ההכנות התחילו ימים ספורים לפני פורים, כל שנה, בריטואל קבוע. לא, אינני מתכוונת לבחירת התחפושות וקניית האביזרים, הכנות אלו התחילו בביתנו כבר אחרי ט"ו בשבט. אני מתכוונת למנהג המקסים של משלוחי המנות. 



כשהייתי ילדה, בכל בית נהגו להכין משלוחי מנות צנועים, אבל מיוחדים. אנחנו, הילדים, חיכינו בסבלנות מהולה בסקרנות ובקוצר לשון לטעום את המתוקים שבהם פינקה אותנו הדודה, השכנה והחברה.  
 
אותם משלוחי מנות כללו עוגות ובעיקר עוגיות תוצרת בית להתפאר. במרוצת השנים המנהג קצת נזנח, ומי שעדיין מקפיד עליו, רוכש במיטב כספו משלוחי מנות מוכנים, מעוצבים ויקרים. בשל הקצב הסוער של מרוץ החיים, והעובדה שאין די זמן וכוח להשקיע במנות תוצרת בית, נס ליחו של המנהג, ערכו ירד ובעיקר פחתה הסקרנות, החדווה והשמחה שבקבלת משלוח המנות.
 

חשבתי שיהיה נחמד אם השנה נחזיר עטרה ליושנה וננסה לחזור למסורת של משלוחי מנות תוצרת בית, תוך שילוב כל בני המשפחה בהכנתם, בעיקר הילדים. אלו יהיו ימים של גיבוש משפחתי, עבודת יצירה ואפייה משותפת. על הדרך ילמדו הילדים שיעור חשוב בנתינה וצניעות. 
 
אין לי ספק שהילדים ישמחו לקחת חלק בהכנות, ואתם תופתעו איך תוך שעות של עבודה נמרצת במטבח יערמו סוגים שונים של עוגיות בקערות: אלו המטוגנות ואלו האפויות, אלו הממולאות ואלו המפודרות באבקת סוכר. 
 
בפורים נוהגים להכין עוגיות ממולאות. כל עדה והממולא שלה: אוזני המן במילוי פרג במטבח המזרח-אירופאי, מעמולים תורכיים וספרדיים, בעבע-תמר עיראקיים, מקרוט מהמטבח הצפון-אפריקאי והרשימה עוד ארוכה. וגם אתם לא חייבים לדבוק רק בהכנת אוזני המן המסרותיות, אלא להכין מגוון עוגיות ממולאות. 
 
לאחר הכנת העוגיות, מתחילה מלאכת האריזה. גם אליה אפשר לרתום את כל בני המשפחה, כמובן. עורמים יחד מגדלי מתוקים על מגשים ומקשטים העמוסים במתוקים עוטפים בנייר צלופן וסוגרים בסרטים צבעוניים. מצרפים אגרות ברכה ואיחולים, והנה - המשלוחים מוכנים לשיגור. כל כך יפה המראה של שולחן האוכל כשהוא עמוס במגשים של משלוחי מנות, שממתינים לילדי המשפחה שייקחו אותם למכרים ולמשפחה.
 
השבוע בחרתי להציע לכם שלושה מתכונים להכנת עוגיות ממולאות נהדרות. האחת במלית תמרים, השנייה במלית ריבה צבעונית והשלישית בשוקולד צ'יפס. את כולן אפשר לשלב במשלוח מנות אישי ומפנק.

טיפסקל להכנת משלוחי מנות 
להכנת העוגיות. הכינו עוגיות קטנות מהרגיל, והפכו אותן לעוגיות ביס. אגב כך תקבלו כמות גדולה יותר של עוגיות וגם תחסכו בקלוריות.  

להכנת המלית. גם באוזני המן וגם בעוגיות – שם המשחק הוא גיוון. ערבבו פירות יבשים, אגוזים וממרחים לפי טעמכם, אבל הקפידו על מרקם יציב שאינו קשה מדי, ועל חומרי גלם שאינם נוטים להתייבש. אפשר לגוון גם את הבצק על ידי "צביעתו" באמצעות תוספת של שוקולד, קקאו או מחיות של פרי. 

לקיצור זמן ההכנה
. היעזרו במליות מוכנות, ורק העשירו אותן בתוספות. למשל שקדים, אגוזים, שומשום, שוקולד, קינמון ועוד. 

למראה חגיגי
. עטרות נייר משוות מראה חגיגי במיוחד. אפשר לאפות עוגיות מיני בעטרות, או להניח בתוכן חתיכות של עוגות בחושות.

