שני תאגידים צרפתיים מובילים בתחום מוצרי היוקרה, הכוללים עשרות מותגים מוכרים, הודיעו אתמול כי יפסיקו להציג דוגמניות רזות באופן קיצוני, כחלק מחבילת צעדים שנועדו לשפר את תנאי ההעסקה והרווחה של הדוגמניות והדוגמנים בעולם האופנה המתיש. ענף האופנה היה נתון לא פעם לביקורת נוקבת על התנאים הקשים שבהם מועסקים דוגמנים ודוגמניות, כפי שתועדו לא פעם בסרטים תיעודיים ועלילתיים, ואף הועלו האשמות כי בתי האופנה מעודדים רזון קיצוני ואנורקסיה. בחודש מאי האחרון התקבל בצרפת חוק הדורש מדוגמניות ומדוגמנים להציג אישור רפואי על מצבם הבריאותי, ואף פוטרו שני מנהלי ליהוק של בית האופנה בלנסיאגה לאחר שהשאירו 150 דוגמניות בחשיכה ויצאו לאכול צהריים.



תאגיד LVMH, המחזיק בבעלות על המותגים לואי ויטון, כריסטיאן דיור וג'יבנשי, ותאגיד קרינג, המחזיק בבעלות על גוצ'י, אלכסנדר מקווין ואיב סן לורן, הכריזו אתמול על שורת צעדים שנועדה לשפר את תנאיהם של הדוגמניות והדוגמנים ואת תדמיתו של הענף. 


דוגמנית שדופה. בתי האופנה הגדולים רוצים לשפר את תדמית הענף. צילום: רויטרס
דוגמנית שדופה. בתי האופנה הגדולים רוצים לשפר את תדמית הענף. צילום: רויטרס


שני התאגידים התחייבו כי כל מי שירצה לדגמן עבורם יצטרך להציג אישור רפואי מששת החודשים האחרונים שלפני הצילומים או תצוגת האופנה. כמו כן, סוכנויות הליהוק לא יוכלו לגייס דוגמניות מתחת למידה 34 (מידה 0 האמריקאית) ודוגמנים מתחת למידה 44, ולא יתאפשר להציג דוגמנים ודוגמניות בני פחות מ־16 לצילומי בוגרים. נוסף על כך התחייבו התאגידים לתת לדוגמנים ולדוגמניות אפשרות להגיש תלונה נגד סוכנות ליהוק ואף נגד מותג אם זכויותיהם נפגעו.

דוגמנית אנורקטית. "רוצים לשמש דוגמה לכל התעשייה". צילום: רויטרס
דוגמנית אנורקטית. "רוצים לשמש דוגמה לכל התעשייה". צילום: רויטרס


"המחויבות לכיבוד הדוגמנים תמיד הייתה בעדיפות עליונה עבור קבוצת קרינג", אמר יו"ר התאגיד, פרנסואה הנרי פינו. "אנו מקווים לשמש דוגמה לכל התעשייה כדי לעשות שינוי ממשי בתנאי העבודה של כל הדוגמנים בתעשיית האופנה". אנטואן ארנו, חבר הוועד המנהל של LVMH ובנו של מנכ"ל החברה ברנאר ארנו, הוסיף: "כמובילים בתחום מוצרי היוקרה, אנו מאמינים כי התפקיד שלנו להיות בחזית היוזמה הזו. יש לנו אחריות להציב סטנדרטים חדשים באופנה, ואנו מקווים ששחקנים אחרים במגזר שלנו ילכו בעקבותינו".