עשרות, אם לא מאות, עוגות מיוחדות הכנתי במהלך השנים. באמת! כמי שאחראית לצד הקולינרי במשפחה, מטבע הדברים הציפייה היא שאני אהיה זו שתכין את העוגה שתתאים לאירוע המבוקש. אני זוכרת היטב שאף את העוגה להשקת ספרי הראשון, שיצא לאור לפני למעלה משלושה עשורים, הכנתי לפרטי פרטים בדיוק כמו עטיפת הספר. אף על פי שמדובר בעבודה שדורשת מיומנות ומקצועיות גבוהה וגם יכולת פיסול והכרת עולם הקונדיטאות, טכניקות זילוף, ציפויי שוקולד וגנאש וזילופי קרמים, הדבר מעולם לא הפריע לי, היות שאני אוהבת לעצב עוגות ועוגיות אישיות וליצור צורות ודוגמאות בהתאם לבקשות. אבל כשמתקרב יום ההולדת הפרטי שלי, אני מקווה ומצפה שמישהו יכין לי את עוגת יום ההולדת.

ברשותכם, וידוי קצר: מעולם, אבל מעולם לא הכינו לי עוגת יום הולדת מושקעת. אני מתכוונת לעוגה שמכינים בבית, לא לכזו שמזמינים בקונדיטוריה בעלת שם. כל שנה מתנצלים הקרובים אלי שהם לא מומחים כמוני בתחום האפייה ובכך הם פוטרים עצמם מהכנת עוגה כנדרש ליום חגי. הפרחים, התופינים והפרלינים בשפע - אבל עוגה אין. וכך, מדי שנה אני שומעת את שירם של הדצים מתנגן ומהדהד באוזני: "איפה, איפה, איפה העוגה?"

אתמול חגגתי את יום הולדתי, ולכבודי ולכבוד כל אלו שלא מכינים להם עוגות יום הולדת, החלטתי להקדיש את המדור. כדי לפשט עד כמה שניתן את האפייה, גייסתי לעזרתי את תמר רגב מסטודיו "תמר על ההר", שמומחית בעיצוב עוגות ושולחנות מתוקים לאירועים. הסברתי לה שאני מעוניינת ללמד את הקוראים להכין עוגה מושקעת ומעוצבת, אבל כזו שכל אחד יוכל להכין בלי להשקיע מאמץ גדול בהכנת קרמים וציפויים מיוחדים.

לפורטל הקולינרי של פסקל

תמר נרתמה למשימה וציינה בפני שכיום ניתן להשתמש במוצרים מוכנים ונדרש מאיתנו רק להכין עוגה בסיסית, לצפות אותה בבצק סוכר ולפסל דמויות תוך כדי "משחק". לחלופין אפשר להדביק על העוגה עיטורים מוכנים ואכילים, שאותם קונים מראש. "בצק סוכר של חברת המרשלג, למשל, מתנהג כמו בצק עוגה. הוא נוח וגמיש לעבודה כמו פלסטלינה", מציינת רגב. "פעם נהגו להכין במטבח בבית או בקונדיטוריה ציפוי רויאל אייסינג, אבל כיום אפשר לרכוש אותו בחנויות. הוא משווק כאבקה וצריך רק למהול אותו במים כדי להגיע למרקם הרצוי לעבודה".

אחרי ההסברים המאלפים, התכנסנו למלאכת ההכנה והיצירה. רגב ואני הכנו עוגת יום הולדת ועוד מבחר עוגיות מעוצבות אך פשוטות להכנה - כולל קייק פופס, אותם כדורי שוקולד על מקל, שמצופים במרציפן ומעוטרים בקישוטי פרחים - שיכולות להוות פינוק של ממש לילדת יום ההולדת. ועכשיו נשאלת השאלה האמיתית: מי יכין לי כעת עוגה ליום הולדתי?