לתוספת למשלוח. הכינו ריבת תות תוצרת בית, ואחסנו אותה בצנצנות קטנות ומקושטות. ההכנה מהירה ופשוטה, והיא תאפשר לכם לגוון את המשלוח וגם לשמר את טעמם של התותים שאוטוטו מסיימים את העונה.
 
לאריזה וקישוט. קנו ניירות משי בגוונים שונים, נייר צלופן, רפיה, מספרי זיג-זג וקרטונים קטנים לכתיבת הקדשות ואיחולים.
 

עוגיות סנדוויץ', בגרסת ביס. צילום: פסקל רובין פרץ
 
אני נוהגת לאסוף קופסאות פח של בונבוניירות בעלות צורות מעניינות, מאחסנת בתוכן עוגיות או עוגות וסוגרת בסרט דקורטיבי. ניתן להשתמש גם בסלסילות נצרים קנויות, או לעטוף בנייר אריזה קופסת קרטון. זו אפשרות לרתום את הילדים גם להכנת האריזה ועל הדרך ללמד אותם על נפלאות המחזור.  
 
רגע של בריאות
 
אני ערה לחשיבות התזונה הנכונה לשמירה על בריאות, ולכן חשוב לי להביא לידיעתכם שמתכוני סבתות ומתכונים מקוריים אתניים עושים שימוש במרגרינה, מחמאה ו/או משלבים בין שמן למרגרינה. 
 
אתם בהחלט יכולים להשתמש במתכון כפי שהוא, להקטין את כמות המרגרינה או להחליף אותה במוצר שלא מכיל שומני טרנס. במקום ביצים אפשר להשתמש ברסק תפוחים, ומתכונים חלביים יכולים בקלות להפוך לפרווה אם מחליפים את החלב במיץ, חלב אורז, חלב שקדים או חלב סויה. רק חשוב שתיקחו בחשבון שהמרקם שיתקבל לא יהיה תואם את המקור.
 
בכלל, במתכונים אתניים חשוב וצריך להיצמד למקור, וכל שינוי שתעשו, מכל סיבה, יגרור שינוי במרקם, בטעם ובניחוח. אולם מצד שני, הוא לא יפגום באיכות העוגיות.

לפורטל הקולינרי של פסקל »

מעמול 

עוגיות אופייניות לעדות המזרח, וניתן למצאם במטבח המצרי, הכורדי, העיראקי התורכי והערבי. אלו עוגיות ממולאות, פריכות ומצופות באבקת סוכר, בעלות עיטור המתקבל כתוצאה משימוש במלקחיים קטנות ומשוננות. הצורה המתקבלת מאפשרת את שימור אבקת הסוכר על העוגיות לזמן ממושך.

החומרים: (ל-22 עוגיות)

לבצק:
2 כוסות קמח, מנופה1 שקית אבקת אפייה
1/4 כוס מים חמים
100 גרם חמאה, מחמאה או מרגרינה
1/4 כוס שמן
1/4 כפית תמצית וניל משובחת, או מספר טיפות מי ורדים

למלית:
150 גרם תמרים, מעוכים
2 כפיות שמן קנולה
לבזיקה:
1/2 כוס אבקת סוכר

אופן ההכנה:
לבצק: מניחים בקערה רחבה את הקמח, מוסיפים את אבקת האפייה ומערבבים. בקערה נפרדת שמים את החמאה, מוסיפים את המים החמים ומערבבים עד להמסתה. 
 
מוסיפים את השמן, מי הוורדים ואו תמצית הווניל ומערבבים היטב. צרים גומה בקמח ויוצקים לתוכה את תערובת החמאה. לשים עד שמתקבל בצק רך. יש להימנע מלישת יתר.
 
למלית: מניחים את התמרים המעוכים בקערה ומוסיפים את השמן. מערבבים בכף עד שמתקבלת תערובת אחידה.
 
מחלקים את הבצק ל-22 חתיכות ומגלגלים כל אחת לכדור. צרים גומה במרכז כל כדור בעזרת האצבע, וממלאים בכפית מהמלית המוכנה. סוגרים את הגומה על ידי משיכת קצוות הבצק ומגלגלים לכדור.
 
משטחים מעט את העוגיות בכף היד לצורת קציצה. בעזרת המלקחיים הקטנות צובטים את שולי העוגייה, עד שנוצרים שקעים קטנים ומאורכים שבעזרתם נצמדת אבקת הסוכר אל העוגיות.
 
מסדרים את העוגיות ברווחים בתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) כ-25-30 דקות. מוציאים מהתנור וזורים מיד מחצית מכמות אבקת הסוכר. מקררים, וזורים על העוגיות אבקת סוכר בשנית.

