חברת עגלות התינוקות ״בוגבו״, שמזמן הייתה צריכה לקבל קטגוריה נפרדת במחירון לוי יצחק הודות למחירים מרקיעי השחקים של מוצריה, זיכתה לאחרונה את העולם בדגם חדש. זו כמובן הייתה סיבה למסיבה, וליציאת פרסומת שבה נראית דוגמנית דקת גו במקומות הנכונים ושרירית במקומות אחרים עושה את כל מה שאם עושה רגע אחרי לידה עם בנה הפעוט: לובשת ביקיני קטן ויוצאת לטיול בפארק כשהרך הנולד נהנה מנסיעה בעגלה היקרה. הפרסומת הזו עוררה סערה בקרב אמהות ברחבי העולם וגררה שלל תגובות מכל מי ששמו לב להיעדר שיקול הדעת בבחירת הפרזנטורית.



במוקד הפרסומת השנויה במחלוקת עומדת הדוגמנית ההולנדית אימרה סטיקמה בת ה־23, שהיא עצמה אם לבת שנתיים וחצי. אלא שנשים רבות זעמו על המסר של החברה כי אמהות טריות צריכות להיראות כמו סטיקמה - חטובות ודקיקות, כשכל רמז ללידה הטרייה נעלם מגופן. ״מדובר בתמונה מגוחכת״, הגיבה אחת האמהות ברשת. ״לפחות שיכניסו אלמנט אחד ריאליסטי״. אחרת הוסיפה בעוקצנות: ״אני אוהבת כמה שהתמונה הזו טבעית ומשקפת את רוב האמהות״. אמהות אחרות הזכירו כי לא לכל הנשים יש מבנה גוף דומה. בתגובה לסערה פרסמה החברה הצהרה שבה נכתב: ״אנחנו רוצים לעודד אמהות ואבות בכל מקום לטייל בעולם עם המשפחות שלהם, בזמן שהם מנהלים אורח חיים בריא וספורטיבי... אנחנו מאמינים שכל ההורים צריכים לרוץ באופן חופשי בלי קשר למי שהם באימוני הכושר שלהם, ובלי קשר למה שהם בוחרים ללבוש״.
השנה היא 2015, אבל לא מדובר בתופעה חריגה. רפרוף מהיר על פני כותרות באתרים השונים ובעיתונות מעלה שכולן כאחת סוגדות לרזון הזה, שמגיע קומפלט, רגע אחרי לידה, עם האמהות ועם תינוק בריא. כך למשל, זכורים השבחים במדורי הרכילות שקיבלה הדוגמנית והשחקנית רותם סלע יומיים אחרי שילדה את בתה הבכורה ב-2012; נינט טייב שגזרתה החטובה עוררה התפעלות לאחר שצולמה לאחרונה בחוף הים בביקיני, חודשים ספורים לאחר לידתה; וגם כותרות כמו זו שפורסמה לאחר שילדה גל גדות ב-2011: ״רזה מתמיד: גל גדות אחרי הלידה״.


״סטנדרטים של גוף ויופי שהם בלתי ניתנים למימוש". נשים אחרי לידה מתעמלות. צילום: Gettylmages/ASAP 
 
״אנחנו מתמודדות כאן עם בעיה הרבה יותר רחבה ועמוקה הקשורה לציפיות ולסטנדרטים הבלתי אפשריים שמציבה החברה בפני נשים״, אומרת שירלי פלג, דוברת שדולת הנשים. ״מצד אחד אנו מייצרים סטנדרטים של גוף ויופי שהם בלתי ניתנים למימוש, ומצד אחר אנו מצופות לתפקד במאת האחוזים בכל מישורי החיים. גם להיות אובייקטים מיניים וגם להיות צנועות. 

גם נשות קריירה וגם האמהות המסורות ביותר. גם ללדת המון וגם לשמור על גזרה מושלמת. כשנינט טייב הופיעה באירוע שבועיים אחרי הלידה, כולם צקצקו בלשון, אבל גם אמא שנשארת בבית עם הילדים מעוררת צקצוקים. לצערנו, עולמות התקשורת והפרסום משתפים פעולה עם הסטנדרטים האלה ומוכרים לנו דימוי של אישה שלא קיימת: 'האישה המושלמת', 'הסופרוומן המודרנית'. הפרסומות הן רק סימפטום. הפער הזה בין הרצוי למצוי, בין מי שאנחנו לבין מה שהיו מצפים שנהיה הוא מדכא ומתסכל״.
 
