בשבוע הבא יתחיל החופש הגדול, ובבתי הספר ובגנים מסיבות הסיום נמצאות בעיצומן. בין התקרובות שההורים מתבקשים להביא לאירוע, עוגת השוקולד לעולם תהיה כלת המסיבה.



אחרי מספר לא מבוטל של מסיבות סיום במסגרות החינוך השונות, צברתי מטבע הדברים מגוון גדול של מתכונים שונים להכנת עוגות שוקולד. יש כאלה שאוהבים את העוגה אוורירית, אחרים מעדיפים אותה דחוסה יותר, יש מי שמחבבים מרקם יבש ואחרים מתענגים על עוגה בסגנון פאדג' נימוח ועסיסי.


לכבוד סיום הלימודים בחרתי להציג בפניכם את עוגות השוקולד שהיו אהובות על ילדי ובני משפחתי: עוגה קלאסית, עוגה מהירת הכנה, עוגה עם שברי שוקולד ועוגה ללא גלוטן. ושתהיה התחלה מתוקה לחופשה נעימה.




לפורטל הקולינרי של פסקל



עוגת שוקולד מהירה

הכנת עוגות שוקולד, צילום: אנטולי מיכאלו
הכנת עוגות שוקולד, צילום: אנטולי מיכאלו


מוכרחים שיהיה בבית מתכון לעוגת שוקולד קלה ומהירה, מפנקת, משמחת ומתאימה לכל אירוע. זוהי בדיוק העוגה שלפניכם. אל תוותרו על הסוכריות הצבעוניות, הן משמחות את כולם.



החומרים: (לתבנית בקוטר 26 ס"מ)


5 ביצים מופרדות


1 כוס סוכר


2 שקיות סוכר וניל


½ כוס שמן


1 כוס קמח מנופה


6 כפות אבקת קקאו מנופה


1 כפית אבקת סודה לשתייה


1 שקית אבקת אפייה


¾ כוס מים




לציפוי:


50 גרם חמאה חתוכה לפיסות


4 כפות סוכר


4 כפות אבקת קקאו מנופה


2 כפות מים


1 כף ברנדי


1 כפית רום



לעיטור:


סוכריות צבעוניות



אופן ההכנה:


מקציפים את החלמונים במהירות גבוהה, מוסיפים בהדרגה מחצית מכמות הסוכר עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה. מוסיפים את הווניל והשמן וממשיכים לערבל במהירות נמוכה. מוסיפים בהדרגה את הקמח, אבקת הקקאו, הסודה לשתייה, אבקת האפייה ומים עד לקבלת תערובת בצק חלקה. מעבירים לקערה. בקערה נקייה מקציפים את החלבונים במהירות גבוהה. ברגע שנוצר קצף מוסיפים באטיות ובהדרגה את הסוכר הנותר, ומקציפים עד לקבלת קצף יציב. מוסיפים את הקצף בהדרגה ובתנועות קיפול אל תערובת הבצק. מעבירים את התערובת לתבנית ואופים במשך 35–30 דקות בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות), עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי ויבש. מניחים בסיר קטן את חומרי הציפוי ומחממים על אש בינונית תוך בחישה רצופה, עד לקבלת תערובת אחידה. יוצקים את הציפוי על העוגה בעודה חמה. מצננים מעט ומפזרים מעל סוכריות צבעוניות.



עוגת שוקולד קלאסית

אפשר גם בגביע, צילום: אנטולי מיכאלו
אפשר גם בגביע, צילום: אנטולי מיכאלו



מתכון מנצח שמציף את הבית בניחוח שוקולדי משכר. אפשר לצפות את העוגה בשוקולד ולעטר לפי רצונכם.



החומרים: (לתבנית בקוטר 28 ס"מ)


200 גרם שוקולד מריר


200 גרם חמאה


½1 כוסות סוכר


3 כפות אבקת קקאו מנופה


1 כף אבקת קפה נמס


6 ביצים מופרדות לחלמונים וחלבונים


¾1 כוסות קמח מנופה


1 שקית אבקת אפייה


4 כפות ברנדי



לציפוי:


100 גרם חמאה


½ כוס סוכר


3 כפות אבקת קקאו


1 כף אבקת קפה נמס


½ כוס מים


100 גרם שוקולד מריר



לעיטור:


½ כוס אגוזים קצוצים


½ כוס שוקולד מריר קצוץ



אופן ההכנה:


ממיסים במיקרוגל או מניחים בסיר קטן את השוקולד, החמאה, כוס הסוכר, הקקאו והקפה הנמס. מניחים את הסיר הקטן מעל סיר ובו מים רותחים (אמבט מרים) ובוחשים עד שהשוקולד נמס. מקציפים את החלבונים במערבל חשמלי במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה את חצי כוס הסוכר וממשיכים להקציף עד לקבלת קצף יציב. ורפים את החלמונים ומוסיפים אותם בתנועות קיפול לקצף החלבונים בהדרגה. מוסיפים את השוקולד המומס בתנועות קיפול לקצף עד שייבלע כליל בתוכו. מערבבים את הקמח עם אבקת האפייה ומוסיפים לבלילה. יוצקים את הברנדי לתערובת ומערבבים. מעבירים את הבלילה לתבנית משומנת ומשטחים את פניה. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) במשך כ–30 דקות או עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא נקי ויבש. מוציאים את העוגה ומצננים. מניחים בסיר קטן את החמאה, הסוכר, אבקת הקקאו ואבקת הקפה הנמס. מחממים על להבה נמוכה עד שהחמאה נמסה. מוסיפים את המים והשוקולד ומבשלים על אש נמוכה עד לקבלת תערובת אחידה. מצפים את פני העוגה והדפנות ברוטב השוקולד, ומעטרים באגוזים ובשוקולד.




