עד לאחרונה אי אפשר היה להצטלם ככה באמצע בני ברק. היו זורקים עלייך ביצים בסיטואציה כזו. כיום גם הרחוב השתנה, וגם כל הבחורות מצטלמות", אמר לי בחור חרדי, כשנתקל בשתי הדוגמניות החרדיות שהצטלמו לכתבה זו. האם בני ברק אכן נהייתה יותר ליברלית? על זה הדעות יכולות להיות חלוקות, אבל על דבר אחד אין עוררין: תחום האופנה הפך לאחרונה לאחד הנושאים הכי מדוברים בקרב נשות המגזר החרדי. "אופנה תמיד הייתה חשובה לנשים החרדיות", אומרת עדי בורג־כפיר, סטייליסטית ויועצת בתחום הלייף־סטייל למגזר החרדי.



"הן תמיד היו מתוקתקות, תמיד היו נראות כאילו הן הולכות לאיזה נשף, אבל אף פעם לא דיברו על זה. היום הן שמות את הנושא הזה על השולחן ולא מתנצלות על כך. פעם, למשל, הן היו קונות בגדים לאירוע וזהו. כיום חלק מהשיח שלהן זה 'איזו פאה קנית?', 'מי מאפרת אותך?', 'אצל מי עשית שמלה?'. זה כבר לא רק 'איפה את עושה את האירוע?'. כמו כן, כיום גם רואים יותר מעצבות אופנה חרדיות. פעם זה לא היה נחשב מקצוע אצלן, ואילו היום זה הופך למקצוע לגיטימי. את יכולה לראות למשל את חנה מרילוס, שהייתה המעצבת החרדית היחידה שהציגה בשבוע האופנה הישראלי. הסטודיו שלה בבני ברק, וגם נשים חילוניות מגיעות אליה".



סול שוורץ. צילום: פרטי
סול שוורץ. צילום: פרטי



מה בעצם גרם לשינוי הזה?


"הרשתות החברתיות גרמו לכך. בגלל ההיצע והמידע הרב בתחום האופנה שהן נחשפות אליו, הן גם יותר מדברות על כך, יותר משקיעות, וגם המותגים מבינים שהצרכן החרדי הוא צרכן ששווה להשקיע בו".



בורג־כפיר מציינת שהדבר הראשון שמראה על התפתחות בתחום האופנה במגזר החרדי הוא כמות חנויות האופנה ברחוב רבי עקיבא בבני ברק. "פעם היו שם בעיקר חנויות של אוכל", היא מספרת, "ואילו כיום 90% מהחנויות הן חנויות אופנה לנשים, גברים וילדים, וגם חנויות איפור של המותגים הכי מובילים. מדובר בחנויות מאוד מטופחות, זה לא איזה בזאר".



את מרגישה שבתקופה האחרונה הנשים החרדיות גם קונות יותר?


"כמובן. למשל, בסיבוב קניות סטנדרטי שאני עושה עם לקוחה, היא מוציאה מינימום 3,500 שקל על בגדים לעצמה, לא כולל השירותים שלי, כמובן. הנשים החרדיות כבר לא מתביישות להגיד שהן מוציאות כסף על בגדים. אגב, הרצון לקנות יותר גם גרם להן לצאת לעבוד, כדי שיהיו מסוגלות לקנות את כל הדברים שהן רוצות".



את מזהה אצלן גם איזשהו שינוי בסגנון?


"בזמנו הן היו נצמדות בעיקר לבגדים יותר כהים, כיום כל הצבעים הולכים. דבר בולט נוסף הוא חולצת בסיס. פעם הן היו שמות חולצת בסיס מתחת לבגד שאולי היה קצת חשוף, ואילו היום הן כבר לא יסתפקו בחולצת בסיס, אלא 'יגיירו' אותו אצל תופרת. יש כיום המון מודרניזציה, הן מסתכלות במגזינים של המותגים המובילים ורוצות להידמות לזה, ויש גם אינסטגרם. הכל כיום נגיש יותר, וזה גורם להן לפתוח את הראש".



הכל התחיל בסלפי



בסיור שלי ברחוב רבי עקיבא, שכאמור נחשב לשדרת המעצבים של בני ברק, אני פוגשת שתי בחורות חרדיות בשנות ה־20 לחייהן שעושות שופינג באחת מחנויות האופנה. השתיים, שמעדיפות להתראיין בעילום שם, מצהירות ש"היום חרדיות מוציאות המון כסף על בגדים, וגם אנחנו עושות הרבה שופינג. ההתעסקות הזו באופנה ניכרת לא רק אצל הצעירות, אלא גם אצל האמהות שלהן ואפילו אצל הסבתות.