שובו של הסטריאוטיפ
 
פרופ' ענת פירסט, חוקרת מגדר ותקשורת מהמכללה האקדמית נתניה, לא מופתעת מהפרסומת. לצד הצלחתן של סדרות שבהן נשים הן גיבורות מרכזיות עם מקצועות יוקרתיים ומראה יומיומי, היא מזכירה כי התפתח כוח נוסף, הלוא הוא ״הסקסיזם הנאור״. ״תופעה זו היא תגובה, מכוונת או לא, לאיום הנתפס של המשטר המגדרי החדש. זה מניח כי נעשו צעדים רבים ומשמעותיים בקידום הפמיניזם, שהביאו לשוויון לכאורה״, מסבירה פירסט. ״לפי תופעה זו, משהכל עומד על מקומו בשלום, אפשר להחיות מחדש סטריאוטיפים של ילדות, נערות ונשים. כעת, משהנשים ניצחו במאבקן והן חברות שוות בחברה, ניתן לאמץ רכיבים שפעם נחשבו סקסיסטיים. למעשה, מצב עניינים זה מאפשר אנחת רווחה. תודה לאל, נשים, ילדות ונערות יכולות להקפיא את הפמיניזם שנתפס כלא אסתטי ולחזור שוב לעסוק בלחימה בבוץ ולהתנהג כמטומטמות, לבושות בביקיני, ולא לאיים על בני הזוג בהופעה מרושלת של אחרי לידה".

על פי פירסט, מאחורי הפרסומת מצוי הבסיס להכל. "הפירוש המיידי לחיים בשלטון הפטריארכיה בישראל הוא פריון", היא אומרת. "אנחנו, הנשים בישראל, משמשות 'רחם האומה', ולכן עלינו ללדת ילדים ובגיל צעיר יחסית, למרות שינוי המגמה. תפקיד זה בא לידי ביטוי במשאבים שהמדינה מעמידה להבאת ילדים גם במציאות החברתית-פוליטית שלנו, החל מקצבאות לידה ועד מימון טיפולי פוריות, וגם בתוכניות הטלוויזיה שמקדמות לידה בעזרת ריאליטי או אופרות סבון על נשים הסובלות מבעיות פוריות שנפתרות בדרך כלל.

ד"ר לוסי סלע, מפתחת ומנהלת התוכנית החדשה "הכשרת מאמני בריאות" במכללת רידמן, מציינת כי הכמיהה לרזות מיד לאחר הלידה היא תופעה מוכרת המתגברת כל הזמן, ותורמים לה רבות תרבות האינסטנט, צילומי מפורסמות לאחר לידה ושיפוטיות יתר באשר למשקל נשים בהלל. ״לאחר הלידה מתהווה מצב גופני מיוחד הדורש התייחסות ראויה״, מדגישה סלע. ״הלידה היא תהליך טראומטי הדורש שיקום. תזונה נכונה ומנוחה חיוניות בתקופה זו. חיי היולדת עוברים מהפך. בנוסף לתוספת התינוק למשפחה, היא חווה עייפות, חוסר שינה ולעתים גם דיכאון אחרי לידה. הניסה מסיבית להליך הרזיה מהיר רק מוסיפה לחץ שמצדו עלול להגביר דיכאון, חוסר שינה ועייפות. אישה לאחר לידה צריכה לאכול טוב ונכון, לנוח, לשמוח, להיניק, לעשות פעילות מתונה ולהשאיר את הפרסומות לצפייה ולבידור״.
 
אבל הנושא לא מסתכם בבידור. את המבט דרך המשקפיים של הפרעות האהילה מספקת גלית שלגי, מומחית לתזונה בריאה ואורח חיים בריא ומחברת הספר ״מתוקים ובריאים״ (מדיה 10). שלגי מספרת כי מדי יום היא פוגשת נשים שהל רצונן הוא ״לחזור לגוף ולמשקל שהיה להן לפני הלידה״. ״בעיות האכילה אצל נשים נפוצות יותר היום, ובמיוחד בעשור האחרון, ולדעתי מדובר בבעיה חברתית של ממש הנובעת מהלחצים החברתיים הרבים המופעלים על נשים בעידן שלנו. עובדה היא ש־95% מהסובלים מהפרעות אכילה הן נשים״.
 
איפה זה בולט במיוחד?
״מועדוני ספורט, טכניקות לעיצוב הגוף, שיטות שונות להרזיה מהירה - כל אלו נפוצים יותר ויותר. הל העיתונים, ערוצי הטלוויזיה ומודעות הפרסומת משדרים את חשיבות היופי והרזון. המראה החיצוני של האישה הוא כרטיס הביקור העיקרי שלה, להבדיל מגבר. נשים היום לומדות שהופעה נאה יכולה לפתוח דלתות, עבודה, בעל, אושר, הצלחה. החברה מוהרת לנו את הפנטזיה שדרך גוף מושלם יהיו לנו חיים מושלמים. התייחסות הזו גורמת לנשים לראות את גופן ככלי להשגת דברים טובים בחיים. אישה המרגישה שעליה להתאים את עצמה למודל חיצוני תעשה ההל הדי לשנות את גופה הדי שיתאים לאידיאל העכשווי, כולל ניתוחים״. עד כמה את פוגשת את זה ביומיום? ״אני רואה את זה בקליניקה שלי כשאני פוגשת את הבנות הצעירות הנמצאות בהריון ראשון או לאחר לידה ראשונה. רובן מגיעות אלי כי הן חוששות לעלות יותר מדי במשקל, וחרדות למראה גופן לאחר הלידה. אצל נשים לאחר לידה, הבעיה מחמירה יותר, מהיוון שהלחץ החברתי הוא גדול יותר. המראה ההריוני עם בטן עגלגלה עוד נתפס המראה חיובי. גם השמנה במהלך הריון מתקבלת יותר בסלחנות מצד החברה. אבל מיד לאחר הלידה הלגיטימיות הזו משתנה באכזריות: האישה מתבקשת לחזור למשקלה הקודם כמה שיותר מהר, ולטשטש כל זכר לגוף ההריוני. נשים הנמצאות לאחר לידה שנייה או שלישית חוות לדעתי לחץ גדול עוד יותר, מכיוון שבדרך הלל הגוף מעט משתנה ולוקח לו זמן רב יותר לחזור לעצמו, והחברה לא מקבלת את זה. מעולם לא ראיתי מודל חיובי של אישה שמנה, כלומר גיבורה שהיא גם שמנה, גם מצליחה, אהובה ומחוזרת. בקמפיינים הגדולים קשה למצוא אישה שמנה ומצליחה. בולן רזות, יפות ומצליחות. גם אם אישה עם עודף משקל מופיעה בקמפיין הזה או אחר, היא תמיד תהיה בדמות של אמא טובה ונדיבה״.
 
