בשנים האחרונות נדמה לי שכולם מחכים ליום השמיני של פסח, לחגיגות המימונה. לשמחתי הפכה המימונה מחגה של העדה המרוקאית ליום חג של כולם, ואם מישהו אינו עורך את השמחה בביתו, הוא מיד מחפש מישהו שאפשר לחגוג אצלו את היום המיוחד הזה.



גרסאות רבות יש למקור החג. יש שאומרים כי הוא מציין את יום פטירתו של הרב מימון הדיין, אביו של הרמב׳׳ם, שחי בפאס שבמרוקו והיה אהוד על יהודיה. הרב מימון נפטר בחג הפסח, והיות שלא מתאבלים בחודש ניסן, באה המימונה להזכיר את יום פטירתו. גרסה נוספת קושרת את המילה מימונה למילה אמונה. ויש עוד הסבר: על פי המשנה ישנם ארבעה ימי דין לעולם, ובפסח נידון גורל התבואה בעולם. מכאן המימונה, אשר עיקרי סמליה הם השיבולים, החלב והדבש.



בערב המימונה נוהגים להשאיר את דלת הבית פתוחה והאורחים מתקבלים בברכת ״תרבחו ותסעדו״, שפירושה: תזכו ותצליחו. מי שלא ראה שולחן מימונה ערוך כהלכתו, לא ראה שולחן עשיר מימיו. הוא מעוטר בשיבולים, עלי נענע ופרחים ואליו מוגשים בזה אחר זה מאכלים מתוקים: מעדני קוקוס, קרמל בשומשום, מרציפן (להלל), נוגט שקדים (זבן בלוז) עוגיות בוטנים (קאוקאו), קצפיות (לה-בזה), ריבות מפירות מיובשים וטריים, אגוזים וממתקים רבים. כמובן לא נפקד מקומה של המופלטה, חביתית בצק דקיקה שמהווה את הלחם הראשון שלאחר הפסח. הנשים לובשות שמלות קטיפה רקומות זהב וכסף, והגברים בבגדים לבנים מגישים לאורחי המימונה דבש, חלב וחמאה, סמל לפריון ושפע.



לפורטל הקולינרי של פסקל



במרכז השולחן הערוך נוהגים להעמיד קערת קמח רחבה ובה חמישה (חמסה) מטבעות זהב, חמישה תרמילי פול ירוק וחמישה תמרים. בני הבית נוהגים להטיל לתוך הקערה את תכשיטי הזהב שלהם, שמסמלים שפע כלכלי, ולבחוש בקמח, שמסמל את פריון האדמה. בבתים רבים מונחת קערת מים ובה דגים טריים, שמסמלים את הפריון במשפחה.



בערב זה לא נהוג לאכול בשרים בשל הדם שנשפך בעת השחיטה. כמו כן לא מוגשים מאכלים חמוצים, מלוחים או כהים כמו קפה שחור, בשל צבעו שמבשר רעות. על השולחן מככבים רק מאכלים מתוקים, בתקווה שתהיה שנה של שפע, עושר וכל טוב. 



טיפסקל להכנה מהירה של ממתקי מרציפן
את הממתקים ניתן להכין באמצעות מרציפן מוכן או גולמי. מחלקים את המרציפן למספר חלקים וצובעים אותם בצבעי מאכל. בשלב זה ניתן לגלגל את חתיכות המרציפן בסוכר ולהניח בעטרות נייר או למלא אותן בפירות מיובשים מגולענים, לצפות בסוכר ולהניח בעטרות נייר.



 עוגיות בוטנים/טרפש דל־קאוקאו



עוגיות בוטנים מבושמות בציפורן וקינמון. הן נקראות טרפש (כמהין בערבית) כי במראן הן דומות לפטריות הכמהין.



