הימים החמים בעונה זו של השנה מחייבים אותנו לשנות את סגנון הבישול ואת דרך הכנת המאכלים המוגשים למשפחה. המנות המורכבות והכבדות מפנות את מקומן לטובת מנות פשוטות, מהירות הכנה, קלילות וצבעוניות.
עכשיו, כשעדיין נעים לשבת בחוץ, אפשר להזמין את המשפחה ואת החברים ולהתארגן על ארוחת ערב מהירה וטעימה במרפסת. אירוח לא מעונב, לא צמוד למסורת ולמנהגים, אלא סתם ערב של כיף החובק בתוכו אוכל טוב, אווירה קלילה וחברים. האמינו לי, לא צריך לטרוח שעות במטבח על הפקת ארוחת ערב כזו. מספיק לבחור תבשיל שיכול לשנות את פניו במהירות, כך שיתקבלו מבחר מנות מעניינות. למשל – שקשוקה.
הכנתה מאפשרת יצירת שלל טעמים על בסיס אחד, הודות לתוספות שאפשר לצרף לרוטב. בין שאלה גבינות, ירקות, עוף, בשר ובין שאלה תבלינים שונים, ההצלחה מובטחת. המיוחד במנה זו הוא שאנו יכולים להתחיל איתה את היום, בארוחת בוקר לצד סלטים ושלל גבינות ומאפים, או לסיים איתה את היום בארוחת ערב קלילה ולא מחייבת.

מי שהביא את מתכון העגבניות והביצים הנפלא זה לארץ היו יהודי צפון אפריקה. בדרך כלל הם היו מגישים את השקשוקה כסלט קר, מנה עשירה בירק ובביצים. לא פעם היא הפכה לקדירה עשירה בירק, ברוטב ובביצים (עלומות או מקושקשות) שהוגשו על מצע של גרגירי קוסקוס.
בארץ תפסה השקשוקה את מקומה כמנה עיקרית מהירת הכנה. לפעמים מכינים אותה על בסיס עגבניות בלבד, ולעתים משלבים בה פלפלים חריפים או פלפלים מתוקים וחריפים יחד. באביב, כשפולים ירוקים מצויים בשפע, משלבים גם אותם ברוטב. את הביצים מוסיפים אל התבשיל המבעבע, טרופות או בשלמותן. מלכת השקשוקות היא זו שמשולבים בהכנתה כמה נתחי נקניק תוצרת בית.
לכבוד ימי הקיץ החמים, ולטובת ארוחות מהירות ולא מעיקות עם חברים, הנה כמה מתכונים להכנת שקשוקה עם המון טעם וקשקושי ביצים.
שקשוקה מפולפלת
החומרים: ל-4 מנות
¼-½ כוס שמן
2 פלפלים חריפים, מנוקים וחתוכים לקוביות קטנות
2 פלפלים מתוקים, מנוקים וחתוכים לקוביות קטנות
10-8 שיני שום כתושות או קצוצות
1 בצל קצוץ דק
5 עגבניות בינוניות בשלות, חתוכות לקוביות בינוניות
מלח לפי הטעם
1-¼1 כפות שטוחות פלפלת אדומה חריפה
4 ביצים

אופן ההכנה:

מחממים את השמן במחבת בינונית מעל להבה גבוהה. מוסיפים את קוביות הפלפלים, את השום, את הבצל הקצוץ ואת העגבניות, בוחשים ומנמיכים את הלהבה. מאדים כמה דקות עד שהירקות התרככו באופן אחיד. מדי פעם מערבבים. מתבלים במעט מלח, מבשלים כ-10-7 דקות. מוסיפים את הפלפלת החריפה ומבשלים עוד כמה דקות.
שוברים את הביצים ומטילים אותן למרכז התבשיל. מבליעים בכף את החלבונים לתוך הרוטב, ומשתדלים לשמור את החלמונים בשלמותם. מבשלים עד שהביצים נקרשות. מסירים מן האש ומגישים חם.
רוצים לגוון? הנה כמה אפשרויות:
שקשוקה ברוקולי – מכינים שקשוקה מפולפלת ומוסיפים לקראת סוף הבישול חופן של פרחי ברוקולי חלוטים
שקשוקה נקניקיות מרגז – מכינים את השקשוקה המפולפלת ומוסיפים בשעת טיגון הפלפלים נקניקיות מרגז תוצרת בית, חתוכות לקטעים או פרוסות של נקניק קבנוס. מטגנים קלות יחד וממשיכים באופן ההכנה הזהה להכנת השקשוקה המפולפלת.
שקשוקה מהירה להכנה
בגרסה זו מכינים שקשוקה עם עגבניות בלבד. חריפותה מתקבלת מתוספת של רסק פלפלים ושום (פלפלצ'ומה, אריסה חריפה).
החומרים: ל-4 מנות
½ כוס שמן
8 עגבניות גדולות, בשלות, חתוכות לקוביות בינוניות
5 כפות רסק עגבניות
1 כוס מים
1 כף פלפלצ'ומה, אריסה חריפה או פלפלת אדומה חריפה
מלח ופלפל שחור לפי הטעם
4 ביצים

