"ברור שהייתה לי פנטזיה כזאת שנטע תזכה. אנחנו, האמנים, חיים את החיים שלנו בתוך היצירה, כל הזמן מפנטזים על דברים שיקרו, ונדירים הרגעים האלה שהפנטזיות פתאום מתממשות לך מול העיניים. גם במהלך המדידות של השמלה דיברנו על כמה שאנחנו מתים על השיר, מאמינים בנטע וחושבים שמגיע לה לזכות. אבל עדיין, כשאני מדבר איתך עכשיו, אני אומר שאולי כדאי שיצבטו אותי לוודא שאני ער, כדי שאאמין שזה אכן קרה", אומר המעצב מאור צבר (39) מתל אביב, שאחראי על עיצוב השמלה שלבשה נטע ברזילי באירוויזיון.



הוא נולד בחיפה, עבר לתל אביב בגיל 21, החל ללמוד בשנקר, התמחה בלימודי אופנה ותלבושות לבמה, ובארבע השנים האחרונות זכה שלוש פעמים בפרסי התיאטרון על תלבושות שעיצב להצגות "הר לא זז" בבית ליסין, "רומיאו ויוליה" בתיאטרון באר שבע, ו"הקומדיה של קאלאנדרו" בתיאטרון החאן. כמו כן, בחמש השנים האחרונות הוא מעצב כובעים ומציג אותם ברחבי העולם. בינואר פתח צבר ביפו סטודיו אופנה לשמלות כלה וערב, ובטח לא דמיין לעצמו שרק כמה חודשים אחרי השקת המקום, שמלה שעיצב תזכה לכזה באזז. "נתקלתי בנטע לראשונה בשבוע האופנה שהתקיים בפברואר במתחם התחנה בתל אביב", הוא מספר. "הצגתי שם בגאלה, ראיתי את נטע, וניגשתי אליה בצורה הכי נאיבית כדי להגיד לה כמה אני מחובר אליה וכמה אני אוהב אותה. עד אז הכרתי אותה רק מהתוכנית 'הכוכב הבא'. אמרתי לה שראיתי אותה לאורך העונה, שאני מרגיש מחובר לסיפור החיים שלה. יום למחרת פגשתי אותה שוב באחת התצוגות. היא סיפרה לי שהיא ראתה עיצובים שלי, שהיא ממש עפה על מה שעשיתי, והציגה לי את איתי בצלאלי, הסטייליסט שלה. באותו יום כבר החלפנו מספרי טלפון וקבענו שנתאם פגישה אצלי בסטודיו. הם רצו לראות כובעים שלי, ואולי לבדוק לגבי שמלה מסוימת לאיזשהו אירוע".



את הפגישה עם ברזילי אצלו בסטודיו מתאר צבר כסוג של התאהבות: "היה לנו ממש כיף ביחד. עשינו מדידות, הראיתי לנטע ולאיתי תלבושות שעשיתי בתיאטרון. עוד באותו הערב קיבלתי מאיתי הודעה, והוא שאל אם אני מעוניין לעשות סקיצה של בגד לאירוויזיון. תוך יום כבר עשיתי את הסקיצה ושלחתי להם אותה. הסקיצה הראשונית הייתה בערך אותו בגד כמו שראינו בגרסה הסופית. רק הצבעוניות והדיטיילים היו קצת שונים. תוך כדי המדידות הבנו שהצבע הצהוב לא עובד והחלטנו לשנות אותו לשחור. כמו כן, בסקיצה הראשונית הייתה אפליקציה של תרנגולים על הבגד. נטע לא רצתה תרנגולים על הבגד, והחלפנו את האפליקציה הזאת באפליקציית קורלים עדינה, שזה סוג של סימן היכר שלי".



"אני מכיר את נטע חצי שנה, מאז הריאליטי 'הכוכב הבא' נהיינו חברים מאוד טובים, אני לומד ממנה המון דברים על אופנה וזה כיף מאוד", אומר בצלאלי.


בצלאלי, שמלביש לא מעט כוכבים, ובהם מירי בוהדנה, קורין גדעון, נועה קירל ואברהם טל, וגם עושה את הסטיילינג בתוכניות "הכוכב הבא", "רק רוצים לרקוד" ו"דה וויס", מודה ש"ברור לנו וברור לכולם שנטע היא לא רגילה. אם למשל יש לי חוקים לא להכניס יותר משני צבעים לפריים, אז איתה כל החוקים והגבולות נפרצו. נטע מחזיקה בגד יותר טוב מהרבה דוגמניות שאני מכיר, יש בה משהו פנימי שעושה כבוד לבגד".