החומרים (לכ־50 עוגיות):


½4 כוסות בוטנים קלויים


½2 כוסות סוכר


½1 כפיות אבקת אפייה


3 כפיות תמצית וניל


1 כפית קינמון


½ כפית אבקת ציפורן


5 כפות קמח מצה, טחון דק


4 ביצים


1 כוס אבקת סוכר




אופן ההכנה:


מעבדים את הבוטנים הקלויים עם מחצית מכמות הסוכר במעבד מזון. מוסיפים את יתר הסוכר ומעבדים עד לקבלת תערובת אחידה.



מוסיפים את אבקת האפייה, תמצית הווניל, הקינמון, הציפורן וקמח המצה, ומעבדים לתערובת אחידה. מעבירים לקערה, מוסיפים את הביצים ולשים היטב.



נוטלים מהתערובת בכף, ובידיים משומנות יוצרים כדורים קטנים ומגלגלים אותם באבקת הסוכר.



משמנים תבנית אפייה ושמים בתוכה עטרות נייר קטנות (מספר 1). מכניסים לתוכן את כדורי הבוטנים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) כ-15-10 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגייה יוצא יבש. בשעת האפייה העוגיות מתפקעות, נוצר בהן בקע והן רכות, כאילו חסר זמן אפייה, אבל אל תטעו: יש להוציאן מיד מכיוון שאפייה ממושכת מקשה אותן עד כדי כך שאי אפשר לאכול אותן.



מרקחת תפוזים



מרקחת נפלאה מפרוסות תפוזים, שמתבשלות עד שהפלחים מצטמקים והופכים צמיגיים כמעט כמו סוכרייה מתוקה או מרמלדה. אח״כ ניתן לשמור את הריבה במזווה או במקרר.



החומרים (ל־2 צנצנות של 500 גרם): 


1 ק"ג תפוזים


5 כוסות סוכר


½1 כוסות מים


½ לימון



 


אופן ההכנה:


מקרצפים ושוטפים היטב את התפוזים. חוצים אותם וסוחטים את המיץ. חותכים את קליפת התפוזים, כולל השאריות, לפרוסות או לקוביות קטנות. מבשלים בסיר רחב את הסוכר והמים. מוסיפים את מיץ הלימון. חותכים את הלימון הסחוט לפרוסות, מוסיפים לסיר ובוחשים היטב יחד עם הסוכר והמים. מבשלים על להבה בינונית כ־30 דקות.



עם רתיחת הנוזלים מוסיפים את מיץ התפוזים ואת פרוסות קליפות התפוזים. ממשיכים לבשל כשעה ורבע עד שעה וחצי, תוך השגחה ובחישה עד שהעסיס מתאדה בחלקו ונעשה צמיגי וסמיך.



מצננים היטב את המרקחת המוכנה, מעבירים לצ־ נצנות, מכסים ברדיד אלומיניום וסוגרים היטב את המכסה.



עוגיות מרנג קוקוס



הסוד באירועי המימונה הוא משחק בצבעי מאכל. מכינים כמות גדולה של מסת עוגיות - במקרה זה מרנג קוקוס - ומחלקים את המסה בהתאם לגוונים שאותם מוסיפים. משלימים בעזרת סוגים שונים של סוכריות צבעוניות.



החומרים (ל־45־50 עוגיות): 


6 חלבונים


½2 כוסות סוכר


קורט מלח


5 כוסות קוקוס טחון



לקישוט:


צבעי מאכל


דובדבנים מסוכרים


סוכריות צבעוניות





אופן ההכנה:


מקציפים את החלבונים עם כף מים במהירות גבוהה כ־5 דקות, עד לקבלת קצף יציב. מוסיפים מלח וסוכר בהדרגה תוך כדי ההקצפה, וממשיכים להקציף עד לקבלת קצף יציב. מבליעים את הקוקוס בקצף בתנועות עטיפה. מחלקים ל־2־3 חלקים ומוסיפים מעט צבעי מאכל. מערבבים בעדינות כדי לא לשבור את הקצף.