אופן ההכנה:

מחממים את השמן במחבת רחבה, מוסיפים את קוביות העגבניות ואת רסק העגבניות ומערבבים. מאדים כ-5 דקות, יוצקים את המים למחבת, מוסיפים פלפלצ'ומה, מלח ולפלפל שחור ומערבבים. מבשלים על להבה נמוכה עד לרתיחה. שוברים את הביצים ומוסיפים אותן אל המחבת. מבליעים בכף את החלבונים לתוך הרוטב ומשתדלים לשמור על החלמונים בשלמותם. מבשלים עד שהביצים נקרשות. מסירים מהאש ומגישים חם.
שקשוקה סלק ירוק ופלפלים צהובים
החומרים ל-4 מנות:
¼-½ כוס שמן
2 פלפלים חריפים, מנוקים וחתוכים לקוביות קטנות
2 פלפלים צהובים, מנוקים וחתוכים לקוביות קטנות
6 שינים שום כתושות או קצוצות
1 בצל קצוץ דק
1 עגבניה בינונית בשלה, חתוכה לקוביות בינוניות
6-4 עלי מנגולד (סלק ירוק) חתוכים לרצועות ללא הגבעול
מלח לפי הטעם
½ כף פלפל שחור
4 ביצים
אופן ההכנה:
מחממים את השמן במחבת בינונית מעל להבה גבוהה. מוסיפים את קוביות הפלפלים, את השום, את הבצל הקצוץ, את העגבנייה ואת רצועות המנגולד. בוחשים ומנמיכים את הלהבה.
מאדים כמה דקות עד שהירקות התרככו באופן אחיד. מדי פעם מערבבים. מתבלים במעט מלח ופלפל שחור. מבשלים כ-10-7 דקות שוברים את הביצים ומטילים אותן למרכז התבשיל. מבליעים בכף את החלבונים לתוך הרוטב ומשתדלים לשמור את החלמונים בשלמותם. מבשלים עד שהביצים נקרשות. מסירים מן האש ומגישים חם.

 
 
שקשוקה פטריות וגבינה מלוחה
החומרים: ל-4-2 מנות
2 כפות חמאה
2 בצלים בגודל בינוני, קצוצים
4 שיני שום פרוסות
1 כוס פרוסות פטריות ירדן
1 עגבנייה חתוכה לקוביות
1 כף רסק עגבניות
¼-½ כוס מים
4 ביצים
50 גר' גבינה מלוחה/בולגרית/קשקבל מגוררת
2-1 עלי פטרוזיליה קצוצים גס

אופן ההכנה:

ממיסים את החמאה במחבת ומטגנים את הבצל עד להשחמה, מוסיפים למחבת את השום ואת פרוסות הפטריות ומאדים במשך 3 דקות. מוסיפים למחבת את קוביות העגבנייה, את רסק העגבניות ואת המים ומערבבים. מבשלים את התערובת עוד כמה דקות תוך כדי ערבוב תמידי. מוסיפים למחבת את הביצים (אחת-אחת), כמו בהכנת ביצת עין) מבשלים על להבה נמוכה כעשר דקות נוספות. מפזרים מעל גבינה מלוחה ופטרוזיליה קצוצה ומגישים חם.

טיפסקל

- אפשר לעדן את החריפות על ידי הקטנת כמות הפלפלת החריפה והוספת כף פלפלת מתוקה
- במקרה של חריפות יתר אפשר להוסיף מעט מים ולדלל את השקשוקה
- אפשר להכין את השקשוקה ללא הפלפלים המתוקים
- אפשר להשתמש בקופסה של עגבניות מרוסקות או חתוכות במקום בעגבניות טריות
- חשוב להביא את רוטב השקשוקה לרתיחה ורק אז להוסיף את הביצים
- רוצים לגוון? טרפו שתי ביצים וערבבו אותן עם הרוטב. שתי ביצים נוספות הונחו בשלמותן