בשירות הוד מלכותה

אמרתם פורים, אמרתם עדלאידע. בכל שנה יוצאת לדרך בחולון העדלאידע של המדינה ומהווה את שיא החגיגות. אלפי צופים מחופשים יצפו גם השנה בקרנבל שיהיה בסימן יום הולדת 75 לעיר.
יגיעו לברך את החולונים: המלכה אליזבת מלווה ב-100 אנשי משמר, המושל הבריטי שחנך את העיר ולמעלה מ-5,000 משתתפים, רקדנים, נגנים ואקרובטים. ברוח הבחירות ולרגל יום ההולדת ה-75, יופיעו הפוליטיקאים הישראלים במיצג מגילת אסתר תואם לשנת 2015. התהלוכה תצעד לאורך הרחובות סוקולוב והנשיאים ותסתיים בפינת הרחובות ההסתדרות ווייצמן, במסיבת גדולה ובהופעה של דנה אינטרנשיונל.

חמישי, משעה 12:00. הכניסה חופשית
עדלאידע גלובלית
לא רק בחולון, גם בהרצליה. שם קוראים לזה "עולם של עדלאידע". האירוע ייערך השנה בסימן של עמים וארצות. ברפרטואר: שישה מיצגי ענק הנישאים על גבי משאיות ומוקדשים לישראל, סין, ארצות הברית, אירופה, ברזיל ואפריקה. מאות רקדנים בתלבושות מסורתיות ילוו
את המיצגים ונגנים יפליאו בנגינת מוזיקה המאפיינת את הארצות הנ"ל. שלושה בלוני ענק של כדור הארץ יובלו לאורך התהלוכה הססגונית, וביניהם 400 דגלנים עם דגלי המדינות השונות. התהלוכה תצא לדרך בגן בן שפר עד לבמה המרכזית בשער העיר, שם תתקיים הופעה של מיכל הקטנה ולהקות בתי הספר העירוניים.
חמישי, משעה 10:00.
פורים בבאר שבע. צילום: יח"צ
שלושה ימים וילד
הרכב מנצח לא מחליפים, וכך, בפעם העשירית, יוצא לדרך פסטיבל ירון ירושלמי, שיתפרש על שלושה ימים, ובמסגרתו יעלו 13 הצגות לילדים, בהן "מלך סיאם", "אלאדין", "אדיסון", "מעלה קרחות"; וגם שתי הצגות חדשות בהופעת בכורה: "גיבורה" - מחזמר על פי הקלאסיקה העולמית "נסיכה קטנה"; ו׳׳צוציקים" - מופע תיאטרלי ייחודי לפעוטות. בנוסף יתקיימו פעילויות והפעלות ללא תשלום במתחם אודיטוריום סמולארש באוניברסיטת תל אביב.
רביעי-שישי, 10:00.
פרטים: www.porat-theater.co.il
פורים בקיבוץ
כשאנחנו מחפשים בילוי עם הילדים, אנחנו מבקשים מקום שאפשר יהיה להעביר בו שעות ארוכות, שלא יכאב לנו בכיס, שהקטנים ייהנו, אבל שגם אנחנו, ההורים, נרגיש סבבה. אז אם בא לכם על בילוי כזה בפורים, פארק נחשונית הוא הלוקיישן. במתחם, הממוקם בכניסה לקיבוץ נחשונים, לא רחוק מראש העין, גרים בכפיפה פארק מוטורי ופארק שעשועים. בחודשי הקיץ פועל גם פארק מים.
לרגל החג ייערכו במקום שלל אירועים, בהם תהלוכה ותחרות תחפושות, מופע לילדים, סדנאות יצירה, חידון נושא פרסים ומשחק חפש את המטמון. בנוסף, ייערך סיור מודרך ברפת ובחוות הקיבוץ הצמוד.
שבת, 10:30-15:30.
פרטים: www.nachshonit.co.il

