שני דברים מרכזיים הומצאו בסקוטלנד: ויסקי וגולף. שניהם מככבים ב-Old St. Andrews, הוויסקי הסקוטי שמגיע בבקבוק שמעוצב בצורת כדור גולף. ויש עוד תווית שאיתה מגיע המשקה שעשה עלייה לאחרונה: מדליית זהב שבה הוא זכה בתחרות בינלאומית, וההגדרה Brilliant שמוצמדת לשמו ב-Jim Murray, התנ"ך של הוויסקי.



"על מנת שוויסקי בלנדד ייחשב סקוטי הוא צריך לעמוד במספר תנאים", אומר בוב גורטון, הבעלים של המותג Old St. Andrews. "תהליך הייצור חייב להיעשות בתחומי סקוטלנד, והוא חייב להיות מיושן בחבית עץ אלון במשך שלוש שנים לפחות".



בנוסף, הוויסקי הסקוטי חייב להכיל לפחות 15% מאלט בבלנד. "אנחנו משתמשים בשילוב של שעורה עם דגנים נוספים כמו חיטה ותירס", אומר גורטון. "התערובת מעורבבת עם מים חמים, ותוספת השמרים נעשית בדיוק כמו בוויסקי מאלט. אנחנו מזקקים את הנוזל בזיקוק רציף אשר מביא אותו לחוזק של 94%, ואז מדללים במים חזרה ל־70%".



מה מייחד את הוויסקי שלכם מסקוטיים אחרים?
"מה בעצם הופך כל וויסקי סקוטי לייחודי? זה האופי האינדיבידואלי שמתקבל באמצעות טיפול עדין בדגנים בתהליך הייצור, ולזה תוסיף את המים המקומיים ותהליך היישון. כל הזמן שואלים אותנו מה בדיוק נכנס לבלנד, אבל זה סוד חסוי ששמור רק אצל הבלנד מאסטר של המותג. מה שהוא כן מסכים לשתף זה שהוויסקי המגורען וחצי מהלתת מיושנים בחביות של בורבון, והחצי הנותר בחביות עץ שרי".



וויסקי old st. andrews. צילום: יח"צ
וויסקי old st. andrews. צילום: יח"צ



הסקוטים מתגאים בכך שמדובר בתעשייה מסורתית, שלא השתנתה הרבה במאה השנים האחרונות. אילו תמורות בכל זאת חלו בשנים האחרונות?
"תהליך ייצור הוויסקי הסקוטי אולי לא השתנה, אבל השינויים העיקריים קשורים לשיווק ופרסום, ולדרישה הגוברת לטעם המיוחד שיכול להיות מיוצר רק בסקוטלנד על פי החוק הבינלאומי. זהו הקושי שאיתו מתמודדת התעשייה. ויסקי סקוטי דורש, כאמור, יישון בחביות לפחות שלוש שנים, ובשביל לספק את הדרישה הזאת מוקמות עוד ועוד מזקקות לתפעול וליישון הוויסקי. אני מאמין שבשל בעיות ההיצע והביקוש נראה בעתיד פחות הצהרות גיל ויישון על גבי הבקבוקים של הוויסקי הסקוטי. לתפיסתי זה לא דבר רע, כי הפוקוס יהיה על בלנד איכותי ומאוזן ולא על נושא הגיל".



"בנוסף אני חושב שנהדר לראות ויסקי שמיוצר במדינות אחרות מלבד סקוטלנד. הוויסקי שמיוצר באנגליה וביפן הוא דוגמה לסוג שהופך פופולרי יותר".



חברת ספירטים, יבואנית הוויסקי, מציגה את הסוגים הבאים:


Old St. Andrews Clubhouse. מיושן במשך שמונה שנים לפחות, 159 שקל.


Old St. Andrews Twilight. מיושן במשך עשר שנים בחביות עץ אלון, ונשאר קליל ובעל ניחוח טרי. 199 שקל.