"הצבעוניות והדיטיילים השתנו". הסקיצה הסקיצה הסופית של השמלה של ברזילי. צילום פרטי



איך בכלל הגעתם לרעיון של הלוק המיוחד הזה?


"חשבנו לעשות משהו אייקוני. ידענו שאנחנו לא רוצים שמלה שחורה, שזה לא הכיוון. רצינו לעשות משהו שונה, לשבור מוסכמות וגבולות, ולהראות שאפשר להיות שיא הסטייל והפאשן בכל מידה ובכל גזרה, להראות שזה יותר משהו פנימי מאשר מידה".



"התחלנו לעבוד על השמלה באמצע מרץ, ובתחילת אפריל היא כבר הייתה מוכנה", מספר צבר. "עשינו מדידות בקצב, ולנטע היה מאוד חשוב להרגיש בנוח בבגד. היא רצתה שמצד אחד זה לא יהיה לוחץ מדי ושיהיה לה אוויר, ומצד שני שהבגד לא יהיה רופס מדי. היה חשוב שהיא תרגיש בו בטוחה על הבמה".



התחברתם במהלך המדידות?


"כבר בפגישה הראשונה נהיינו חברים ונפתחנו אחד לשנייה. סיפרנו סיפורים אישיים מהעבר, זה הרגיש מאוד טבעי לאורך כל הדרך. התגלתה בפניי אישיות מאוד אינטלגנטית, מאוד מודעת לעצמה, מודעת ליתרונות ולחסרונות שלה, מודעת לגבי מה היא אוהבת ולא אוהבת. נטע לא מתביישת בכלום, לא מתנצלת על כלום, היא מקבלת את עצמה כמו שהיא, וזה מדהים בעיניי. יש לה גם עין טובה לאופנה. היא מבינה את הגוף שלה, מבינה מה מחמיא לה ומה לא מחמיא לה. זו הייתה חוויה מהממת לעצב לה ולעבוד איתה".



וואו, אבל נורמלי


"יום אחד התקשר אלי איתי בצלאלי ושאל אם אני מעוניין לעצב נעליים לנטע. למחרת כבר נפגשנו שלושתנו למדידות טכניות, לראות מה הסקיצות של הבגד כדי להתאים, וכמובן גם לשמוע מנטע מה הוויז'ן שלה. ממש באותו לילה כבר הייתה סקיצה של הנעליים, ושבוע לאחר מכן הזוג הסופי היה מוכן", מספר קובי לוי, מי שאחראי על הנעליים המיוחדות שנעלה זוכת האירוויזיון שלנו.



"השיר המטורף, הכריזמה שלה, הבמה, הלבוש, כל זה יחד גרם לה לזכות". בצלאלי, צבר וברזילי. צילום פרטי



לוי (43), מעצב נעליים מתל אביב, עוסק בתחום כבר 20 שנה. בעיצוביו של לוי כבר התהדרו לא מעט מפורסמים, ובהם ליידי גאגא, שנעלה מגפיים בעיצובו באחד הקליפים שלה, וגם השחקנית והזמרת האמריקאית וופי גולדברג, שנועלת הרבה מעיצוביו ב־The View, תוכנית הראיונות שהיא מנחה.



"יום לפני שנטע הגיעה אלי, ראיתי את הקליפ שלה וממש התרשמתי", מספר לוי. "כשפגשתי אותה, היא בהתחלה הייתה שקטה, איתי הסביר לי מה קורה, ואז זה זרם והיה ממש כיף. היה חיבור ממש מהיר, ולא תמיד קורה שאתה מתחבר עם לקוח תוך שנייה. נטע היא ממש נעימה, כיפית, היא משהו. היא זורמת בשיחה, יש לה מה להגיד, ומצד שני – היא לא כופה את דעתה".



מה היה הרעיון מאחורי הנעליים שעיצבת לה?


"בעצם רציתי שהנעליים של נטע יהיו זוהרות על הבמה, אבל שגם יהיו מציאותיות. יש משהו בדמות שלה שהיא הכי 'וואו', הכי במה, הכי תיאטרלית ומיוחדת, אבל מצד שני גם מאוד נורמלית ומאוד נגישה. לכן גם רציתי לעשות נעליים שהן מאוד נעילות, נראות קצת מוכרות, סוג של מגפי סניקרס מעור בצבעי שחור, לבן ופוקסיה מבריקה. אלה נעליים בעבודת יד שיש בהן נגזרות של סניקרס קלאסיות, אבל מצד שני אלה מגפיים גבוהים, מתלבשים על הרגל, מאוד מחמיאים ומעדנים, וגם מתחברים עם התנועה של הבגד שנטע לבשה. רציתי שהנעליים גם יתחברו עם הבגד, ומצד שני שיהיו עצמאיות, ושיהיה אפשר לנעול אותן גם ללא הבגד".



