1 בספטמבר הוא תאריך מיוחד המסמל התחלה חדשה שמלווה בהתרגשות רבה. פתיחת שנת הלימודים מקבלת ביטוי בשפע ההכנות לקראתה, גם במחלקת המזון. כיום, יותר מתמיד, הורים מקפידים על איכות הכריך, כך שיהיה בעל ערכים תזונתיים גבוהים ולא רק טעים ומתוק כמו שהילדים אוהבים. הם כבר לא מסתפקים בכריך עם ממרח שוקולד, אלא משקיעים זמן ומחשבה בבניית החלק הקולינרי לילדיהם. 



כריכים יכולים להוות ארוחה שלמה, משביעה, מזינה וטובה. צריך רק לדעת כיצד להכין אותם נכון. הרעיון הוא לצאת מהקופסה ולשנות את הכריך הרגיל, להשקיע בממרחים טובים ובתכולה הנכונה. אבל לפני הכל, כדי להצליח לבנות תפריט נכון מבחינה תזונתית לארוחת עשר או לארוחת צהריים לילדים שנשארים בבית הספר עד השעות המאוחרות, צריך לבדוק ולבחון היטב מה הילדים אוהבים לאכול. לאחר מכן יש להקפיד על שימוש בחומרים איכותיים וטריים ולשלב פירות וירקות. 

לפורטל הקולינרי של פסקל
 
עבור מאות אלפי ילדים ובני נוער שחוזרים השבוע לספסלי הלימודים, בחרתי לייחד את המדור לכריכים, וליתר דיוק - לממרחים. בעיני רוחי ראיתי את תרעומת ההורים, שלא יחבבו את הרעיון להתחיל בהכנות ארוכות ליצירת ממרחים מיוחדים, לכן גייסתי לעזרתי את השף אלון ליפנסקי מביסטרו BROWN במתחם G תל אביב.

הרעיון שהוביל אותנו היה ליצור ממרחים מעניינים ועשירים, בעלי ערך תזונתי גבוה, אבל שיהיו פשוטים וקלים להכנה ושיהיה אפשר להכין אותם מראש ולאחסן אותם במקרר. 
 

הממרח הוא למעשה הדבק המפגיש בין הכריך למלית. הציר המחבר. הוא אוסף, מחבק ומכיל את הטעמים. הוא משלב ומשלים את המרקמים והופך כריך פשוט לאיכותי. מגוון הממרחים והמטבלים שאפשר להכין מירקות ומקטניות הוא עצום. בחרתי להגיש לכם כמה הצעות. אתם מוזמנים לשנות ולשלב את הממרחים ואת הגבינות המוצעים כאן בהתאם לטעמם של הילדים שלכם. 
 
הקפידו לשלב מבחר ירקות בכריך. תחילה שלבו ירקות שטעמם אהוב על ילדכם, ובהדרגה הוסיפו ירקות חדשים כדי לחשוף אותם לטעמים שונים. כך נתחיל את שנת הלימודים באהבה ועם טעם של בית. 

טחינה גולמית, אגוזי מלך ודבש

החומרים: (לצנצנת בנפח 350 מ"ל, להכנת 10־15 כריכים) 
# 200 גר' טחינה גולמית מעולה
# 30 גר' אגוזי מלך
# 30 גר' דבש
 
אופן ההכנה:
מניחים בקערה את הטחינה הגולמית. קוצצים דק את אגוזי המלך, מוסיפים אותם לטחינה ומערבבים. יוצקים בהדרגה את הדבש ובוחשים לקבלת מרקם אחיד. מעבירים לצנצנת וסוגרים היטב. שומרים במקרר עד לשימוש. 
 
טפנד זיתי קלמטה ונענע 

החומרים: (לצנצנת בנפח 350 מ"ל, להכנת 10־15 כריכים)

# 220 גר' זיתי קלמטה, ללא גלעינים
# 30 גר' עלי נענע 
# 3–2 כפיות שמן זית 
 
אופן ההכנה:
קוצצים דק את זיתי הקלמטה המגולענים ומניחים בקערה. קוצצים דק את עלי הנענע ומוסיפים לקערה. מערבבים ומוסיפים שמן זית תוך ערבוב עד לקבלת מרקם אחיד וחלק. מעבירים לצנצנת ומכניסים למקרר עד לשימוש.
 
גבינות ועגבניות צלויות 


צילום: שי בן אפרים 

החומרים: (לצנצנת בנפח 350 מ"ל להכנת 10־15 כריכים)
# 150 גר' גבינת פטה מגוררת
# 50 גר' גבינה לבנה 5%
# 50 גר' ממרח עגבניות מיובשות
 
אופן ההכנה:
מערבבים את כל החומרים יחד לקבלת מרקם חלק. מעבירים לצנצנת, סוגרים ושומרים במקרר עד לשימוש.
 
גבינה לבנה וקרנבל עשבי תיבול 


צילום: שי בן אפרים 

החומרים: (לצנצנת בנפח 350מ"ל, להכנת 10־15 כריכים)
# 15 עלי אורגנו 
# 15 עלי נענע 
# 5 עלי בזיליקום 
# 250 גר' גבינה לבנה 5%  מלח ופלפל לפי הטעם
 
אופן ההכנה:
שוטפים היטב את עשבי התיבול ומייבשים במייבש (כמו זה לייבוש עלי חסה) או במגבת. קוצצים דק את עשבי התיבול ומניחים בקערה בינונית. מוסיפים את הגבינה, את המלח ואת הפלפל ומערבבים היטב לקבלת מרקם אחיד. טועמים ומתקנים תיבול. מעבירים לצנצנת, סוגרים היטב ושומרים במקרר עד לשימוש.
 
טחינת שקדים וסילאן

החומרים: (לצנצנת בנפח 350 מ"ל להכנת 10־15 כריכים)

# 80 גר' שקדים מולבנים, טחונים דק
# 180 גר' טחינה גולמית
# 50 גר' סילאן
 
אופן ההכנה:
מערבבים את כל החומרים יחד לקבלת מרקם חלק. מעבירים לצנצנת, סוגרים ושומרים במקרר עד לשימוש.