הקמת גילדת מבשלי הבירה הבאר שבעים הפגישה בין גלעד נאמן ותומר רונן, ויצרה את Brew Shop, מיזם חברתי שמטרתו ליצור קהילה מגוונת של אנשים שמתאחדים סביב תרבות הבירה, בדגש על עבודה ויצירה משותפת. נאמן (32), איש משפחה ומורה במקצועו, תושב בירת הנגב, עוסק בעשור האחרון בבישול בירה ביתי ומקצועי, ובמהלך השנים גרף פרסים על התוצרת שלו. רונן (35), יליד שדרות, ניהל את מערך הייצור של "מבשלת הנגב", וכיום מדריך ומייעץ למבשלות בירה כמו מוסקו ושריגים. כשהם נפגשו, גלעד היה אחראי על הרכישות המרוכזות עבור חברי הגילדה, ורונן תרם להם ידע וחומרי גלם. העניין שגילו בתחום העיסוק שלהם הוביל אותם להחליט לפעול ביחד, מתוך הבנה שניצבת לפניהם הזדמנות לשתף מהידע, מהניסיון ומהאהבה לבירה, ובמרוצת הזמן גם להתפרנס מכך.



יחד עם PresenTense, ארגון חברתי ללא מטרות רווח שתומך ביזמים, בעיקר בפריפריה, מקימים השניים בימים אלו בבאר שבע את ה־Brew Shop. מקום מפגש לאוהבי הבירה ברמה הקולינרית, ולא רק לשתייני הבירה. בינתיים המיזם כולל חנות לחומרי גלם וציוד, לצד סדנאות ומקום מפגש שבו יוכלו להתקבץ חובבי בירה באשר הם, ללמוד על המשקה וגם ליצור ולבשל אותם בעצמם. "בית מלאכה לבירה", כך הם נקראים, מארגן גם ערבי טעימות של בירות מיוחדות, משיק בירות חדשות ומפיק אירועים נקודתיים, למשל פסטיבלי בירה מקומית בבאר שבע, שבהם הגישו מבשלות מקומיות את התוצרת שלהם לקהל הרחב. היום ומחר (20־21 ביולי) הם יגיעו למתחם התחנה בירושלים, לפסטיבל בירות בוטיק, יחד עם שני מותגי הבירה שלהם:



מבשלת "החלוץ" ומבשלת "הדג הלבן". טעמנו חלק מהן וזה מה שחשבנו:



תוצרת הארץ. בירת אייל, בעלת גוף קליל אך מלאה בארומה וטעמים המזכירים פירות טרופיים, כמו פסיפלורה וליצ'י. בשנת 2014 זכתה בתואר הבירה הטובה ביותר בתחרות "סמואל אדאמס לונגשוט". 5.5% אלכוהול, 15 שקלים.



40 מעלות בצל. בירת סאמר אייל קיצית, כיפית ומרעננת. יש לה מרקם קליל, המאוזן על ידי מתיקות מתונה המשתלבת עם טעמי הכשות. 5% אלכוהול, 15 שקלים.



התפסן. בירת השיפון היחידה בארץ. היא מזכירה בירות חיטה, אך "כבדה" פחות ובעלת מתיקות מתונה. זכתה בתחרויות בארץ ובעולם. 4.9% אלכוהול, 15 שקלים. 



ניתן למצוא את הבירות בתל אביב ("ביר בזאר", שוק הכרמל ו"ביר מרקט", שרונה מרקט), בכפר סבא (benny’s cask ale pub), בירושלים ("בירתנו", ינאי 3 ו"ביר בזאר", מחנה יהודה) ובבאר שבע ("אניני היין", רח' טרומפלדור, "מסעדת שושנה" ו"החומוס של טחינה", רח' רינגלבלום).



