רק באוגוסט האחרון קיילי ג'נר, האחות הצעירה ביותר בשבט הקרדשיאנ'ס, חגגה את יום הולדתה ה־18.



אף על פי שלפי החוק, היא עוד לא יכולה לשתות אלכוהול בארצות הברית, ג'נר כבר הספיקה לעבור מספר לא ברור של הליכים כירורגיים לשיפוץ הפנים. שום דבר דרמטי, ככל הנראה, אלא בעיקר הזרקת מילויים שונים, כמו בוטוקס וחומצות שונות, לשפתיים, ללחיים ולמצח.



מספיק להציץ בתמונות עדכניות שלה - יש כאלה בשפע בעמוד האינסטגרם הפופולרי להחריד שלה, שבו קרוב ל־40 מיליון עוקבים - כדי לזהות את ההבדלים הניכרים שהולכים ומתרבים מיום ליום. ביום הולדתה ג'נר חטפה לא מעט ברשתות החברתיות, שטענו שהיא נראית כמו אישה בת 30.



אחרי גלי שמועות מעייפים מאוד, הודתה ג'נר בפרק של "משפחת קרדשיאן" ששודר בעונה הקודמת, שאכן הוזרקו לה "מילויים זמניים" לשפתיים. "זה פשוט חוסר ביטחון שלי, וזה מה שרציתי לעשות", אמרה למצלמות הריאליטי שתיעדו אותה מתראיינת למגזין כלשהו וטוענת בפני הכתב שהסוד שלה לשפתיים מלאות קשור לצבעי השפתון שבו היא משתמשת.




הבעיה היא שנערה צעירה שכפי הנראה סובלת מבעיה של דימוי עצמי משמשת כמודל לחיקוי בעל כורחה. קיילי ג'נר. צילום: רויטרס


להערכת מומחים שהביטו בתמונות של ג'נר, היא הספיקה בינתיים להזריק מילויים ללחיים ובוטוקס למצח, שנראה זוהר במיוחד ומשפיע גם על הגבות. אחרים סבורים שהיא הזריקה בוטוקס לאזור הגבות כדי להרים אותן. השמועות מוסיפות לאלה גם הזרקות להגדלת הישבן, הגדלת חזה ועוד.



מה שזה לא יהיה הדבר שג'נר עושה, אין ספק שההשפעה של הבחירות שלה מחלחלת גם לבני נוער אחרים. יותר ויותר צעירות וצעירים נטולי קמטים פונים למרפאות פלסטיקה כדי להזריק לעצמם בוטוקס ומילויים אחרים, בלי שבאמת יש בכך צורך. עד כדי כך התופעה התרחבה, שהיא זכתה לכינוי: אפקט הקיילי ג'נר. ככה זה כשהמתבגרת המפורסמת בעולם מתייצבת מתחת למזרק, ואין מי שיעצור אותה.



לזכותה של ג'נר ייאמר שטרנד שבו מתבגרים בני פחות מ־18 מזריקים בוטוקס - אותו חומר שמרפה שרירים ומוזרק למטרת טשטוש קמטים, אבל גם לנטרול זיעה ולמטרות רפואיות אחרות - לא נולד בשנה האחרונה. כבר ב־2010 פרסם "הניו יורק טיימס" כתבה מטרידה על המגמה בקרב בני הנוער שגילו את עולם האפשרויות הבלתי נגמרות של הבוטוקס.



הנושא דעך מאז, אך כעת שב לכותרות בחסותה של קיילי ג'נר, שלא ממש מרוצה מהסטטוס החדש הזה. "אנשים כל כך זריזים כשזה מגיע לכתיבת דברים מרושעים עלי", היא כתבה בפוסט חושפני מהרגיל בספטמבר האחרון, כשהשיקה קמפיין נגד בריונות ברשת. "כל החיים שלי מתועדים מהרגע


שנולדתי, וזה היה מאבק אמיתי למצוא את עצמי בתוך זה".



