מזקקת Milk & Honey הוקמה לפני שלוש שנים בתל אביב, ולאחר ייצור ויישון ויסקי מתחת לרדאר, בימים אלה נפתח לקהל מרכז המבקרים הצמוד למזקקה, ומושקים המוצרים הראשונים: ניו מייק סינגל מאלט, ג'ין ומהדורות מוגבלות של סינגל מאלט צעיר. בִּקבוק חביות הסינגל מאלט ויסקי הראשונות צפוי להתרחש באפריל 2018.



ראשיתה של המזקקה הישראלית הראשונה והיחידה עד כה היא בחלום של קבוצת חברים חובבי ויסקי – גל קלקשטיין, סיימון פריד, עמית דרור, נעמה ורועי ליכט – יזמים מתחומי ההייטק והסטארט־אפ, שהבינו שהגיע הזמן לוויסקי אותנטי ישראלי.



הם גייסו למשימה את ד"ר ג'יימס סוואן, שנחשב לאחד מהמאסטר דיסטילרס (מזקקים ראשיים) הטובים בעולם, עם ניסיון במזקקות גדולות ברחבי העולם וייעוץ למזקקות הפועלות באקלים חם, כמו KAVALAN בטייוואן. סוואן התאהב ברעיון של מזקקת ויסקי ישראלית, ויותר מכך ריתק אותו היישון באקלים הישראלי. "יישון ויסקי במקום חם שבחלקו לח ובחלקו יבש כמו בישראל מאפשר לוויסקי בגרות טובה בזמן קצר ונותן לו טעם וארומה ייחודיים", אמר בשבוע שעבר.



המזקקה נבנתה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר: ממעבדת מים חדשנית המטפלת במים הקשים של ישראל, דרך בחירת חומרי גלם איכותיים, בניית חדר חביות ורכישת מאגר חביות אקס בורבון ליישון התוצרת, שמתווספות לחביות יין ופורט מיקבים ישראליים. כל התהליך מתבצע במזקקה: מכל בישול המכיל 7,000 ליטר ומכל התסיסה בן 10,500 ליטר נבנו למטרה זו במעלות; דוד הזיקוק הראשי, בן 3,500 ליטר, תוצרת קארל, גרמניה, אופיין ונבנה במיוחד עבור המזקקה; דוד ויסקי נוסף, בן 9,000 ליטר, שיוצר בשנות ה־80, אותר באירופה.



נכון לעכשיו, המזקקה מציעה מספר מוצרים ראשונים. ניו מייק סינגל מאלט – תזקיק דגנים לא מיושן, המהווה את הבסיס לוויסקי, ומבוקבק בחוזק 50%; ג'ין לבנטיני – ג'ין בחוזק 46% עם מתבלים ים תיכוניים כמו אורגנו, זעתר ולימון; ויאנג סינגל מאלט – מהדורות חבית מוגבלות וממוספרות של סינגל מאלט שהתיישן מספר חודשים.



"הבחירה להקים את המזקקה בתל אביב נבעה מהרצון להעניק לחובבי אלכוהול את האפשרות לבקר, ללמוד על ההיסטוריה ועל תהליך ההכנה ולטעום את התוצרים", אומר תומר גורן, המזקק הראשי.



מרכז המבקרים מציע סיורים הכוללים טעימות מודרכות של תוצרי המזקקה ושל מוצרים שנמצאים בתהליך עבודה, וכן חנות לממכר תוצרי המזקקה. 



Milk & Honey, התחיה 16, תל אביב 03-6320491


אירוע


אור ירוק
היסטוריה האירית שמור מקום של כבוד לפטריק הקדוש, מי שהציל את אירלנד מנחשים, כשהצליח לשכנע את כל הזוחלים לזחול לים. לפי האגדה, פטריק, הפטרון הקדוש, נחטף בגיל 16 על ידי פיראטים ונלקח לאירלנד, שם הוחזק כרועה צאן בתנאי עבדות במשך שש שנים. לאחר שהצליח לברוח, חזר למשפחתו באנגליה, ושם הוסמך לכמורה. זיכרונות העבדות לא עזבו אותו, וכשהפך להגמון, שכנע את האפיפיור לשלחו בחזרה לאירלנד למטרות מיסיונריות, והביא לאירלנד את הנצרות.



האירים הפכו את יום פטריק הקדוש, ה־17 במרץ, לחג שבו יוצאים אל הפאבים המקושטים בירוק, רוקדים כל הלילה לצלילי מוזיקה אירית ושותים. בעיקר בירות. גם בישראל יתקיימו חגיגות סנט פטריק דיי ביום חמישי הקרוב, הנה כמה מהשוות שבהן:



לא עוצרת בירוק: תל אביב תאיר לראשונה את מבנה העירייה בירוק. ברחבת הכניסה לעירייה תימזג בירה גינס חינם למנויי דיגיתל (בהרשמה מראש), באירוע של מוזיקה אירית אותנטית, שדונים ירוקים והרבה שמחה. האירוע הוא פרי שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב, שגרירות אירלנד וגינס.



