע לנושא המידות וקבלת הפלאס סייז לחיינו. אין לי ספק שעוד 20 שנה, טוקבקיסטים שיכתבו לקרין גורן שהיא שמנה ומחרידה ייחשבו לגזענים על פי כל קנה מידה, אבל עד אז, עד שכולם יסכימו שגם שמנים, ממש כמו אמהות חד־הוריות ועיוורים, אסור להפלות, יעברו לא מעט מים בנהר העכור והמייאש הזה שכולו מאבק למען זכויות שוות לכל המידות.
 
בכל אופן, כל ההתנהלות הסיזיפית הזאת נוסחה במוחי השבוע בעקבות תקרית שיצרה הקומיקאית האמריקאית המצליחה איימי שומר, אחת מהנשים שמתעסקות תדיר במהלך הקריירה שלה על הבמה ומחוצה לה בנושא הדימוי הנשי בעין הציבורית. מכיוון שמדובר בטרנד חם (הכל חלק מה“תהליך", אני אומרת לכם), מגזין "גלאמור" האמריקאי החליט להקדיש גיליון  שלם לנושא הפלאס סייז. על השער מככבת הדוגמנית הידועה אשלי גרהאם, ובאחד מכיתובי השער מוזכרות הנשים האחרות שזוכות לכבוד משום היותן נערות הפוסטר של המידות הגדולות. “נשים שמעוררות בנו השראה", קורא הכיתוב, “מליסה מקארתי, אדל, איימי שומר ואשלי גראהם".

איימי שומר. צילום: באדיבות גלובוס מקס
איימי שומר. צילום: באדיבות גלובוס מקס

 

שומר, כפי שנחשף במהירות בחשבון הטוויטר שלה, לא הייתה מרוצה מכך שהשחילו אותה לרשימה עם יתר הנשים הגדולות. “אני חושבת שאין שום דבר רע בלהיות פלאס סייז. נשים בריאות ויפות. פלאס סייז נחשב מידה 16 באמריקה (המקבילה למידה 48 - י"ר). אני נעה בין מידה 6 למידה 8 (המקבילה למידות 40־42 - י"ר)", כתבה שומר, “מגזין 'גלאמור' החליט להכניס אותי לגיליון הפלאס סייז שלהם בלי לשאול אותי או לעדכן אותי בכך. בנות צעירות רואות את הגוף שלי וחושבות לעצמן, זה פלאס סייז?".
מצד אחד, שומר צודקת. לכאורה, היא לא משתחלת באופן טבעי לפלאס סייז - היא בסך הכל בחורה עם גוף “רגיל".

אשלי גרהאם על שער המגזין "גלאמור". צילום: יח"צ
אשלי גרהאם על שער המגזין "גלאמור". צילום: יח"צ

 
והיא גם צודקת במובן שבנות צעירות לא צריכות להסתכל על הגוף שלה ולחשוב שמדובר בגוף שהוא לכאורה אינו “רגיל", קרי, פלאס סייז. אבל, כמו רוב בני האדם, גם שומר, שמנסה לעסוק בדקויות ההגדרה מי היא בדיוק אישה “רגילה" ומי היא אישה פלאס סייז, נופלת בעצמה במילותיה. הדרך שבה הפוסט שלה מפספס דקויות חשובות שקשורות לשיח המידות, ויותר מכך, האופן שבו מבין המילים משתרבב לה יותר עלבון מאשר רצון לצדק חברתי הוא בהחלט ראוי לצקצוק.
 
דבר ראשון, מהיכן היא הגיעה להחלטה שמידת פלאס היא דווקא מידה 48 ומעלה? על פי איזו הגדרה? מי בעצם מגדיר מהי מידת פלאס ומהי מידה “רגילה"? בטח לא איימי שומר. בנוסף, שומר התרעמה והתלהמה מהחלטת המגזין להשחיל אותה לרשימה, והעובדה שהיא מדגישה את זה שהעיתון לא “שאל" אותה לפני שהכניס אותה אליה מראה שיש פה עלבון אישי יותר מאשר חברתי. אגב, העורכת הראשית של מגזין "גלאמור", סינדי לייב, ענתה לשומר בטוויטר שהן הכניסו אותה לקלחת כי היא ידועה כאחת שמקדישה חלק גדול מהקריירה שלה לנושא דימוי גוף חיובי - שזה נכון, ועל כן בהחלט יש מקום לשלב אותה בגיליון שבא לחגוג גוף נשי מגוון. בנוסף, אף שהיא מקפידה לטעון שאין רע בלהיות פלאס סייז, סירובה להיות חלק מקהילת הפלאס סייז מראה שמבחינתה דווקא יש בכך משהו רע. נכון, בעייתי שבנות יחשבו שאת פלאס סייז. 

מהיכן הגדירה מהי מידת פלאס סייז? איימי שומר (משמאל) בטקס פרסי גלובוס הזהב. צילום: רויטרס
מהיכן הגדירה מהי מידת פלאס סייז? איימי שומר (משמאל) בטקס פרסי גלובוס הזהב. צילום: רויטרס

 
אבל בעייתי הרבה יותר שבנות צעירות יחשבו שיש משהו רע בלהיות פלאס סייז. למה שבמקום להתמרד נגד העובדה שהשחילו אותך לתוך תווית הפלאס סייז, תצאי נגד התווית עצמה ולא רק נגד ההשחלה ה“מוטעית" שלך לתוכה? איימי אכן סיימה את הסאגה בסרטון טוויטר שקורא לשים סוף לתוויות באופן כללי. או־קיי, רגע, תנו לי לעשות לכם סדר בהשתלשלות העניינים - קודם שומר נעלבה כשהכניסו אותה לקטגוריה של הפלאס סייז ובסוף היא נזכרה להגיד שמה שבעצם מעליב זה לא זה שהיא הוכנסה - אלא בכלל שיש תווית כזאת? נחמד שהיא נזכרה. איימי, בואי נודה באמת, בשורה התחתונה פשוט נעלבת.

אבל לא יכולת לנסח את זה ככה כדי לא לפגוע בנשים במידות גדולות אז ניסית לכסות את זה באג’נדה כלשהי ובדאגה לנערות צעירות. אבל תודי בזה, פשוט נעלבת שהכניסו אותך לגטו של השמנות. נכון, את לוחמת למען זכויות נשים, אבל גם את בסך הכל אישה צעירה שנעלבת כשמישהו אומר לה בפנים שהיא כנראה קצת יותר גדולה ממה שהיא חשבה שהיא. בקיצור, אכזבת.