כיום כולן מדברות אצלנו אופנה, וכולן רוצות להיות עם כמה שיותר סטייל. תראי למשל כמה חרדיות נמצאות באינסטגרם. כיום הנושא המרכזי בשיחה בין חברות הפך להיות אופנה ו'מאיפה קנית את הבגד הזה?'". שתי החברות מוסיפות שכיום גם כולן רוצות להיות דוגמניות. "כולן מצטלמות ועושות הרבה שיתופי פעולה עם כל מיני עסקים", הן אומרות, "יש כאלה שעושות את זה תמורת מוצרים, ויש כאלה שבשביל כסף. הרבה בנות מוכנות לעשות הכל בשביל להתפרסם".



ציפי בנאי. צילום: אלוני מור
ציפי בנאי. צילום: אלוני מור



ואיך החברה החרדית מקבלת דוגמניות מהמגזר?
"אנחנו מאוד מפרגנות לחברות שלנו שמצטלמות, ואילו ההורים שלהן, יש כאלה שאין להם בעיה עם זה ומפרגנים. מצד שני, יש גם הורים שלא אוהבים את זה. יש לי חברה מאוד יפה וההורים שלה לא מרשים לה. עדיין לא כולם במגזר פתוחים לזה".



"לאחרונה פונות אלי המון בחורות צעירות, בעיקר מהמגזר החרדי, ואומרות שהן גם רוצות לדגמן", מאששת את הדברים בתיה שיף, דוגמנית זה כתשע שנים, בעיקר במגזר הדתי־חרדי. "בעבר הן חשבו שדוגמנות זה רק במגזר החילוני, אבל אחרי שהן גילו שאפשר לעשות זאת בצניעות, אז גם הן רוצות".



מה את מייעצת להן?


"עוד לא נתקלתי בסוכנות שממש יכולה לתמוך בדוגמנית דתייה חרדית, אבל ברשת יש קבוצות רבות שעוסקות באופנה ובאיפור, שבהן מחפשים דוגמניות. זה גם עובר מפה לאוזן. אני, למשל, התחלתי מסלפי פה, סלפי שם".



גם שיף (27) לא שוכחת לציין את העובדה שבתקופה זו בולט ריבוי המעצבות הצעירות מהמגזר הדתי והחרדי. "הן יותר יוצאות החוצה ומוציאות קולקציות", היא מספרת, "ואפשר ממש לראות פריחה בקרב המעצבות מהמגזר גם מבחינתן מספרן וגם מבחינת המודעות לאופנה. כיום הן מצליחות לשלב את האופנה שהולכת בכל העולם ולהצניע אותה בשבילנו. את גם יכולה לראות שהחרדיות מעזות להכניס דברים חדשים למלתחה. למשל, פעם לא חשבנו שנלבש גופייה קצרה, ואילו כיום זה הפך טרנדי ללבוש גופייה קצרה מתחת לחולצה מכופתרת שחלקה פתוחה, וזה נראה מצוין".



בעקבות ריבוי המעצבות במגזר, את גם מקבלת יותר פניות לדגמן?


"יש אומנם יותר פניות, אבל משום מה המעצבות החרדיות מעדיפות לקחת דווקא דוגמניות חילוניות".



שיף מציינת שכיום גם יותר חרדיות מגיעות לתצוגות אופנה. "היום הן נהיו יותר פתוחות לתצוגות אופנה, וגם אם יקבלו הזמנה למעצבים חילוניים, הן ילכו", היא אומרת."זה נהיה גם סוג של סטטוס: 'הייתי בתצוגה של זאת ושל זאת'. הן אוהבות ללכת לתצוגות אופנה, וגם רוצות להרשים את הנשים האחרות ולהראות שהן מבינות באופנה".



הן מתייעצות איתך בנושא סטיילינג?


"רבות באות ושואלות איפה אפשר להשיג בגדים יפים ואופנתיים, אבל לא כאלה שנראים כמו שכבות. מפני שפתאום נשים התחילו יותר לדבר על זה, יש גם יותר ביקוש לדברים מיוחדים. יש גם המון קבוצות פייסבוק וקבוצות וואטסאפ שממליצות איפה אפשר לקנות, איפה יש בגדים צנועים, ונשים חולקות המלצות. כולנו רוצות שיהיה לנו ארון בגדים עם הדברים הכי אופנתיים. זה חלומה של כל אישה, לא משנה מאיזה מגזר היא".



"כיום בכלל יש בעולם מגמה של אופנה צנועה יותר. את רואה יותר שרוולי 3/4, הבגדים קצת רחוקים מהגוף, החצאית מהברך והלאה, השמלות באורך מקסי, וזה מאפשר לנשים החרדיות להיות יותר ברורות מבחינת האופציות שלהן", מוסיפה שי־לי הלאלי־כהן, מעצבת ראשית ושותפה ברשת Mekimi - חנויות בוטיק לאופנה צנועה מאוד. "אם קודם הבגדים שלהן היו מחוברים רק למגזר, הרי שהיום האופנה שלהן נושקת לטרנדים העולמיים. היום הן יכולות לרכוש פריטים לא רק מחנויות ייעודיות שלהן. נפתחו בפניהן אופציות נוספות, וזה גם גורם שהגביר אצלן את השיח על אופנה".



