הנה היא באה, עונת האבטיחים, מסמלי הקיץ הישראלי.  בישראל מגדלים מדי שנה 150,000 טון אבטיחים למאכל, על פני כ- 23,000 דונם. כמעט רובם ללא גרעינים, אבל גם לגרעינים יש כבוד: בארץ ישנו ענף שלם לגידול אבטיחים לייצור גרעינים לפיצוח, המתפרש על פני כ- 70,000 דונם, המייצרים בין 6,000 ל- 7,000 טון. 



ישראלי צורך מדי קיץ כ- 20 ק"ג אבטיח. האבטיחים כולם מיועדים לשוק המקומי, ונחשבים לפרי קיץ אהוד במיוחד על הישראלים. באבטיח כ- 93% מים, ואלו הופכים אותו למרווה האולטימטיבי של הקיץ, שנה אחר שנה. אבל איך יודעים לבחור אבטיח משובח?

"האבטיחים משווקים בישראל בין החודשים אפריל לאוגוסט, אך הודות למחקר והפיתוח החקלאי המקומי, ניתן למצוא אבטיחים גם בחודשים פברואר– מרץ וספטמבר– אוקטובר", מוסרים ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר. "בתחילת עונת האבטיחים, התוצרת מגיעה מאזור הערבה, לאחר מכן מצפון ים המלח, עמק בית שאן והנגב המערבי ולקראת סוף העונה האבטיחים מגיעים אלינו מאזור עפולה, הגליל המערבי, הנגב והמרכז". 


איזה צבע צריך להיות לאבטיח? האם יש משמעות לגודל? איך לשמור אותו בבית? מומחי המשרד מגישים את המדריך השלם:
- צבעים מדברים. האבטיח צריך להיות בעל גוון מבריק. צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך שלרוב פוגם באיכות הפרי. 

- כתם הפרי. כמה כתמים מופיעים על האבטיח? על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח עם הקרקע. אם אתם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, נפלתם על אבטיח ששהה הרבה יותר מדי זמן בחשיפה לשמש, אשר גורמת לירידה באיכותו.
 
- על הדבש ועל העוקץ. הביטו על העוקץ של האבטיח עוקץ ירוק ורענן מעיד על אבטיח טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר, הדבר מעיד על אבטיח פחות טרי אשר נקטף לפני מספר רב יותר של ימים.

- טיפוס קשה. געו באבטיח ונסו להרגיש עד כמה הוא גמיש. בחרו אבטיח מוצק ככל שניתן, גמישות של אבטיח מעידה על אחסון ממושך שפוגם באיכות הפרי.

- אופי זו המצאה של מכוערים. בחרו אבטיח סימטרי ככל שניתן, עגול או אובלי. מבנה זה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ומבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפת הפרי. אם כי חללים מסוג זה אופייניים יותר לחודשים מרץ–אפריל, המהווים את פתיחת עונת האבטיח.

- נגן נגן, אבטיח. מיתוס הטפיחה על האבטיח הפך כה רחב עד כי רובנו טופחים על האבטיח בלי לדעת מה עלינו לשמוע. שמשון עומר, מנהל אגף ירקות וגידולי שדה בשירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסביר: "כשאנו טופחים על האבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך 'להשיב' לנו במעין צליל נקי. במידה ומרגישים כי אין שום הד לטפיחה, האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים".
 
אחרי הבדיקה הקפדנית ואחרי שסחבתם את האבטיח הנבחר הביתה, כיצד תטפלו בו על מנת לשמור על טריותו ואיכותו הגבוהה עד להגשתו? עומר מסביר כי ניתן לאחסן את האבטיח במקרר עד שבוע ימים. 

לפני החיתוך של האבטיח, יש לשטוף את האבטיח היטב, למרות שלא אוכלים את הקליפה, ולחתוך באמצעות סכין גדולה, יציבה וחדה. אם לא סיימתם את האבטיח כולו, מומלץ לעטוף בניילון נצמד את החלק שנותר ולהחזירו לאחסון במקרר. בתאבון!