"קמט לא במקום"

עם עובדות אי אפשר להתווכח. אף שהנתונים המספריים עוד לא מלאים, הסקרים מצביעים על מגמה. בסקר שנערך לאחרונה באוסטרליה עולה כי מתוך 4,000 בנות 11־18 שהשתתפו בסקר, כ־25% היו רוצות לעבור הליך פלסטי כלשהו או להזריק בוטוקס או מילוי, וכ־10% מהן כבר עברו הליך כזה.



בארצות הברית זינקו בשנים האחרונות שיעורי הפנייה להזרקות בוטוקס ומילויים אחרים ביותר מ־20%. הצצה ברשתות החברתיות מספיקה כדי להבין שיותר ויותר צעירות פונות לפלסטיקה הרבה לפני הזמן המצופה. "לפני 17 שנים, כשהתחלתי לעשות לפציינטיות מילויים, בוטוקס היה מיועד לאנשים בגיל העמידה", הסבירה ניקול בל, מייסדת מרפאה פלסטית באוסטרליה, לאתר האוסטרלי News.com. "לפני ארבע שנים בערך גם אנשים צעירים התחילו להגיע ולבקש בוטוקס ומילויים, ומספרם הולך ועולה מדי שנה".



הבחירה של ג'נר להשתמש בבוטוקס ובמילויים נובעת, ככל הנראה, מרצון לשפר את החלקים בפניה שהיא פחות מחבבת. מכיוון שהיא מזוהה בעיקר עם אינטסגרם ושדרוג תמונות הסלפי שלה לכדי אמנות, רבים משייכים את התחביב החדש שלה גם לרשתות החברתיות. נערות רבות רואות את התמונות המוצלחות של ג'נר, וגם רוצות כאלה. והן מניחות שבוטוקס הוא הדרך לשם.



איימי לינץ', פרופסורית למגדר, מאמינה שהלחץ להיראות טוב ולהעלות תמונות לאינסטגרם עושה את שלו על המתבגרים של הדור הנוכחי. "לדיבור העצמי השלילי שלהם מול המראה יש השלכות מרחיקות לכת במובנים פסיכולוגיים", היא מסבירה. "הם חושבים שאם יהיה להם קמט אחד לא במקום, או שמשהו בפנים שלהם לא יהיה מושלם כמו שמצופה מהם, הם ייחשבו לבני אדם נחותים".



"כשנערה צעירה רואה תמונה של קיילי ג'נר, והתמונה נראית לה יוצאת דופן, שני דברים יכולים לקרות: או שהיא תמשיך ותדפדף בתמונות אחרות, או שהיא תעצור ותשאל את עצמה למה היא לא נראית ככה, ומה לא בסדר אצלה", מסבירה הפסיכולוגית רייצ'ל גולדברג. "כפי שכולנו יודעים היטב, גיל ההתבגרות הוא רגיש, ורוב הנערות לא מספיק בטוחות בעצמן ובמראה שלהן כדי לראות תמונות של קיילי ג'נר ולהרגיש טוב עם עצמן בדיוק כפי שהן. רבות מהן יתהו איך גם הן יוכלו להיראות ככה. הבעיה היא שנערה צעירה, שכפי הנראה סובלת מבעיה של דימוי עצמי, משמשת כמודל לחיקוי בעל כורחה. הנערות האלה חושבות שאם זה בסדר בשביל קיילי להזריק מילויים ובוטוקס, אז זה בטח גם יכול להיות בסדר בשבילן. זה רק עניין של זמן עד שהן יפנו להורים שלהן ויבקשו שייקחו אותן למנתח פלסטי".