רק 3/4 פאה



"כיום במגזר יש הרבה בנות שלא רק מתעניינות באופנה ומדברות על אופנה, אלא מנסות בעצמן להפוך לאיזשהו אייקון אופנה", אומרת סול שוורץ (23), אושיית אינסטגרם מוכרת במגזר בתחום הלייף־סטייל. שוורץ, המתגאה ב־30 אלף עוקבים אחרי החשבון שלה, solschvarcz@, מספרת שבתחילה אנשים היו סתם עוקבים אחריה, "אבל היום באמת עוקבים בשביל האופנה, בשביל הבגדים. אני חושבת שכיום כל מי שרוצה לדעת איך להתלבש, אינסטגרם זה המקום הראשון שבו היא מסתכלת. המודעות לאינסטגרם במגזר מאוד עלתה בשנה האחרונה. אין לנו עיתונים, אסור לצלם נשים והרשת הזו נחשבת לשטח אפור שיש בו יותר אופנה ויותר מענה למה שנשים רוצות. נשות המגזר החרדי תמיד התעניינו באופנה, אבל מאוד פחדו להתעסק בנושא. היום הן הרבה יותר פתוחות לכך".



בתיה שיף. צילום: פרטי
בתיה שיף. צילום: פרטי



את החשבון שלה פתחה שוורץ לפני ארבע שנים. "הייתי בין החלוצות בתחום הזה", היא מספרת, "אני ובעלי גם השתתפנו בתוכנית הטלוויזיה 'סטייל בדרכים', ועשיתי המון שיתופי פעולה. היום אני מאוד מחוזרת בקרב חברות האופנה, לא רק של המגזר. עכשיו אני גם עובדת על תוכנית טלוויזיה שמתארת את התהליך שלי".



האם אינסטגרם גם השפיע על סגנון הלבוש של החרדיות?


"אינסטגרם מאוד הוריד את הרף. אם בעבר היית רואה במגזר החרדי נשים לבושות ביומיום בבגדים מאוד מגונדרים כאילו הן יוצאות לאירוע, כיום הן מרשות לעצמן מעט להשתחרר, ללבוש יותר בגדים רגועים ופחות להתאמץ. לא צריך לעבוד קשה, כדי להיראות טוב. צריך רק חוש אסתטי. אני חושבת שבזכות אינסטגרם יש שיפור מאוד משמעותי מבחינת האופנה. החרדיות החלו לאמץ עוד סגנונות למלתחה, למשל הבוהו־שיק, החלו להיפתח לעוד צבעים חוץ משחור, והחלו יותר להעז ופחות ללבוש בגדים מכבידים. כיום יש גם יותר מודעות לטרנדים. למשל, סניקרס זה טרנד שנכנס חזק למגזר בעקבות אינסטגרם, ונכנסו גם כל מיני תסרוקות כמו קוקס, וגם המודעות לאיפור מאוד גדלה. אפשר לומר שכיום הנשים החרדיות מעזות יותר ומנסות יותר".



זה לא בא על חשבון הצניעות?


"אני אישית מאוד משתדלת לשמור על צניעות, אבל אינסטגרם זו פלטפורמה שמצד אחד יכולה לשמור על צניעות, ומצד שני לעודד בנות לאי־צניעות. לכן צריך להיות בן אדם מאוד חזק, כדי לא לקבל מכך השראה שלילית".



את הפתיחות לסגנונות חדשים רואים גם בתחום הפאות, שנחשבות לאחד האביזרים האופנתיים והחשובים ביותר בקרב נשות המגזר. "כיום הנשים החרדיות חשופות להרבה דברים דרך האינטרנט, הן רואות את כל החידושים האחרונים ורוצות גם", אומרת ציפי בנאי, יצרנית פאות מבני ברק.



בנאי, העוסקת בתחום 47 שנים, מספרת ש"פעם הן היו מבקשות פאות עמוסות שנראות כמו קסדות על הראש, ואילו היום הן רוצות שהשיער ייראה טבעי ושבכלל לא יראו שיש להן פאה. היום הן יותר מחפשות את השיער הטבעי, הרבה גם הולכות עם 3/4 פאה ורוצות להיות יותר אופנתיות. כיום הן גם מוכנות להשקיע יותר כסף כדי שיהיה להן דה בסט. התחרות בין הנשים מאוד חזקה אצלן, ויש כאלה שמשקיעות גם 10־15 אלף שקל על פאה, העיקר להיראות הכי־הכי".