שיער הוא נושא פוליטי. כן, אותה פיסת נדל״ן שנחה באופן מובנה על הפדחת של כולנו היא לא רק כלי פיתוי כנגד בני המין השני, היא גם אחד האלמנטים שדרכם העולם החיצוני שופט את המצב הכלכלי, המוצא, אורח החיים והמעמד החברתי שלנו. הוא משפיע יותר מהבגדים שלנו, שהרי הוא נולד איתנו; ובמילים אחרות, הניסיון שלנו להתחמק מהשיער הזה באמצעות צביעות והחלקות למיניהן מבהיר לאלו שבאים איתנו במגע מאיפה אנחנו באים ולאן בדיוק אנחנו שואפים להגיע.



לא מעט נשים כהות עור זכו לביקורת על הניסיון שלהן להפוך את עצמן ל״לבנות״ יותר באמצעות החלקות (למשל, מישל אובמה או קונדוליזה רייס); ולא מעט נשים חמושות בשורשים שחורים ורעמה זהובה זכו לכינוי ״פרחה״, בלי שום קשר למי הן ומה הן באמת.



אחת ממגמות השיער המטרידות שצצו בשבועות האופנה המתקיימים בימים אלו ממש (לעונת החורף הבאה) מביאה את כל רעיון השיער כנושא דגל הזהות החברתית שלנו לנקודת רתיחה. שמו של הטרנד: שיער של ״נערה עשירה״. סגנון השיער הנ״ל - שהמהות שלו היא נונשלנטיות בלתי עשויה מהסוג שיכולה לסגל לעצמה רק בחורה השקועה בחיי פנאי נטולי דאגות - נצפה על מסלולי תצוגות האופנה דוגמת זו של ג׳ייסון וו, dkny, פראבל גורונג וטופשופ יוניק.




צילום: רויטרס, מתוך יוטיוב


המראה זועק כולו יוקרה בלתי מתאמצת ומזכיר עוד אחד מהטרנדים החזקים בתחום הטיפוח של העונות האחרונות - טרנד הפנים הנקיות מאיפור. מדובר במראות איפור ושיער שהמשמעות החברתית המובנית שלהם היא לסמל נערה או אישה שאינה מחויבת להיראות ייצוגית בפני איש. יתרה מזו, כזאת שעור פניה ושערה בריאים בשל אורח חיים רגוע ובעזרת שימוש תדיר במוצרי טיפוח יקרים. קרי, מראה של ״נערה עשירה״.



״הנערות האלו קמות מהמיטה עם שיער פרוע ואיפור אקראי כלשהו, וככה הן מכתיבות איך כל האחרים אמורים להיראות״, ציין כתב Style.com טים בלנקס. בלנקס זרק לקלחת גם את התרומה של איט גירל ודוגמניות מצליחות דוגמת קארה דלווין וקייט מוס להתחממות המראה. אגב, אין ספק שההתייחסות למוס אינה מקרית - מראה השיער הנונשלנטי הפך איקוני בשנות ה-90. מדובר במראה שללא ספק שאב השראה גם מהקסם של הלוק הצרפתי הקוקטי שכולו מינימליזם נטול מאמץ.



וזו הייתה רק ההתחלה. במהלך טקס פרסי האוסקר שהתקיים בשבוע שעבר, התרחשה תקרית שיער פוליטית מטרידה למדי. כוכבת הילדים זאנדיה קולמן עלתה על השטיח האדום כשלראשה תסרוקת חדשה ומקורית למדי - ראסטות ארוכות ודומיננטיות. מנחת ערוץ הבידור הידועה ג׳וליאנה רנסיק אמרה לה ששערה נראה כאילו מדיף ניחוחות של ״פצ׳ולי או מריחואנה״. ההערה עוררה סערה לא קטנה משום שבאמצעותה מרמזת רנסיק על קשר מובנה בין תסרוקת אפריקאית מסורתית לבין עישון סמים.



קולמן, בצעד אמיץ, אינטליגנטי ומסקרן במיוחד, יצאה בתגובה פומבית נגד התקרית בעמוד האינסטגרם שלה: ״הלכתי עם שערי ככה כדי להציג את מראה השיער הזה באופן חיובי", כתבה, "להזכיר לאנשים כהי עור שהשיער שלנו טוב מספיק". 



אולם האומץ של קולמן לא צמח על קרקע בתולית. במשך שנים שיער נשי סורר, בעיקר מהסוג בעל הנטייה לאפרו או למתולתל, נחשב למשוקץ. בשנים האחרונות קמו שלל תנועות נשיות וקבוצות פייסבוק שקוראות לחבק את השיער הטבעי ולזרום איתו בהרמוניה. אם תרצו, ממש כמו תנועות שקוראות לפאר (או לפחות לא להוקיע) נשות עבות בשר.



אחת מאיקוניות השיער הטבעי המסעירות ביותר של השנים האחרונות (לא בציניות) היא סולאנג' נואלס, אחותה הלוחמנית של ביונסה שמיד נעמדה לצדה של קולמן. בתגובה לתקרית של רנסיק וקולמן, העלתה נואלס לטוויטר את הכיתוב ״משטרת האופנה יורדת שנים על השיער שלי ומגזין 'אין טאץ'' טען שהוא נראה כמו שיער של כלב, ואתם יודעים מה אני אומרת?״ וצירפה תמונת gif שלה מנפנפת ברעמת האפרו המופלאה שעל ראשה עם מבט מאוהב בעיניים. מלכה •