בירה מרפיס חוגגת את יום פטריק הקדוש
בירה מרפיס חוגגת את יום פטריק הקדוש



חוק מרפיס: גם בירה מרפיס יוצאת בפעילות לרגל הסנט פטריק דיי. ביום חמישי ימותגו 23 ברים ברחבי הארץ, יחולקו מתנות לחוגגים, ויוצעו מבצעים על בירת מרפיס בברים השונים. בכל הברים תתקיים מסיבה אירית שתקפיץ את האורחים. חגיגות מרפיס יתקיימו בין היתר ברשת פראג הקטנה, לה מורס ברחובות, מנצ'ילה בר באר שבע, בר הפאבליק בקיבוץ מנרה בצפון ובעוד מקומות.



חגיגה אירית: קארל מק'קונון הוא אמן רוק אינדי עצמאי שהגיע לארץ היישר מהבמות של אירלנד. הוא התחיל את דרכו כאמן רחוב ברובע טמפל בר, ובהמשך הקים את הרכב ה־Temple Ba(r)stard. לא עבר זמן רב לפני שהתחיל להופיע על הבמות החמות ביותר בדבלין. לאחר שנים של הופעות ברחבי האי הירוק, החליט קארל ללכת בעקבות האהבה ונחת כאן אצלנו בישראל. קארל יופיע במייקס פלייס בסניף של רחוב הארבעה בתל אביב ביום חמישי בשעה 22:00, ויקפיץ את המקום בהופעה אירית מסורתית.



חלוצי החגיגות: במולי בלומס שברחוב הירקון בתל אביב מתגאים שהיו הראשונים לחגוג בישראל את החג האירי, עוד בשנת 2001. במסגרת החגיגות, להקה אירית תקפיץ את הקהל עם שירי החג, ובירות גינס וקילקני יימזגו מחביות מיוחדות שימוקמו ברחוב. מחוץ לסניף החדש בשרונה תיבנה במה סמוך לרחבת הריקודים והמדשאה, שם צפויה מסיבה המונית אל תוך הלילה. 



בקבוק


מפגש פסגה
הנה יין לפיינשמקרים ומביני עניין (וגם כאלה שמוכנים להוצאה מכובדת): ירדן רום 2012. שיתוף פעולה בין ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת הגולן, וזלמה לונג, ייננית בעלת שם ומוניטין עולמי.



לונג עובדת עם שונפלד ועם הצוות של יקב רמת הגולן מאז 2002 בפרויקט שבוחן פרוטוקולים של גידול יין בחלקות ספציפיות ומאופיינות באזור הגידול של היקב, במטרה להשביח את איכויות היין. ירדן רום מסמל סוג של מפגש פסגה בין לונג ושונפלד בדרכם המשותפת עד ליין המוגמר, יין המשקף הן את איכות שיתוף הפעולה ביניהם והן את איכותה של רמת הגולן כאזור גידול יין.



"השאיפה שלנו מלכתחילה הייתה ללמוד מהניסיון הבינלאומי רב ההישגים של זלמה בגידול יין ובייצורו ברמה הגבוהה ביותר, וזאת כדי לעזור לנו להעמיק ולהעשיר את תובנותינו על תנאי הגידול הייחודיים שלנו ברמה", מספר שונפלד. "המיזם הזה הוכיח את עצמו מעל ומעבר ונשא פירות פנטסטיים. עבור שנינו, תהליך היצירה המשותף של ירדן רום הוא הדובדבן שבפסגת הפרויקט".



ירדן רום 2012. צילום: עמרי מימון
ירדן רום 2012. צילום: עמרי מימון



ירדן רום מבציר 2012 מפגין שילוב מאפייני פרי של דובדבן בשל, פטל שחור ושזיף כשברקע תמהיל של עשן, אדמה, אניס, טבק, מרווה ועלי תה שחור. זהו יין ממסך מלא גוף ואלגנטי, עם סיומת ארוכה ומהנה. היין נפלא לשתייה כבר עכשיו, והוא ימשיך להשתפר בבקבוק בשנים הבאות ויישאר מצוין לשתייה יותר מעשור ממועד הבציר.



היין מורכב מ־47% קברנה סוביניון, 30% מרלו ו־23% סירה. הוא התיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 18 חודשים ובוקבק ללא סינון. היין יוצר במהדורה מיוחדת של 32 חביות בריק (225 ליטר).



מחיר לצרכן: כ־465 שקלים. ניתן להשיג בחנות היקב, בחנויות היין ובמסעדות נבחרות.