מזג האוויר הסגרירי ביום העצמאות מנע מרבים מאתנו למלא את מצוות החג ולצאת לנפנף מעל המנגל ביערות ובפארקים. זה גרם לי לחשוב שמהבשר הטחון, שהיה מיועד להפוך אחר כבוד לקציצות קבב על האש, ניתן להכין שפע של מנות, מכדורי בשר ברוטב, קציצות מטוגנות ועד ממולאים שונים. מניסיוני, כל מטבחי עדות ישראל הפכו את הבשר הטחון לאחד המרכיבים המרכזיים במתכוניהם, שמאפשר עושר של טעמים. 



נתחי בשר בקר טחון הם בדרך כלל עסיסיים ושומניים, ושונים מבשר טחון של עוף, הודו או עגל – דלי השומן והכולסטרול - שנכנסו לתמונה בעשור האחרון כשגברה המודעות לאכילת מזון בריא. מאחר וטעמו המתקבל של בשר דל שומן אינו עשיר דיו, כדאי לשלב בין כמה סוגי בשרים, למשל בשר בקר ועוף. 
 
כדי לקבל תוצאה טובה, חשוב לשמור על יחס כמויות נכון בין הבשר לתבלינים, עשבי התיבול, הלחם ופירורי הלחם. יחס נכון בין החומרים יעניק מרקם, עסיסיות וניחוח משגע למנה. הפעם בחרתי להציע לכם מתכון בסיסי לקציצה, שיכולה להתאים לכל סוג בישול שבו תבחרו: צלייה, מנגל, מחבת פסים, טיגון בשמן עמוק או טיגון קל ולאחריו בישול ברוטב עגבניות, או בישול ברוטב עגבניות ללא טיגון, מנה שאהובה במיוחד על הזאטוטים. 

לפורטל הקולינרי של פסקל


  צילומים: פסקל פרץ רובין 


טיפסקל 

*להפחתת הקלוריות במנה השתמשו בבשר דל שומן, או שלבו כמה סוגי בשר.
*את קמח המצה אפשר להחליף בפרוסת לחם, שרויה במים וסחוטה היטב. אפשר לשלב גם קינואה מבושלת או דוחן.
*כדי למנוע את התפרקות הקציצה יש להשתמש בחומר שמאחד את הבשר הטחון: ביצה, לחם, קמח, קמח מצה או פירורי לחם. שימו לב: יש ללוש היטב את התערובת ולהשהות אותה מעט טרם הבישול.
קציצות בשר 

החומרים:
(ל-8-6 מנות)
 
2 יחידות כרישה / פרסה
500 גרם בשר טחון
1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה
1/2 כוס כוסברה, קצוצה
1/2 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור
1/2 כפית סודה לשתייה
4 ביצים
¾1 כוסות קמח (או קמח מצה)
שמן לטיגון
אופציונאלי: 1/2 כוס קמח (או קמח מצה) לטבילה
 
אופן ההכנה:

1. חותכים את שתי יחידות הכרשה לחתיכות קטנות ומבשלים במים רותחים 30-25 דקות עד ריכוך. מסננים היטב וטוחנים במעבד מזון. מוסיפים את שאר החומרים, מלבד השמן, ומערבבים היטב. יוצרים קציצות עגולות או אליפסות לצלייה על האש. 
2. לטיגון: מחממים שמן במחבת, נוטלים 2-1 כפות מהתערובת ויוצרים קציצות. מטגנים עד להשחמה. ניתן לגלגל בקמח קודם לטיגון.