רותם סלע יוצאת מבית החולים לאחר הלידה, 2012. צילום: מוטי לבטון


"
הופכות לנחלת הכלל"

באופן מפתיע, גם לרופאים יש תרומה לא מבוטלת למצב המטריד. ״אומרים לנשים הרות אמירות כמו 'מספיק לעלות רק 5־6 קילוגרמים' או 'אל תגזימי עם העלייה במשקל בהריון הי אחר הך לא תוכלי להיפטר מהמשקל העודף'״, מספרת נדיה גרינשטיין כהן, דיאטנית קלינית ומומחית לטיפול בהשמנה ובהפרעות אכילה. לא מזמן העבירה הרצאה בפני הדיאטניות הקליניות של רשת סטודיו C והשאלות עלו מכל עבר. נושא הרצאתה היה "חוסר שביעות רצון מהגוף – דיאטה והפרעת אכילה", כשאיך לא, נשים בהיריון היו חלק בלתי מהשיח.

״בזמן ההריון, הבטן הופכת לנחלת הכלל״, אומרת גרינשטיין. ״האישה זוכה להערות ברחוב מעוברים ושבים: 'יש לך תאומים? זה בטח בן' או 'את ממש גדולה לשבוע שאת נמצאת בו', והחברות המנוסות שמזהירות מהל מה שיקרה לאישה אחרי הלידה אם היא לא תקפיד. כשבקליניקה אנחנו שומעות את האמירות האלה, סומרות שערותינו. נראה ששכחנו שהריון תקין אומר עלייה במשקל. היום נשים מתרגמות עלייה במשקל בהריון ההשמנה. עלייה במשקל בהריון אינה דומה או קרובה בשום צורה ואופן להשמנה. אבל בחברה הרודפת רזון ו'שלמות' הגוף, גם עלייה במשקל בזמן ההריון נחשבת להשמנה, חוסר שליטה, וכל ההלקאות העצמיות המוכרות לאותן נשים שאינן שבעות רצון מגופן מקבלות תוקף בזמן ההריון ואחרי הלידה״
.

מה קורה מבחינה תזונתית?
״אחד היתרונות הגדולים של תקופת ההריון הוא שתחושות הרעב והשובע מאוד ברורות. הל הך ברורות שכאשר אישה בהריון חשה רעב, היא צריכה לאכול עכשיו. המו שתחושת הרעב מאוד ברורה, הך גם תחושת השובע ברורה ביותר. אין בלבול. אבל מה שאני מתארת האן היתרון, חוות הרבה נשים האיבוד שליטה ופחד גדול מהשמנה. הן שמות לעצמן גבולות, שלא בהכרח מתאימים לצרכים שלהן. גבולות על כמויות מזון, סוגי מזון, המה לעלות במשקל בשבוע. לעתים אנו רואות שנשים הסובלות מהפרעות אהילה, בזמן ההריון, משנות גישה ודואגות לגוף שלהן הרבה יותר טוב. לעתים ההפרעה מתמתנת עם הלידה. המפגש עם התינוק מאפשר להן לאכול יותר טוב הדי לדאוג לו. אבל זה לא גורף, ולאחר זמן אם הן ללא טיפול, הן חוזרות להפרעת האכילה. ראיתי לאחרונה בפייסבוק תמונות של נשים שצילמו את הבטן שלהן אחרי הלידה הדי להראות לעולם שהבטן משתנה ולוקח לה זמן לחזור לעצמה, והיא לא תמיד חוזרת לעצמה. יש נשים שמפתחות הפרעת אהילה אחרי הלידה. הלחץ לדיאטה הנכונה שתחזיר אותן מיד למידות לפני הלידה מהניסה נשים לסחרור סביב אהילה וספורט. יש נשים שיש להן סבלנות, והן מקבלות את השינוי גם אם לא תמיד באהבה, אז בהשלמה״.