שכבות עלי בצק חובקים מלית ומעליהם נמשך הרוטב ולבסוף מגיע הציפוי. הלזניה היא מאפה מהמטבח האיטלקי, גמיש ומפתיע באיכותו ופשוט וקל להכנה.



במרכולים ובחנויות המתמחות אפשר למצוא סוגים מיוחדים של דפי לזניה - עלעלי בצק ירוקים, מסולסלים ובצורת זיגזג, ואלו שעשויים מקמח מלא או מקמח נטול גלוטן - שבהם כדאי להשתמש כשרוצים להגיש את המאפה בצורה מעניינת.



אבל הפעם בחרתי להשתמש בסוג הפשוט והמוכר - עלי בצק שטוחים ומלבניים, שנמכרים במרכולים וברשתות השיווק - שאינו דורש בישול ראשוני ומשתלב מיד עם התוספות. ההכנה פשוטה: יוצרים שכבות על בצק, ביניהן מניחים מלית בשר עשירה עם רוטב עגבניות, ואפשר לשלב גם שכבה דקה של ירק. בסיום מצפים הכל בציפוי מאחד, שתפקידו לגבש ולייצב את המאפה.



חשוב להקפיד להשתמש בתבנית גבוהה, שתכיל בצורה נוחה את עלי הבצק, המלית, הרוטב והציפוי. אחרי שביצענו את מלאכת ההרכבה, המראה שמתקבל הוא מוזר ואולי לא מבטיח, אבל ברגע שהמאפה נכנס לתנור - הקסם מתרחש. לא צריך לערבב, לבחוש, לקפל, או להפוך ולשחרר. פשוט ממתינים בסבלנות ואז זה קורה: ניחוח נפלא של בזיליקום מתפשט באוויר. הצצה קצרה בתנור חושפת בפנינו את המאפה, שחום ומבעבע, כאילו מרמז על טעם מושלם שאותו אנו עומדים לגלות.



לפורטל הקולינרי של פסקל


לזניה בשרית


החומרים (לתבנית בגודל 23X30 ס"מ):

עלי לזניה (כ־12 עלים, בהתאם לגודל התבנית)


3 כפות שמן זית


1 בצל קצוץ דק


500 גרם בשר טחון


1 פחית (400 גרם) עגבניות מרוסקות


2 כפות רסק עגבניות


עלים מ־4 גבעולי בזיליקום קצוצים דק


עלים מ־5 גבעולי פטרוזיליה קצוצים דק


5 שיני שום כתושות


מלח ופלפל גרוס לפי הטעם


1 כפית פלפלת מתוקה


1 כפית פלפלת חריפה


1־2 כוסות מים



לציפוי:

2 כפות מחמאה או מרגרינה או שמן או שמן קוקוס


3 כפות קמח מנופה


2.5 כוסות מים


מלח ופלפל שחור לפי הטעם



אופן ההכנה:


1. מטגנים את הבצל עד לקבלת גוון זהבהב. מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים תוך ערבוב ומעיכת הבשר עד לקבלת תערובת פירורית הומוגנית. מוסיפים את העגבניות המרוסקות, רסק העגבניות, הבזיליקום, הפטרוזיליה והשום. מערבבים ומתבלים במלח, בפלפל ופלפלת מתוקה וחריפה.



2. יוצקים את הנוזלים, מערבבים ומביאים לרתיחה. מבשלים על להבה נמוכה כ-20 דקות.



3. בסיר קטן ממיסים את המחמאה (או המרגרינה/ השמן) המיועדת לציפוי על להבה נמוכה, מוסיפים תוך בחישה את הקמח ומתבלים. מערבבים ויוצקים את הנוזלים בהדרגה, עד ליצירת רוטב סמיך. מסירים מהאש.



4. הרכבת המאפה: משמנים את התבנית ומסדרים שכבה של דפי לזניה. יוצקים 3-2 כפות ממלית הבשר ורוטב העגבניות ומשטחים. מסדרים שכבת עלים ושוב את מלית הבשר ומעט מהציפוי. בשכבה השלישית מניחים את עלי הלזניה, רוטב הבשר ומצפים הכל בציפוי. מכסים את התבנית ברדיד אלומיניום.



5. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) במשך 50-40 דקות. אחרי חצי שעה מסירים את רדיד האלומיניום וממשיכים לאפות עד להשחמה יפה. מגישים חם.



טיפסקל


• אפשר להכין מלית חלבית או צמחונית במקום בשרית.



• אפשר להשתמש בעלי אורז במקום דפי לזניה.



• אפשר ליצור ציפוי גם מכוס מים, קמח וביצה - טורפים הכל יחד ויוצקים מעל.