מעבירים לשקית זילוף בעלת צנתר משונן ומזליפים תלוליות לתוך עטרות הנייר. מסדרים על תבנית תנור בשורות. מפזרים סוכריות צבעוניות או רבעי דובדבנים.



אופים בתנור שחומם מראש ל־150 מעלות במשך כ-60-75 דקות.



טיפסקל: הסוד בהכנת מרנג הוא הייבוש בתנור. רצוי לא לייבש יתר על המידה ולא לאפות במצב טורבו.



חטיף בוטנים



מהיר וקל וללא אפייה. נפלא להכנה גם עם ילדים. אפשר להוסיף סוכריות צבעוניות לגיוון המראה והעשרת הטעם.



החומרים (לכ־20־25 עוגיות):


300 גרם בוטנים קלויים


100 גרם שוקולד מריר (60% מוצקי קקאו)


100 גרם שוקולד בלגי


סוכריות צבעוניות




אופן ההכנה:


ממיסים את השוקולד בסיר כפול או במיקרוגל. מוסיפים את הבוטנים ומערבבים.



מרפדים תבנית בנייר אפייה. נוטלים בכפית מהתערובת ומניחים על המשטח ברווחים. מעטרים בסוכריות. מצננים במקרר עד להתקשות, ומעבירים לעטרות נייר.



עוגיות קרמל שקדים



העוגיות שמוגשות בחגים ובמימונה במיוחד, עשויות על בסיס שומשום, אגוזים, שקדים, בוטנים וניתן לבסס אותן גם על שילוב של שומשום עם בוטנים ושקדים.



החומרים (ל־15־20 עוגיות):


200 גרם שקדים (אפשר לגוון בבוטנים, שומשום, פשתן, אגוזים וכר)



לקרמל:


1 כוס סוכר


1 כפית מיץ לימון


1 כף מים


2 כפות שמן




אופן ההכנה:


קולים את השקדים בתנור בחום בינוני (180 מעלות) כ־7־10 דקות תוך כדי ערבוב.



שמים בסיר בינוני את הסוכר, מיץ הלימון והמים, וממיסים על אש נמוכה. מערבבים עד לקבלת קרמל בגוון חום בהיר (יש להיזהר לא לחרוך את הסוכר). מסירים מהאש.



מוסיפים את השקדים תוך כדי בחישה, משמנים משטח עבודה ומכינים מערוך משומן היטב.



יוצקים את התערובת על המשטח המשומן ובעזרת המערוך משטחים בזריזות עד שמתקבל משטח שקדים מקורמלים בעובי של כ־1 ס״מ.



אם העיסה לא התגבשה היטב או שהיא מתקשה טרם העברתה למשטח העבודה, רצוי לחמם ולהמיס אותה במשך כמה דקות ורק אז להעביר למשטח המשומן.



בעזרת סכין חמה חותכים רצועות ברוחב של כ־3 ס״מ. אחר כך חוצים אותן באלכסונים ברוחב של כ־5 ס״מ.



ריבת עגבניות שרי



במימונה עולה על השולחן מבחר ריבות שעשויות מפירות וגם כאלה שעשויות מירקות כמו גזר גמדי, חצילים קטנים, סלק וגם עגבניות שרי. ריבה מעגבניות שרי היא בהחלט לא שגרתית, אך טעימה במיוחד.



החומרים (לצנצנת של חצי ליטר):


½ ק״ג עגבניות שרי


400 גרם סוכר


2 שקיות סוכר וניל


5 כפות מיץ לימון





אופן ההכנה:


מנקים ומסלקים את העוקץ מהעגבניות. מניחים בקערה, מכסים בסוכר וסוגרים בניילון נצמד. שומרים במקרר למשך לילה.



מעבירים את העגבניות לסיר, מוסיפים סוכר וניל ומיץ לימון ומבשלים כחצי שעה עד שעה על להבה בינונית. יש לערבב את הריבה מדי פעם.



צילומים: פסקל פרץ רובין