טיפסקל 
אפשר להעשיר את המלית במעט אגוזי מלך או אגוזי פקאן גרוסים, קליפת תפוז מגוררת או קינמון.

עוגיות כריך 

עוגיות פשוטות וקלות להכנה. הן קיבלו את שמן הודות לעובדה שמדובר בשתי עוגיות שמונחות אחת על גבי השנייה. על עוגיית הבסיס מורחים ריבה, בדרך כלל אדומה ועליה מניחים את העוגייה השנייה, בעלת חור ההצצה שמאפשר ליהנות ממראה הריבה המבצבצת מתחת ושפע אבקת סוכר שנבזקת מעל אחרי האפייה. 
 
בעזרת חותכן עוגית ניתן לקרוץ שלל צורות: עיגול, פרח, לב, מעוין ועוד, ואפשר גם להגיש רק שכבה אחת, או אז בוזקים עליה אבקת סוכר לפני האפייה. 

החומרים: (ל-25-30 עוגיות) 

1 חבילת חמאה בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות (לגרסת פרווה מחליפים את החמאה במחמאה). 
1/2 כוס סוכר 
1/4 2 כוסות קמח, מנופה 
1 ביצה
1 כוס ריבה (ריבת תות שדה, ריבה מעורבת, ריבת שזיפים, ריבת משמש או כל ריבה אחרת לפי הטעם)
לקישוט:
1/2 כוס אבקת סוכר

עוגיות שוקולד צ'יפ. צילום: פסקרל רובין פרץ

אופן ההכנה: מעבדים במערבל חשמלי בעזרת וו גיטרה (או בכפות הידיים) את החמאה, הסוכר והקמח עד לקבלת מרקם פירורי.  מוסיפים את הביצה וממשיכים לעבד יחד עד לקבלת בצק הניתק מדופנות קערת המערבל.
 
מפזרים מעט קמח על משטח העבודה ומרדדים את הבצק לעלה בעובי 1/2 ס"מ. קורצים מספר שווה של עוגיות בעזרת החותכן. מניחים את העוגיות על תבנית מרופדת בנייר אפיה. במחצית מכמות העוגיות קורצים עיגול קטן במרכז כל עוגייה. לשם כך רצוי להיעזר בצנתר זילוף. שומרים על מחצית השנייה של העוגיות שלמות.
 
אופים 22 דקות בחום של 180 מעלות, בתנור שחומם מראש. מצננים. בעזרת כפית מניחים מעט ריבה במרכז העוגיות השלמות. מכסים בעזרת העוגיות עם החור ומפדרים באבקת סוכר.

טיפסקל 
רצוי להניח את העוגיות המחוררות על גבי רשת ברזל ולפדר אותן באבקת סוכר קודם להנחתם על העוגייה המרוחה בריבה, כך הריבה תבצבץ בצורה יפה וללא אבקת סוכר. 

עוגיות שוקולד צ'יפס

החומרים:  
(ל-45-50 עוגיות)
150 גרם חמאה או מחמאה בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות
1/2 כוס סוכר חום, או סוכר דמררה
1/4 כוס סוכר לבן
2 ביצים
2 כוסות קמח, מנופה 
1 שקית אבקת אפייה
1/2 כפית תמצית וניל
1 כפית ליקר שוקולד
200 גרם שוקולד צ'יפס

אופן ההכנה: מניחים בקערת מערבל חשמלי את החמאה או המחמאה, מוסיפים את הסוכר החום והסוכר הלבן ומערבלים עם וו גיטרה. מוסיפים בהדרגה את הביצים ומערבלים עד לקבלת קרם אחיד.
 
מנמיכים את מהירות הערבול ומוסיפים בהדרגה את הקמח המנופה, אבקת האפייה ותמצית הווניל. מערבלים עד לאיחוד החומרים. מוסיפים את השוקולד צ'יפס ומבליעים אותו היטב בעיסת הבצק. 
 
מרפדים שתי תבניות תנור בנייר אפייה, נוטלים מעיסת הבצק בעזרת כפית ובכפית נוספת מורידים אל התבנית תלוליות בצק. מקפידים על מרווח של שלושה ס"מ אחת מהשנייה.
 
אופים בתנור שחומם היטב בחום בינוני של 180 מעלות למשך כ-15 דקות.     

טיפסקל 
ניתן להוסיף לבצק אגוזי מלך קצוצים או חמוציות, ולשלב אבקת קקאו. אפשר לקשט את העוגיות בסוכריות עדשים צבעוניות.