עוגת שוקולד

החומרים (לשתי עוגות בקוטר 24 ו־18 ס"מ. להכנת העוגה כמו בתמונה צריך כמות וחצי של החומרים):
550 גרם קמח מנופה
50 גרם אבקת קקאו
2 שקיות אבקת אפייה
550 גרם סוכר
6 ביצים גדולות (כ–370 גרם)
200 מ"ל שמן קנולה
550 מ"ל מיץ תפוזים/מים/חלב



לגנאש שוקולד מריר

250 מ"ל (מיכל אחד) שמנת מתוקה או צמחית
300 גרם מטבעות שוקולד מריר 55%

טיפסקל לגנאש שוקולד 
  • הקפידו לא להוסיף את השוקולד כשהסיר עדיין על הכיריים. השוקולד עלול להידבק לתחתית ולהישרף.
  • לא נשאר לכם מספיק גנאש לציפוי? אפשר להשתמש במעט ריבה מדוללת במים ולצפות בה את כל העוגה. 
  • אם הגנאש התקשה במקרר, ניתן לרכך אותו במיקרוגל (על ידי פולסים קצרים וערבוב), עד שיגיע למרקם סמיך ונוח למריחה.

לציפוי העוגה

½1 ק"ג בצק סוכר המרשלג
צבעי מאכל לבחירתכם

לעיטור הקומה הראשונה

1 סטנסיל בדוגמה לבחירתכם, ניתן להשיג בחנויות מתמחות
1 קופסת רויאל אייסינג המרשלג (100 גרם) בגוון הרצוי
מעט מרגרינה או מים לחיבורים

אופן ההכנה

בקערה בינונית מערבבים את הקמח, הקקאו, אבקת האפייה והסוכר. מניחים בקערת מערבל חשמלי את הביצים, השמן ומיץ התפוזים, ומערבלים תוך כדי הוספת תערובת החומרים היבשים, עד לקבלת בצק אחיד וחלק. מעבירים לתבניות משומנות ומשטחים.

אופים בתנור טורבו שחומם מראש ל–170 מעלות במשך 25–30 דקות, או עד שקיסם הננעץ בבצק יוצא עם פירורים לחים. מצננים היטב ופורסים ל–2–4 שכבות, בהתאם לגודל וגובה העוגה שבחרתם להכין.

הכנת הגנאש: יוצקים את השמנת לסיר ומביאים לסף רתיחה על להבה בינונית. מסירים מהאש ומוסיפים את השוקולד. מערבבים במטרף ידני עד שנוצר קרם כהה ומבריק. מכניסים למקרר למשך שעה. מוציאים את הציפוי, ומורחים אותו על שכבות העוגה ומניחים אותן זו על זו.

מצפים את כל העוגה בשכבה אחידה של גנאש ואחר כך מצפים אותה בבצק סוכר.

8 כללים לעבודה נכונה עם בצק הסוכר

1. בצק סוכר נוטה להתייבש באוויר הפתוח. לכן לאחר שהוצאנו את הכמות הדרושה לעבודה, חשוב להחזיר את שאר הבצק לשקית המקורית, להוציא ממנה את האוויר ולארוז שוב בתוך הקופסה.
2. צביעה של בצק סוכר נעשית בצבעי מאכל בג'ל או באבקות צבע מאכל בלבד. ניתן להשיגם בחנויות המתמחות.
3. לאחר שהוצאתם את בצק הסוכר מהאריזה, יש ללוש אותו למרקם אחיד על מעט קורנפלור או אבקת סוכר.
4. כדי לדעת לאיזה קוטר לרדד את בצק הסוכר לעיטוף העוגה, יש לערוך את החישוב הבא: הכפילו בשניים את גובה העוגה והוסיפו את קוטרה. כך, למשל, לעוגה בקוטר 24 ס"מ ובגובה 6 ס"מ נצטרך לרדד בצק בקוטר 36 ס"מ.
5. בעבודה עם בצקים כהים יש להשתמש בכמות קטנה של קורנפלור, כדי שלא ישפיע על צבע הבצק.
6. את הבצק מרדדים לעובי 3–5 מ"מ. תוך כדי הרידוד חשוב להזיז את הבצק על המשטח ולוודא שאינו נדבק. במידת הצורך יש להוסיף עוד קורנפלור או אבקת סוכר.
7. את הבצק המרודד מרימים בידיים או בעזרת המערוך ומניחים על העוגה. מיישרים ומחליקים את קפלי הבצק סביב העוגה וחותכים את השאריות בסכין חדה או בגלגלת פיצה.
8. כעת ניתן לקשט את העוגה בבצק סוכר בדוגמאות שונות שקורצו בחותכנים, או בצורות מפוסלות מבצק, כגון פרחים. מברישים קלות במים את מקום החיבור ואחר כך מצמידים את העיטורים לעוגה.