יש מי שאומר שהחיבור בין הטיפולים שעברה ג'נר לנהירה של בנות הנוער למרפאות האסתטיקה מקורו בהשערה, ושרוב הצעירות שפונות לבוטוקס עושות זאת מסיבות רפואיות או אסתטיות, שדווקא מקובלות למדי על הרופאים. ד"ר איימן האקי, מנתח פלסטי אמריקאי, אמר לאחרונה בראיונות לכלי התקשורת שהפציינטיות המתבגרות שלו מגיעות לקבל הזרקות בוטוקס באישור ההורים שלהן, לא כדי להחליק את הקמטים שעוד לא קיימים, אלא פשוט כדי להילחם בתופעות כמו הזעת יתר. אחרות עושות זאת כדי להתמודד עם קמטי הבעה בולטים שמפריעים להן: "אני אומר להן, 'אם אמא שלך תשים לב שהזרקתי לך משהו, נכשלתי בעבודה שלי'".



מתאים לכל הגילים

ומה קורה בארץ? גם כאן מדווח על עלייה בפנייה לקבלת טיפולי בוטוקס באופן כללי, וגם בקרב צעירים בשנות ה־20 ולמטה מכך. ד"ר אבישי וינברגר, מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית משחזרת, סבור שבהקשר הזה יש לבחון כל מקרה לגופו: "בוטוקס הוא רעלן משתק שיש לו שימושים רבים, שאינם קשורים רק לאסתטיקה, והוא גם לא קשור לגיל. יש אנשים שהתנועתיות של המצח שלהם יוצרת אצלם קמטי זעף, יש אנשים ש'מדברים מהסנטר', מה שיוצר אצלם מימיקה שפוגעת בסימטריה של הפנים. הבוטוקס בהחלט מסייע להשתיק או להפחית את המימיקה, ולכן זה מתאים לכל הגילים. לבוטוקס יש גם השפעה טובה מאוד על מיגרנות, ובאמצעותו אנשים יכולים להיפטר מהן לחודשים. הצעירים שפונים אלינו לבוטוקס לא עושים זאת כדי שהעור שלהם ייראה מתוח יותר, אלא כדי לשפר את איכות חייהם".



אבל מה עושים במקרים כמו של קיילי ג'נר, כשזה מתחיל לחצות את גבול הטעם הטוב?
"יש אנשים שיש להם בעיה של דימוי גוף. הם לעולם לא יהיו מרוצים מהמראה החיצוני שלהם. יש להם הפרעה בקבלת הגוף, כמו שהייתה למייקל ג'קסון, שעד שלא הרס את האף שלו, לא היה אפשר להרגיע אותו. זאת תופעה שדורשת עזרה פסיכולוגית".



אז אתה לא מתנגד להזרקת מילויים ובוטוקס לבנות נוער?
"כל מקרה צריך להיבחן לגופו. יש למשל בחורות בעלות שפתיים מאוד צרות. אפשר להזריק להן חומרי מילוי עם שומן עצמי, וזה תורם מאוד להערכה העצמית שלהן. הכירורגיה הפלסטית המודרנית, ובכלל הרפואה המודרנית, נותנות היום איכות חיים. אנשים עם א־סימטריה בפנים, מימיקה מוגזמת, קמטי זעף והבעה - בהחלט יכולים להיעזר בבוטוקס ומילויים. גם ברפואה אסתטית קוסמטית יש אינדיקציות. תמיד כדאי להתייעץ עם פלסטיקאי אחראי שייתן חוות דעת. היה לי מקרה של ילד בן 12, שלא רצה ללכת לבית ספר כי התלמידים צחקו על האף שלו. אף אחד לא רצה לנתח אותו. הסכמתי לעשות זאת לבקשת אבא שלו, והוא היום הילד הכי מאושר בעולם. נכון, זה לא היה הגיל האידיאלי, וייתכן שהוא יצטרך ניתוח מתקן בעתיד, אבל אם זה נעשה בידיים אחראיות ומהסיבות הנכונות - זאת בדיוק המטרה של הרפואה המודרנית. ואין צורך לדאוג".