ההימנעות מקמח חיטה ונגזרותיו במהלך חג הפסח דורש מאיתנו לא מעט אלתורים. יוצאי ספרד מתגברים על המחסור בקמח ובשמרים באמצעות קטניות ודגנים, כגון חומוס, שעועית ואורז (למעט המרוקאים שאינם אוכלים חומוס בגלל צליל המילה "חומוס" המזכיר את המילה "חמץ").

יוצאי אשכנז אינם משתמשים במוצרים אלו ואינם אוכלים אותם, אם כי היום יש המתייחסים לאי אכילת קטניות כמנהג ולא כמצווה. פתרון קל ויעיל לבישול ואפייה בחג, המקובל בקרב כל עדות ישראל, הוא קמח המצה. עם  זאת, אפשר להשתמש גם באגוזים ובשקדים – טוחנים עד דק את האגוזים והם משמשים כתחליף לקמח.

 לפורטל הקולינרי של פסקל

בריטואל קבוע, שבוע לפני חג הפסח אני מקבלת בקשות רבות למתכון ללחמניות שיחליפו את הלחם. כולם מחפשים לחמניות מוצלחות, תפוחות ובעיקר כאלו שיקנו תחושת שובע כמו הלחם הרגיל. קיימות עשרות גרסאות להכנת לחמניות לפסח. אני אוהבת לעבוד עם קמח המצה הכי פשוט, כי הוא מקנה טקסטורה מעניינת ויפה לטעמי. לפניכם אחת הגרסאות להכנת לחמניות כשרות לפסח. אומנם הן לא בדיוק הלחמניות שאנו רגילים אליהן בשאר ימות השנה, אך הן בהחלט עושות את העבודה וטעמן נפלא. אם תקפידו ותשימו לב בשלב ההכנה, ההצלחה מובטחת.
לחמניות כשרות לפסח
החומרים ל־16־20 לחמניות (תלוי בגודל):


2 כוסות מים
1 כפית מלח
רבע כוס שמן
50 גרם מרגרינה (או חמאה)
2 כוסות קמח מצה
6 ביצים
נייר אפייה
אופן ההכנה:
1. מרתיחים מים בסיר. מוסיפים מלח, שמן ומרגרינה, ומביאים לרתיחה שנייה.
2. מוסיפים קמח מצה ובוחשים עד שמתקבל גוש בצק הניתק מהדפנות. מסירים מהאש, מצננים ובוחשים מדי פעם.
3. מוסיפים את הביצים בזו אחר זו תוך כדי בחישה, עד קבלת עיסה חלקה. משהים 30 דקות.
4. בידיים רטובות יוצרים לחמניות קטנות, ומסדרים בתבנית המרופדת בנייר אפייה ברווחים שווים. בעזרת מספריים יוצרים שני חתכים כמו איקס קטן. לצורת הגשה חגיגית ומרשימה, הכניסו את עיסת הבצק לשקית זילוף עם צנתר משונן, וזלפו בגודל אחיד אל התבנית ברווחים שווים.
5. אופים 30 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. מכבים ומשהים את הלחמניות בתנור, כשדלת התנור מעט פתוחה למשך כ-10 דקות.
טיפסקל

כדי שהלחמניות יצאו מוצלחות, רצוי להמעיט בפתיחת התנור בזמן האפייה. הלחמניות יוצרות מעין כיס נפלא המאפשר למלא אותן בסלטים וממרחים שונים. אני נוהגת להגיש אותן כמנה ראשונה עם כבד קצוץ. הכלל הכי חשוב בהכנת הלחמניות: הקפידו להשאיר את הלחמניות בתנור מכובה, כשדלת התנור מעט פתוחה להוצאת האדים. לא לסגור את הדלת לגמרי, אחרת האדים מרטיבים את הלחמניות, והן צונחות.