בכנות, אני מאוד אוהבת אופנה מהירה. טרנדית, זולה, זמינה ופופוליסטית.



האמת, אני וכל מי שמקיפים אותי כל כך אוהבים אופנה מהירה שאני לא מבינה למה אנחנו בכלל עדיין צריכים להשתמש במושג ״אופנה מהירה״. הרי בשני העשורים האחרונים הפכו רשתות תרגומי הטרנדים מהז׳אנר המהיר, דוגמת זארה, h&m, פרימרק וטופשופ, לשם נרדף לאופנה, ונדמה שאין לנו אחרת מלבדה.



קולקציות שמתחדשות על בסיס שבועי ולא עונתי, שיטוט סולו ברחבי חנות עצומת ממדים, זבניות מנומנמות שמתעסקות בענייניהן ולא נדחפות לנו לספייס - כל אלו הפכו להיות חוויית האופנה היחידה שאנחנו מזהים ואוהבים. ואם חשבתם שהחוויה הנוכחית היא המהירה והזולה ביותר שאי פעם תחוו, תתכוננו להכיר את הדור הבא של האופנה המהירה: ״אופנה על ספידים״ או באנגלית, Rapid Fashion. השלב הבא בהפיכתה של האופנה למהירה, זמינה וזולה יותר מסנדוויץ'.



על פי דיווח של מגזין ״הגרדיאן״, המושג Rapid Fashion מתייחס לדור השני של האופנה המהירה. הדור החדש מתוגבר בעיקר באמצעות אתרי האופנה המהירה, כאלו שאוחזים אך ורק בחנות אונליין, דוגמת Nasty Gal ,Boohoo או אפילו במחוזותינו, עדיקה או 1item. על פי הדיווחים, חברות האופנה המקוונות האלו זוכות לאחוזי צמיחה מרשימים בשנים האחרונות, בעיקר הודות לסלי הקנייה המטורפים והזולים שלהן ות-חלופת הפריטים המסחררת.



קשה להתעלם מהעובדה שאחד מהקלפים שמשחקים לטובת חברות אלו היא העובדה שהן לא צריכות לתחזק צוות זבנים ואנשי מכירות, או להשכיר חלל מכירה יקר במיקום עירוני מרכזי. ״אנחנו הכי מהירים שיש״, אמר בראיון ל״הגרדיאן״ ניטין פאסי, המנכ״ל והמייסד של אתר האופנה Missguided. ״אם חנויות הרחובות המרכזיים נחשבות לאופנה מהירה, אנחנו אופנה בספיד. אנחנו מעדכנים את האתר כל יום, אבל לדעתי אנחנו בכלל אמורים לעדכן אותו כל שעה. אם יש טרנד חדש, הוא צריך להיות אצלנו באתר תוך שבוע״.









ללא ספק, יש מחיר להנאה שלנו מאופנה מהירה וזולה, ואת המחיר הזה כידוע משלם כדור הארץ ומשלמים העובדים ממדינות העולם השלישי. המודעות לנושא הביאה לא מעט מרשתות האופנה המהירה הוותיקות לנסות וליצור מיני מיזמי חוצץ, שייסעו לנו לעקוף פסיכולוגית את המחשבה המציקה הזו לגבי מי שמשלם את המחיר היקר על החולצה הזולה שאנחנו זוכים לקנות. במפתיע, במקביל להתרחשות המקוונת הזו, שהופכת למהירה וחזירית יותר ויותר, חברות האופנה המהירה ה״מסורתיות״ עושות צעדים בכיוון ההפוך, אל פיתוח בר קיימא ששמור בדרך כלל לבוטיקים ולחנויות אפופות אג׳נדה.



הכיוון הזה בא לידי ביטוי בשיתופי פעולה עם מעצבי על, פעילויות מחזור וקולקציות קפסולה מהז׳אנר האקולוגי (,eco friendly, sustainable


 h&m .(conscious - רשת האופנה המהירה מהמובילות בז׳אנר - מנהלת בשנים האחרונות לא מעט מהלכים אסטרטגיים-אופנתיים בכיוונים אקולוגיים ומודעים לסביבה ולחברה, כולל קולקציות שממחזרות חומרים ופריטים ישנים, הנחה על החזרה של פריטים ישנים וכן קולקציות Conscious.



גם חברת האופנה ״אמריקן אפרל״, שמנסה לשקם את התדמית שלה בחודשים האחרונים עם ניהול חדש וגישה חדשה, השיקה השבוע מהלך מעניין שמנסה לרכך את חוויית הקנייה המהירה והמנצלת: קמפיין שמצולם במפעל שבו מיוצרים הפריטים, כאשר הנשים המבוגרות שעובדות ומייצרות את הפריטים עוברות לקדמת הבמה. זהו ניסיון מתוקשר שמבליט את אחורי הקלעים של תעשיית האופנה הזמינה ושנועד, כמובן, למתג את החברה מחדש ככזו שפועלת למען נשים, ולא מציגה אותן בהכרח כאובייקטים מיניים כבעבר.



אז התחלנו בכנות, ונסיים בכנות. האמת היא שאני מעדיפה את החברות שאומרות לי בפנים: אנחנו דורסניים ואנחנו לא מתכננים להתנצל על זה, מאשר את החברות שרוצות ליהנות מכל העולמות עם מהלכים אקולוגיים למיניהם. כי איך שלא תסתכלו על זה, אופנה מהירה ומודעות סביבתית וחברתית הן אוקסימורון. הניסיון לשלב ביניהן יוצר שעטנז מתיש שנועד בעיקר למרק את מצפונם של הקונים ושל הטייקונים שאוחזים במושכות. אתם באמת רוצים באמת לפתור משברים אקולוגיים וחברתיים? תפסיקו לייצר פריטים בעלות של סנדוויצ'ים, באיכות בינונית ובאמצעות כוח ייצור זול ומנוצל. כמה פשוט, ככה לא יקרה לעולם.