אני זוכרת ראיון מקסים שקראתי פעם עם הזמרת לילי אלן. היא דיברה על העובדה שאף שבנות רבות מסתכלות עליה ועל סלבס אחרים בתור אורים ותומים בכל הנוגע לכל דבר למעשה, היא מאמינה שמי שבאמת אמור לשמש כמודלים לנערות צעירות הן האחיות והאמהות שלהן. כל כך אהבתי את הציטוט הזה, שכנראה זו כבר הפעם השנייה שאני כותבת אותו בטור שלי. אבל המסר שטמון בציטוט הזה הוא כזה שאנחנו צריכים לדוש בו לעתים תכופות יותר.

בתחילת השבוע רואיינה כוכבת הריאליטי אביבית בר זוהר לכתבת טלוויזיה בתוכנית “אנשים” בקשת 12. בר זוהר סיפרה, בין היתר, על עבודת הקואוצ’ינג (קשה לי לחשוב על מילה אחרת למה שהיא עושה, גם אם לא מדובר במונח המדויק) שלה עם קהל העוקבות שלה שפונה אליה לייעוץ, והדגישה שהיא גם עוזרת להן בבניית תפריטי דיאטה כדי שיוכלו לחזור ולהפוך למושכות עבור הגברים שלהן.

לצד העובדה שהחיבור של בר זוהר בין משיכה להרזיה הוא מתסכל במיוחד, הטרידה אותי יותר מכל שבר זוהר חושבת שיש דבר כלשהו, מלבד היותה סלבריטאית, שמכשיר אותה לייעץ לנשים בנושאי דיאטה ותזונה למיניהם.  בר זוהר היא כמובן לא כוכבת הריאליטי הראשונה שהוכיחה לנו לאחרונה שכל קשר בין לימודי תזונה להפיכתך לגורו לענייני תזונה של נשים הוא מקרי בהחלט.

אביבית בר זוהר. צילום: אור גפן




עוד לפניה הייתה ליהיא גרינר, שרזתה באופן משמעותי בשנתיים האחרונות, ובחושיה העסקיים המפותחים - והם אכן מופלאים - הבינה שיש קהל שצמא לעצות הדיאטה שלה. המרחק בין זה לבין השקת תוכנית לייף־סטייל מקיפה שתומכת בנשים ובתזונה שלהן היה קצר במיוחד. למעשה, גרינר מנהלת קבוצת פייסבוק שוקקת בשם “מבשלים עם ליהיא לייט - הדיאטה ללא דיאטה”, שמונה נכון לכתיבת שורות אלו יותר מ־34 אלף נשים שנושאות את עיניהן הכלות אל גרינר בנושאים שנעים ממתכונים שונים למאפי כוסמין ועד הרזיה.

מותג הדיאטות (סליחה, הדיאטות ללא דיאטות) של גרינר מזמין אנשים לפנות אליה לייעוץ סביב “תזונה דרך נטורופתיה. אורח חיים בריא ‏יותר אבל אנושי יותר". האם גרינר אחראית להעברת וכתיבת תוכני הסדנאות? אני רוצה להאמין שלא. האם היא מעסיקה אנשי מקצוע והיא למעשה רק הפנים של העסק? אני מאוד מקווה.

ליהיא גרינר. צילום: רפי דלויה


***

התופעה המקומית היא בהחלט בעלת אח ורע בעולם הגדול. טרנד ה־Wellness של השנים האחרונות הצליח לסחוף אחריו לא מעט סלבריטאיות שמעוניינות להשיק עסק לייף־סטייל משגשג, ובעולם נשים כמו גווינת’ פאלטרו וג’סיקה אלבה כבר מוכרות את עצמן כגורו של בריאות ותזונה. לא מדובר בתופעה חדשה מהניילונים: בעבר סלבריטאיות דוגמת סינדי קרופורד השיקו קלטות התעמלות או חברו למותגים של כדורי הרזיה כדי להשלים הכנסה. אבל נדמה שהעסק פרוץ לאחרונה יותר מתמיד.

גווינית פלטרו. צילום: רויטרס


הפער בין לצלוח דיאטה באופן מעורר קנאה (כמו במקרה של גרינר) לבין להאמין שאת יכולה, ללא השכלה, לשמש כגורו של אנשים בנושא בריאות ותזונה - הוא מאוד מקומם. והעובדה שהסלבריטאים שלנו זוכים לבמה ומקודמים בתקשורת על פני כל מומחה ענייני אחר יוצרת מצב שבו כל מה שהם מוכרים - הופך בפני העם לאמת כמעט בטוחה.

ג'סיקה אלבה. צילום: רויטרס


יותר מ־34 אלף החברות בקבוצה של גרינר והפוסטים הרציניים ומלאי הרגש שלהן בהחלט מצביעים על כך שמרביתן לא רואות בעניין קוריוז, אלא מסתכלות על גרינר כעל מומחית ממדרגה ראשונה, בעלת הידע הנדרש לעזור להן לבצע שינויים בגופן. אני מאחלת להן רק בהצלחה ולחמים ממש טעימים מכוסמין.