קיטון
בתפריט: כבד קצוץ (9.50 שקלים ל־100 גרם), איקרה לבנה (10 שקלים), גפילטע פיש (19 שקלים ליחידה), חזרת אדומה (9 שקלים), קרעפלך (9.90 שקלים ל־100 גרם), גולש (140 שקלים לקילוגרם), כרוב מאודה (58 שקלים לקילוגרם), כרוב ממולא (81 שקלים לקילוגרם).

דבר המבקר: המסעדה היהודית הוותיקה (מאז 1945, כמה זה יוצא עד כה?) שומרת על המסורת ועל התפריט האשכנזי הקבוע. כנראה תפריט מנצח לא מחליפים. ניכר שחומרי הגלם איכותיים ושיד אוהבת מכינה את המנות. אהבנו מאוד את הכרוב הממולא – אחד הכרובים המוצדקים שטעמנו אי פעם: עשיר בבשר טחון, מתקתק במידה ועשוי במדויק. גם האיקרה טרייה, ביצי הדגים מתפצחות בפה בעדינות, והכבד הקצוץ עשיר בטעמים. הבעיה היחידה היא הקלישאה שספג המטבח הפולני: הוא נטול תבלינים, או שלא מרגישים אותם. עוד קצת מלח, עוד קצת פלפל שחור, אולי תבלין – לא עלינו – שהומצא במאה ה־21, והנה לכם טוויסט מרענן, שיחבר בין 1945 לצעירים של היום.
איפה: דיזנגוף 145, תל אביב, 03-5233679.


כרוב ממולא. צילום: יח"צ

שקד
בתפריט: דגים (ב־19 שקלים למנה): גפילטע פיש, דג כבוש, דג מלוח, קציצה עם דג קרפיון וראש קרפיון; סלטים (המחיר לרבע קילו): סלט ביצים (20 שקלים), כבד קצוץ (20 שקלים), איקרה (21 שקלים), טחינה (13 שקלים), קישואים ביוגורט (21 שקלים).
דבר המבקר: אחת ממסעדות הדגים הטובות ביותר בתל אביב מציעה תפריט מצומצם, המתבסס על סלטים ומנות פתיחה. המציאות האכזרית לא מאפשרת למכור דגים על הגריל או בתנור ולהגיש אותם רק לאחר כמה שעות, שמא יתייבשו (והמארחים יתביישו). בהיעדר היתרון הגדול של המסעדה, כל ה"מסביב" יכול להוות פתיחה טובה לדבר האמיתי. הכבד קצוץ באופן גס ומושלם, הגפילטע טרי ונדיב בגודלו (עד כדי כך נדיב שניתן להניח עליו שני עיגולי גזרים) וסלט הביצים מתובל במדויק.
איפה: החשמונאים 90, תל אביב, 03-5610546.

גפילטע פיש. צילום: דן פרץ

סנדר
בתפריט: מרקים: מרק עוף צח (28 שקלים), מרק קניידלך (34 שקלים), מרק קרעפלך (34 שקלים); מנות ראשונות (28 שקלים): גפילטע פיש, כבד קצוץ, רגל קרושה פיקנטית בליווי פלח לימון, סלט ביצים עם שמאלץ, סלט חצילים ועוד; מנות עיקריות (64 שקלים למנה, כולל שלוש תוספות): לשון עגל עם פטריות, בשר כתף בקר ברוטב פטריות, קציצות בקר מטוגנות, קציצות עוף, קורקבנים ברוטב, עוף בתנור, גולש, עוף בפירות יבשים, שניצל ממולא בכבד, פרגית בעשבי תיבול, צלי בקר בתנור ועוד.


בשר ראש וירקות. צילום: בועז לביא
דבר המבקר: את המאכלים של סנדר אנחנו מזמינים בחגים כמעט באופן קבוע. הם טעימים, עשירים ונדיבים בכמותם, ומתאימים הן למבוגרים והן לילדים. לא תמיד קל להתחבר לאוכל מזרח־אירופי, בייחוד אם הטועמים גדלו על מטבחים צפון־אפריקאיים העשירים בתבלינים, אולם אצל סנדר המשימה קלה יותר: הטעמים עזים, לעתים אפילו מדי. מומלץ להפחית את כמות המלח, שהשתלטה כמעט על כל המנות – והמנות ינצחו את כל מאכלי העדות.
איפה: לוינסקי 54, תל אביב, 03-6883344.


כבד קצוץ. צילום: בועז לביא

מתוקה
בתפריט: סט סלטים בכוסות – סלט עדשים שחורות, סלט פריקי, סלט חומוס ירושלמי, סלט סלק ומוצרלה (85 שקלים); קישנושים – טאפאסים מבצק פריך במילויים של מוס גבינות עם חצילים, גוואקמולי עם רימונים, סלט עשבי תיבול עם גרעינים, סלט שורשים עם טחינה גולמית, רטטוי ירקות (21 יחידות, 105 שקלים); ביסוני בצק עדין ממולאים בסלמון ומצופים בשומשום מוגשים על שיפוד ורוטב טריאקי (30 יחידות, 139 שקלים); מגש מיני מאפינס דבשיים – שלושה סוגי מיני מאפינס דבשיים חגיגיים: דבש קלאסי, דבש וחמוציות, דבש ושוקולד צ'יפס (27 יחידות 113 שקלים); מגשי טארטלטים חגיגיים – טארטלטים אלגנטיים מבצק חמאה פריך בטעמי תפוח מקורמל ומרנג, אגוזים וטופי, קרם שקדים עם תאנים טריות (21 יחידות, 140 שקלים).
דבר המבקר: מאפים קטנים משדרגים את הפרזנטציה של שולחן החג בקלות. הם מיד מושכים את תשומת הלב, קטנים ומגרים, ומתחשק לטעום מכל אחד ואחד מהם – ממש "הושט היד וגע בם". כל אחד מהם עשוי ביד, עם טוויסט קטן מעל. הם יכולים להיות מנות פתיחה נהדרות, בייחוד אם יש אורחים רמי מעלה ואניני טעם. בשורה התחתונה, הקינוחים הם הצד החזק ב"מתוקה" – מפתיעים, מגרים, טעימים ממש. הטאפאסים והסלטים נראים טוב יותר מאשר טעמם – לטעמנו חסר טאץ' של שף אמיתי, שמבין במלוחים כפי שמירי ארזי, הבעלים, מבינה במתוקים, ויקפיץ אותם מעבר לקלישאה.
איפה: בטלפון 1-700-723-723 (משלוחים ברחבי הארץ) ובאתר האינטרנט של "מתוקה".


קינשושים של מתוקה. צילום: יח"צ