Old St. Andrews Fireside. יישון הוויסקי הנמשך 12 שנה מעניק למשקה חלקות ומורכבות, המורגשות כבר מהלגימה הראשונה. 239 שקל.


Old St. Andrews Nightcap. הוויסקי עבר יישון של לפחות 15 שנה בחביות עץ אלון אירופיות, שהעניקו לו גוף בעל מורכבות מלאה וטעמים מאוזנים. 299 שקל.



עיר בירה


בחצר השוק בכפר סבא יתארחו זו השנה השנייה מבשלות בירה ישראליות מובילות שיציעו למבלים חגיגת טעמים של תוצרת מקומית. יהיו שם ג'מס, מלכה, מבשלת שריגים, מבשלת מוסקו, מבשלת פאס, בירה ללה, באסטרס (סיידרים) וגולדסטאר unfiltered, שיציעו כ-20 סוגי בירה. על במה שתוקם במדרחוב יופיע אמיר דדון מלווה בלהקה, ו"מסטרינה", הלהקה הכפר סבאית, תחמם אותו. הכניסה חופשית לכולם.



גם בנתניה יחגגו עם כוס בירה ביד, בפסטיבל "BEER בעיר" שיתקיים בה לראשונה. נתניה רוצה להתחיל מסורת, והיא עושה זאת בגדול עם 40 סוגי בירות מהארץ ומהעולם, דוכני מזון והופעת חיות שיכבשו את כיכר העצמאות החדשה. האירוע יתחיל היום מהשעה חמש אחר הצהריים ועד השעה אחת אחר חצות. במהלך הערב יתקיימו שם הופעות של A-WA ומלבי טרופיקל. מחר (חמישי) יהיו שם גברבנד שיארחו את אקסום. גם מועדון רוכבי האופנועים של הארלי דוידסון ישראל יגיע לאירוע, ואתם מוזמים להשיק איתם כוסות. הכניסה חופשית מגיל 18 ומעלה. ילדים עד גיל 10 חייבים בליווי מבוגר.



העלייה מצרפת


עוד מותג עשה עלייה לישראל: סדרת היינות האדומים הצרפתיים הכשרים מבית The House of International Wines (יבואנית ש.ע.ל. רובין). מתוכם טעמנו שני יינות:



Chateau Petite Duchesse
הענבים שמרכיבים את היין הזה גדלים באזור בורדו שבצרפת. במחצית הראשונה של חודש אוקטובר 2013 התבצע הבציר באופן ידני והתוצרת מוינה בשטח. בהמשך עוברים הענבים תהליך תסיסה שמתבצע במשך 22 ימים במכלים, ולאחר מכן מועבר הנוזל לחביות עץ אלון צרפתי למשך תשעה חודשים. התוצאה: טעם אדמתי ויבש עם ריח של טבק, פטל ושזיפים וצבע עז.


80% מרלו, 10% קברנה סוביניון ו־10% קברנה פרנק. 150 שקל

יין Chateau Petite Duchesse
יין Chateau Petite Duchesse


Chateau Nerbesson
אזור בורדו הוא גם המקור לכרמים שבהם בוצרים את הענבים שמרכיבים את היין הזה. הבציר נערך בחודש אוקטובר של 2012, ותהליך התסיסה מתבצע ביקב המודרני במשך כ־25 ימים. משם עובר הנוזל להתיישנות במכלי נירוסטה עם שבבי עץ אלון למשך תקופה של שנה. השילוב של זני הענבים מדגיש את איכות הטעם המיושן, הריח חזק ובא לידי ביטוי בניחוח של הפירות הבשלים ומשלים את התמונה הצבע העז והעמוק.


55% מרלו, 20% קברנה סוביניון ו־25% קברנה פרנק. 79 שקל

יין Chateau Nerbesson. צילום: יח"צ
יין Chateau Nerbesson. צילום: יח"צ