לחיי העם הזה



אם תמצאו את עצמכם בברבראצ'ה באחד העם 1 בתל אביב, אל תתפלאו שיציעו לכם לשתות אלכוהול מקרני איל



אצ'ה הוא חבל ארץ יפהפה בגיאורגיה, וגם המקום שממנו מגיעה משפחתה של לילי בן שלום, שפתחה את מסעדת ראצ'ה ברחוב אחד העם 1 ת"א, במקום המסעדה המדוברת של מיכל אנסקי. בימים אלה פתחה בן שלום בתוך הראצ'ה את הברבראצ'ה, בר שמציע שיכר גיאורגי המלווה במנות אוכל מהמסעדה הצמודה.



המבנה הוא חלל עגול וגדול, שבמרכזו בר מסיבי עם מקומות ישיבה ומסביבו מספר שולחנות מצומצם. על הקירות מתנוססות תמונות עתירות צבע, הריפוד פרחוני וכך גם המאפרות והצלחות. להגשת יין משתמשים בכדי חרס מצוירים ובבר מככבות כוסות קריסטל להגשת קוקטיילים. מוזיקה גיאורגית אותנטית שמחה בוקעת מהרמקולים, ולהשלמת החוויה נערך פעם בשעה טקס "התמדה": אלכוהול נמזג אל קרני איל ונשתה על ידי הסובבים, תוך כדי אמירת ברכות ליושבי הבר.



כארץ המתאפיינת בכרמים רבים, התפתחה בגיאורגיה מסורת ענפה של שתיית אלכוהול בכל אירוע וגם בלי סיבה, בברים הגדולים שפועלים במרכזי הערים, במסבאות הקטנות שממוקמות בצדי הדרכים וגם במסבאות בכפרים הקטנים.



ברבראצ'ה. צילום: אפיק גבאי
ברבראצ'ה. צילום: אפיק גבאי



בן שלום נאמנה למקום שממנו באה גם במסעדה וגם בגזרת האלכוהול שמוגש בבר. היא מציעה בירות מחיטה גיאורגית, יינות אדומים כהים שענביהם גדלים בחבל ראצ'ה, ואת הצ'אצ'ה המפורסמת, הוודקה הגיאורגית, פרי יצירתו של אב המשפחה, שמכין אותה בביתו תוך שמירה על התהליך הייצור המסורתי ועל חומר הגלם, שהוא מביא מגיאורגיה. את הצ'אצ'ה שותים מקרנות זכוכית קטנות, כך שברגע שתסיימו את הכוס לא תוכלו להניח אותה על הבר.



כיאה לרוח הזמן, יש במקום גם תפריט קוקטיילים עשיר, שנבנה על ידי המיקסולוג יובל סופר ומחבר בין הישן והשורשי לחדש והמעודכן. סופר משלב בכל קוקטייל את חומרי הגלם של המטבח הגיאורגי: שזיפים טריים, רימונים, ענבים, חליטות תה, עשבים ועוד. בין הקוקטיילים המומלצים: "אומרג'וס" העשוי צ'אצ'ה, לימון, סירופ רימונים ויין מבעבע (44 שקל); "סקאיפו", העשוי דבש, לימון וודקה מושרית בטימין (42 שקל); "טפליאני" המכיל קפטן מורגן בלאק, נענע, דבש, ליים ואנגוס טורה (44 שקל) ובירת מלכשווילי בחבית (36 שקל).



התפריט בברבראצ'ה מוקפד ומצומצם, ומורכב ממנות קטנות המבוססות על טהרת המטבח הגיאורגי. אם נמאס לכם מכל מותגי האלכוהול המוכרים ואם טחנתם את טרנד הקוקטיילים עד תום, לכו להתרענן במשתה גיאורגי. אם לא תמצאו את עצמכם רוקדים במעברים, לפחות תיחשפו לאלכוהול שאתם לא מכירים. 



ברבראצ'ה, אחד העם 1 תל אביב, 03-6392229, שעות פעילות: שני־שבת, 19:00 ועד אחרון הלקוחות