עוגת שוקולד עם שברי שוקולד

מהודרת בשברי שוקולד, צילום: אנטולי מיכאלו
מהודרת בשברי שוקולד, צילום: אנטולי מיכאלו



מניסיוני, חייבים שיהיה בבית מתכון לעוגת שוקולד קלה, מהירה וקלאסית, כזו שמתאימה לכל אירוע לילדים ולמבוגרים. העוגה הזו מתמוססת בפה וטעימה מאוד. אפשר לצפות אותה ברוטב שוקולד ולקשט בסוכריות צבעוניות או פשוט לפדר אותה באבקת קקאו או באבקת סוכר.



החומרים: (לתבנית בגודל 27×30 ס"מ)


100 גרם חמאה רכה


1 כוס סוכר


150 גרם שקדים טחונים


150 גרם אגוזים טחונים


1 כפית ליקר שוקולד


3 טיפות תמצית וניל משובחת


200 גרם שוקולד מריר


6 ביצים מופרדות



לעיטור:
¼ כוס אבקת קקאו או אבקת סוכר


לציפוי:


50 גרם חמאה


4 כפות סוכר


4 כפות אבקת קקאו מנופה


2 כפות מים


1 כף ברנדי


1 כפית רום



אופן ההכנה:


מערבלים במערבל את החמאה עם מחצית מכמות הסוכר עד לקבלת תערובת חלקה. מבליעים פנימה את השקדים והאגוזים, מוסיפים את הליקר ותמצית הווניל ומערבבים. מגררים במגררת דקה 100 גרם שוקולד מריר ומוסיפים לתערובת הבצק. מבליעים לתוכו את החלמונים. מקציפים במערבל חשמלי במהירות גבוהה את החלבונים. ברגע שנוצר קצף מוסיפים באטיות ובהדרגה את הסוכר הנותר ומקציפים עד לקבלת קצף יציב. מקפלים את החלבונים בהדרגה אל תוך הבצק לקבלת תערובת אחידה. מעבירים את תערובת הבצק לתבנית משומנת ומשטחים את פניה. שוברים לקוביות קטנות את השוקולד שנותר ודוחסים אותן לתערובת הבצק ברווחים שווים. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) כ–25 דקות. מצננים. מחממים בסיר על להבה בינונית את חומרי הציפוי תוך בחישה רצופה, עד לקבלת תערובת אחידה. יוצקים את הציפוי על העוגה בעודה חמה. מצננים מעט ואם רוצים מפזרים מעל סוכריות צבעוניות.


עוגת שוקולד מפתיעה, ללא גלוטן וללא סוכר


ללא סוכר וגלוטן, צילום: פסקל פרץ-רובין
ללא סוכר וגלוטן, צילום: פסקל פרץ-רובין



במתכון הזה שילבתי בין תחליף סוכר לדבש, אבל אתם יכולים להשתמש בסירופ אגבה ובכמות נוזלים גדולה. אל תחששו מהוספת הנוזלים, הבצק דורש זאת. לכן אם הבצק יצא קצת דחוס, רצוי להוסיף 2–3 כפות עד ¼ כוס מים או חלב. העוגה תופחת מאוד בעת האפייה, וכשהיא מתחילה להתקרר הגובה שלה יורד ומגיע לגובה שולי התבנית.



את ציפוי הגנאש, שכמותו במתכון הזה גדולה, כדאי לצקת כשהוא פושר על פני העוגה הפושרת. אפשר לחלץ את העוגה מהתבנית ולצקת את הציפוי על כולה, במרקם אחיד וחלק.



החומרים: (לתבנית מלבנית 27X35 ס"מ)


200 גרם חמאה רכה


1 כוס תחליף סוכר


½ כוס דבש


1 כפית תמצית וניל משובחת


4 ביצים בגודל L


2 כוסות קמח נטול גלוטן


1 כוס אבקת קקאו


1 שקית אבקת אפייה


1 כף ליקר או ברנדי


1 מכל (250 מ"ל) שמנת לבישול או יוגורט


1 כוס חלב ועוד ¼ כוס, בהתאם למרקם הבצק



לציפוי הגנאש:


1 מכל שמנת מתוקה


250 גרם שוקולד מריר ללא סוכר



אופן ההכנה:


מערבלים את החמאה במערבל חשמלי במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה את תחליף הסוכר, הדבש ותמצית הווניל. מערבלים במשך שתיים–שלוש דקות, ומוסיפים בהדרגה את הביצים. מקציפים לתערובת קלילה וחלקה. מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, אבקת הקקאו, אבקת האפייה, הליקר, השמנת או היוגורט והחלב עד לקבלת עיסה אחידה. מעבירים לתבנית משומנת או מרופדת בנייר אפייה ומשטחים.


אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (170–180 מעלות) במשך 45–50 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי וייבש. מניחים את העוגה להצטנן קלות על רשת ברזל. ממיסים בסיר על להבה נמוכה את השמנת והשוקולד, ומערבבים עד לקבלת בלילה אחידה. מוזגים על העוגה הפושרת. 



לרכישת הספר נדוניה, הקשר העדתי המתוק.