עוגיות חמאה

החומרים (לכ־25 יחידות):
300 גרם קמח מנופה
200 גרם חמאה קרה (או מרגרינה)
120 גרם אבקת סוכר
½ כפית מחית וניל איכותית

לעיטור

1 קופסה רויאל אייסינג המרשלג לבן
1 קופסה רויאל אייסינג המרשלג ורוד/אדום

אופן ההכנה

מניחים את כל חומרי הבצק במעבד מזון ומעבדים לבצק אחיד. עוטפים את הבצק בניילון נצמד ושומרים במקרר כשעה או למשך 20 דקות במקפיא.

על משטח מקומח מרדדים את הבצק לעובי ½ ס"מ, וקורצים עיגולים או כל צורה אחרת. מסדרים על תבנית אפייה ברווחים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) במשך כ–20 דקות עד להזהבה. מצננים.

להכנת הציפוי

מכינים את הציפוי לפי הוראות היצרן שמופיעות על גב האריזה. הסמיכות הרצויה דומה למרקם של ריבת חלב: נוזל סמיך מאוד. מצפים בשכבה לבנה את העוגיות, העבודה צריכה להיות מהירה, כיוון שהרויאל מתייבש במהירות ונעשה פריך.

למתחילים יהיה קל יותר לעבוד על עוגיות מרובעות. בהתחלה יוצרים קו מתאר סביב העוגייה: נוגעים באמצעות הצנתר באחת מפינות העוגייה תוך כדי לחיצה על שקית הזילוף, ויוצרים מסגרת. אם העוגייה עגולה, יוצרים קו מתאר עגול סביבה.

כשיש קו מתאר שלם, ממלאים את שטח העוגייה ברויאל ומערבבים אותו מעט בקיסם כדי שגובהו יהיה אחיד והוא יצפה את כל העוגייה. יש להיזהר שלא לעבור את גובה קווי המתאר, כדי שהרויאל לא יזלוג לצדדים. מכינים את הציפוי בגוון הוורוד או האדום ומכניסים לשקית זילוף עם צנתר או עם חור קטן בקצה.

טיפסקל: שומרים על הצנתר מכוסה במטלית לחה לאורך כל העבודה, כדי שהרויאל בקצהו לא יתייבש ויסתום אותו.

להכנת עיטור לבבות

כשהרויאל רטוב, מזליפים עליו במהירות מספר נקודות בצבע ורוד או אדום. בעזרת קיסם מושכים קו שעובר דרך הנקודות. הקיסם ייצור את השקע בחלקו העליון של הלב ואת השפיץ בבסיסו.

מנגבים את הקיסם וממשיכים כך עם כל הנקודות שזילפנו.

כדי להכין נקודות בצבעים שונים, מזלפים על הרקע נקודות בצבע אחד ומיד מזלפים עליהן נקודה נוספת בצבע אחר. אפשר לעטר בצורות שונות לפי טעמכם ודמיונכם.