תיאטרון לקטנטנים בתל אביב. צילום: כפיר בולוטין
זמזום הדבורה
אני זוכרת פורים אחד, שבו אחרי לבטים רבים התחפשתי לדבורה. הייתי גאה בתחפושת שתפרה לי אמי, אבל שמחתי לא האריכה ימים. כשהגעתי לבית הספר פגשתי עוד ארבע-חמש דבורות מזמזמות בשחור-צהוב. אולי אם הייתה לי עדיין התחפושת, הייתי מלבישה בה את בתי ולוקחת אותה אל אחת המכוורות בארץ, שם מתקיימים אירועי פורים מרתקים.
ב׳׳בית הדבש" בקיבוץ יד מרדכי, למשל, ייהנו הילדים מביקור בבית הדבש והדבורה, שם יוכלו ללמוד על אורח חיי הדבורה ועל תהליך ההאבקה. הם יבינו למה הדבוראי לובש "תחפושת" כה מסורבלת, ויצפו בעבודתו. הילדים יוכלו לטעום דבש ישירות מהחלה ולסיום, יכינו נרות העשויים מדונג אמיתי. בנוסף, הילדים המחופשים לפרה, לרפתן או לקיבוצניקים, יזכו בחוויה קיבוצית אמיתית: נסיעה בטרקטור עם עגלה וביקור ברפת.
פרטים: www.honey.org.il
הסטארט-אפים של הטבע
כמה מההמצאות הגדולות בעולם הן למעשה תחפושות. המטוס למשל הוא כלי תחבורה שהתחפש לציפור, או הסקוץ', מטלית לניקוי כלים, שהתחפשה לשיח קוצני. ממציאים ויזמים מוצאים השראה מעולם החי והצומח כדי לפתח פתרונות חדשניים.
גן המדע ברחובות מזמין את כל המשפחה למצוא השראה לתחפושות מעולם הטבע. המבקרים ייהנו מ-80 מוצגי מדע, סיורים מודרכים, הפעלות, הדגמות, סדנאות יצירה והתנסויות חווייתיות. מתוך "הספרייה הבוטנית-זואולוגית של הטבע" ילמדו המבקרים על הסטארטאפים של הטבע.
עוד ברחובות: חגיגת פורים בסימן יום הולדת לעיר בדגש על מדע, תרבות והדרים.
חמישי-שבת, 9:00-17:00. ילד מתחת לגיל 5 חינם. גן המדע ע"ש קלור ברחובות. טל' 089344401. חגיגת פורים בעיר תתקיים ברחוב יעקב, בחמישי, 10:00-15:00
ויהי בימי אחשוורוש
לפעמים מרוב תחפושות, אירועים והכנות, אנחנו קצת שוכחים מדוע חוגגים בכלל את פורים. מוזיאון ארצות המקרא ינסה לענות על השאלה בתערוכה המוקדשת לתרבות פרס העתיקה, במסגרתה הוקם דגם ארמון של המלך אחשוורוש שבו התקיים המשתה המפורסם. המבקרים מוזמנים להציץ בארמון המלך ולחוות מקרוב את רוח התקופה בפרס.
מלבד סיורים חווייתיים בעקבות מגילת אסתר, תושק בפורים פעילות סופי שבוע חדשה לכל המשפחה - ״אבודים במוזיאון״, מסע בעקבות חפצים אבודים בעזרת מפה הכוללת חידות ורמזים. עוד בירושלים: מוזיאון אמנות האסלאם עורך קרנבל מסכות וליצנים שכולל שעשועי פנטומימה, הצגה וסדנאות יצירה.
חמישי-שבת. מוזיאון ארצות המקרא; רביעי-שישי, משעה 10:00, מוזיאון אמנות האסלאם.

חגיגה ברחובות. צילום: יח"צ
ירחמיאל בעינות צוקים
לא כל יום פורים, אבל יש חיות שע-בורן תחפושת היא אלמנט הישרדותי. הסוואה ורמייה, התחזות והתחפשות -כולן קיימות בטבע. רשות הטבע והגנים יוצאת בפורים (שבת, 10:00) לסיור מודרך ופעילות חווייתית בעינות צוקים, בהתחקות אחר הסוואת בעלי החיים. בגן לאומי תל מגידו יצא הארכיאולוג האגדי ירחמיאל ג׳ונס במסע מרתק אל העבר (שבת, 11:00, 13:00), מראשוני האדם ועד אחרית הימים בתל שכבר ראה הכול. בגן לאומי ירקון תערך חגיגה של ממש (שבת, 10:00) לכבוד המלך הורדוס הגדול, שאליה יגיעו שחקנים, נגנים, זמרים ועוד דמויות מהעבר.
פרטים נוספים והרשמה: 3639*
אברהם אבינו גאה להציג מתברר שההיסטוריה של באר שבע עתיקה הרבה יותר מסיפור המגילה, והיו תקופות שבהן רוח מדברית שרתה עליה. אלא שבשנים האחרונות נהנית העיר מתנופת פיתוח אדירה. לכבוד החג ייערך ברחובותיה של באר שבע העתיקה קרנבל פורים שיכלול בין היתר מופעי רחוב, סדנאות יצירה, תחרויות נושאות פרסים, מעגלי מתופפים, מופעי קרקס, הצגות ילדים ואווירה שמחה ומבדחת.
עוד בעיר: סיורים מודרכים, הצגות ומיצגים במרכז המבקרים ״באר אברהם״, פעילויות חווייתיות במתחם הקטר 70414, תערוכות חדשות במוזיאון הנגב לאמנות ואירועים בפארק קרסו למדע.
חמישי, משעה 09:30. פרטים: בעמוד הפייסבוק "העיר העתיקה -באר שבע"
קרנבל בנמל
אם להקת הנח״ל הייתה צריכה להיערך לפורים, כנראה שהייתה מוציאה את השיר ״קרנבל בנמל, קרנבל, מי שלא יבוא, חבל״. כי ביום חמישי, לכבוד החג, ייערכו במתחם נמל תל אביב שלל אירועים לכל המשפחה.
אז מה יהיה לנו שם? מופע על טרפז, הליכה על חבל, ריקוד ואקרובטיקה באוויר, קפיצות בנג׳י על מתקן מתנפח, מופע של דמויות ענק מעופפות באוויר, יריד משחקים, סדנאות יצירה, מופעי תיאטרון רחוב עם דמויות ענק, עפיפונים צבעוניים וססגוניים וגם תהלוכה פורימית הכוללת נגנים ורקדנים בקצב ברזילאי.
חמישי. 11:00-17:00. כניסה חופשית