"יצרנו אייקון"


והשאר, כידוע, היסטוריה והיסטריה. "ידעתי שיש סיכוי טוב שהיא תזכה, כי לאורך כל הדרך ראיתי עד כמה אנשים מגיבים לשיר בצורה מטורפת", אומר צבר, "אבל אני בן אדם מאוד מפוכח, אז אמרתי לעצמי שאולי בגלל הפוליטיקה לא ייתנו לנו לזכות. אני חושב שהשיר המטורף, הכריזמה שלה, הבמה, הלבוש, כל זה יחד גרם לה לזכות. אם נטע הייתה לבושה זוועות עולם וכל הנאמבר היה נראה על הפנים, זה לא היה מוסיף לה נקודות. יצרנו סוג של אייקון, ואת יכולה כבר לראות אנשים מאיירים את הדמות של נטע עם הבגד".



צבר עצמו לא נסע לאירוויזיון. ביום שבו התקיימה התחרות הוא חזר ארצה מפגישות עבודה שקיים בארצות הברית. "צפיתי בתחרות בבר בתל אביב עם מאות צופים נלהבים. הייתי רגוע, כי ידעתי שנטע בידיים טובות ושאיתי נמצא איתה", הוא אומר. "כשהיא זכתה, פרצתי בבכי. זו הייתה פשוט תחושה מטורפת. עוברים לך זרמים בכל הגוף, ובאותו רגע לא ידעתי את מי אני רוצה לחבק או במי לבעוט. פשוט לא ידעתי מה אני רוצה לעשות עם עצמי".


המראה של ברזילי, כידוע, הפך לאייקוני, מהשמלה ועד תסרוקת הגולגולים, שזכתה כבר לאינספור חיקויים וממים ברשתות החברתיות. המון אנשים התחילו עכשיו לצייר את נטע עם השמלה, ויש המון פוסטים באינסטגרם שבהם אנשים ממש מציגים איורים של הבגד הזה", מספר בצלאלי.


גם את התסרוקת של נטע כבר התחילו לחקות בכל מקום.



עיצב גם לליידי גאגא. לוי. צילום פרטי



"אני לא יודע מאיפה אסי שדה, מעצב השיער של נטע, הביא את הרעיון הגאוני הזה של הגולגולים. הוא עשה משהו אייקוני שייזכר לדורות. היום, למשל, קיבלנו תמונה של גן שלם שבו כל הילדות הגיעו עם גולגולים בבוקר. כל מה שקורה סביב נטע זה פשוט מטורף ומרגש. ממש אין לי מילים".



מאחר שברזילי השתמשה בחתולי מזל, קימונו, קוקיות ואיפור שמזוהים עם תרבות המזרח הרחוק, נשמעו ברחבי הרשת גם ביקורות על ניכוס תרבותי בהופעתה. אבל לדברי צבר, הבגד שלבשה הוא בכלל לא בגזרת קימונו. "הדבר היחיד שמזכיר קימונו הוא השרוול", הוא מבהיר. "הבגד עצמו הוא גזרה של שמלה מערבית קלאסית, החצאית היא חצאית קלוש עם חתכים עגולים, ומעל השמלה יש מחוך קלאסי לחלוטין בחתך לב. כשדיברתי עם איתי, הבנתי שהם רוצים משהו בסגנון קצת אסייתי, גם בגלל עיצוב הבמה. בעצם, לקחתי בגד מערבי והלבשתי עליו שרוולים אסייתיים, וכל ההשראה הגיעה מדמויות מנגה יפניות ומדמויות קומיקס של גיבורי־על".



אילו תגובות קיבלת בעקבות הזכייה?


"מציפים אותי בפייסבוק ובאינסטגרם בהמון לייקים ופרגון. זה פשוט מטורף. בסופו של דבר, גם עיצבתי את השמלה כי רציתי להיחשף ולהציג את עצמי לעולם. אני לא חושב שהעולם כבר יודע מי עיצב את השמלה הזאת, אבל אני מאוד מקווה שזה ייתן לי פוש. בכל זאת, 200 מיליון צופים ראו את התחרות הזאת. בא לי לכבוש את העולם, אבל אני גם לא בא מהמקום של 'עכשיו ומיד'. אני נותן לדברים לקרות, ומה שצריך לקרות, יקרה. אני מאמין שנטע תופיע עכשיו בכל העולם, וממש הייתי רוצה להמשיך לעצב שמלות להופעות שלה. אני מרגיש שאני עוד יכול לעוף איתה לכל כך הרבה מקומות".