אני לא חסידה גדולה של אינסטגרם. לא כי יש משהו רע באפליקציה/ברשת החברתית/במאגר שיתוף התמונות/בהיצע הבלתי נדלה של פילטרים הזה. להפך, הוא דווקא עושה שירות נפלא לכמה אנשים שאני מכירה (וכמה שאני מכירה רק בזכות אינסטגרם), אבל אני נוטה לראות בעצמי אישה של מילים ולא של ויזואליה. או אם לנסח את זה בפשטות: אני צלמת גרועה למדי, ובאינסטגרם יש רק שתי דרכים להפוך לכוכב - להיות כוכב לפני שהגעת לשם (בהחלט לא המקרה שלי), או להיות צלם מצטיין במיוחד ולרכוש לעצמך קהל (כמו במקרה של חבר יקר בשם עידו סמיוני, ido8all@, שהפך לסופר- סטאר בזכות כישורי הצילום המופלאים שלו ומפרסם תמונות מרהיבות מרחבי העולם). גם זה בהחלט לא המקרה שלי.

אבל אני בכל זאת משתמשת באינסטגרם, כי, ובכן, מדובר ברשת חברתית פופולרית להחריד, ואני לא מרגישה שאני יכולה להרשות לעצמי להעמיד פנים שהיא לא קיימת. יותר מדי דברים טובים קורים בה - ורק מעטים מהם זולגים גם למחוזות הפייסבוק. בשבוע שעבר, למשל, אינסטגרם כיכבה בזכות פרשה קטנה בחסות ריהאנה, שהשתמשה דווקא בה כדי להוכיח לכל מיני צדקנים שהם מטורללים על כל הראש.
ריהאנה נכחה בפסטיבל המוזיקה קואצ׳לה שנערך בקליפורניה, כאשר צץ סרטון שבו היא נראתה, כביכול, מסניפה קוקאין. הסרטון נמחק והוסר מ־ vine, אבל אפשר לאתר אותו בקלות בחיפוש פשוט בגוגל. מה שבאמת רואים בו הוא שתי נשים רוקדות, ומאחוריהן, ריהאנה מחזיקה סיגריה ואז נוגעת באף שלה. קוקאין? לא באמת, אבל מספיק כדי ליצור סקנדל קטן ברשת, כי זה באמת יהיה סוף העולם לחזות בכוכבת פופ ענקית משתמשת בסמים - ללא ספק עובדה מפתיעה וחדשנית. כך או כך, ריהאנה, שממילא לא לוקחת את עצמה ברצינות, הגיבה על הסרטון ההוא וכתבה ״כל אידיוט יכול לראות שאני מכינה בסיס לג׳וינט עם סיגריה! מי מסניף טבק??!!״. אחר כך היא העלתה לאינסטגרם תמונה עם פחית קולה (או באנגלית - קוק, כמו הכינוי המקוצר לקוקאין), שבה היא נראית ״מסניפה״ את המשקה באמצעות קשית.

אין ספק בכלל שריהאנה מצאה את הגישה המדויקת להתייחסות ל״סקנדלים״ מהסוג הזה - לתת להם לגווע לתוך עצמם, בחזרה למקום שממנו באו. קל כל כך לסרטונים כאלה להסתחרר אונליין, לאגור עשרות ומאות אלפי תגובות ולהתפתח לבעיה של ממש, אבל תגובה מזלזלת, סטייל ״כולכם אידיוטים מתחסדים״, בהחלט עושה את העבודה כשצריך לחסל את הסיפור.

די ברור שהיום פשוט אין טעם לפנות לתקשורת הקונבנציונלית או לנסות להילחם בזה בהכחשות גורפות - מספיק להעלות תמונה משעשעת כלשהי, בעלת התייחסות רופפת לנושא. וזהו.
 
ועוד באינסטגרם. ביקורן של האחיות קרדשיאן (פלוס קניה ווסט) בארץ הקודש. התמונות שקים העלתה מירושלים הצליחו לייצר ויכוחים סוערים בין שונאי ישראל לכאלה שדווקא מחבבים אותנו - דיון שהיה מעניין לעקוב אחריו, עד לשלב שבו המילים הפכו לקללות, ובמקום שבו אפשר היה למצוא תגובות בסגנון ״שרלילה עלובה״ ו״זונת תשומת לב״, שמיועדות לקים עצמה, אפשר היה גם לאתר תגובות אחרות כמו ״פאק איזראל״ ו״קיל אול דה ג'ואיש פיפל״. שינוי מרענן.
 
אז אולי אין לי סיכוי לגרוף יותר מ-50 לייקים לתמונה (וגם זה לרוב כשמככב בה דוב גריזלי שצילמתי בגן החיות, לא סלפי חלילה), ואני לעולם לא אמצא את הפילטר המושלם, אבל כשאני נמצאת, שם אני מרגישה שאני משתכשכת בתוך אוקיינוס קטן של מגניבות, מוקפת באנשים הטרנדיים והנכונים ובסקנדלים העכשוויים. זה בהחלט עדיף על סלפיז עם סבתא בארוחה משפחתית שמציפות את הפיד בפייסבוק שלי. שם ריהאנה לא מסניפה שום דבר. ♦