"אלכרמה" ("כרם" בערבית), מסעדה לבנונית המנסה לבדל את עצמה ממסעדות אחרות בז’אנר, שוכנת בכפר תבור הקסום. רוזט, אמו של בעל המסעדה ג’ריס חינאווי (אין קשר למשפחת הבשר המפורסמת, לפחות לא באופן שידוע להם), נולדה בלבנון. היא הכירה את בעלה, ערבי נוצרי שהתגורר בישראל, במהלך מסעותיו בלבנון. השניים התאהבו, החליטו להשתקע בצפון ישראל והשאר היסטוריה. אף שערקה מלבנון, ממשיכה האם את המסורת הקולינרית הלבנונית-נוצרית והיא מכהנת כשפית של המקום.



גם ג’ריס עצמו הוא נוצרי מאמין – על זרועו קעקוע ענק של ישו, במסעדה ניתן למצוא צלב ועל החלון מדבקות ענק של סנטה קלאוס. לא ברור איך כל זה משתלב עם 3,594 תושבי כפר תבור, שאבות סביהם הקימו את הכפר בזמן העלייה הראשונה לפני כ־115 שנה, אבל ג’ריס מאמין שדווקא המסעדה הזאת תחזיק מעמד, בעוד שחמש קודמותיה, לפי סיפוריו, לא שרדו.



לפעמים, מתברר, צריך לצאת מהקופסה. המסעדה, שנפתחה לפני שנה וחצי במתחם שקד תבור - המאכלס בתוכו את יקב תבור ואת מוזיאון המרציפן - מצליחה יפה מאוד. הן יהודים והן ערבים מגיעים אליה, בזכות הטעמים, רמת האירוח והדיוק בבישול של אמא חינאווי.



לכל אחד מהמאכלים יש סיפור מרתק ומסעיר שראשיתו בלבנון. כזה הוא, למשל, סיפורו של סלט הפאטוש: נוצרים בלבנון שנמנעו מאכילת בשר התכבדו אצל משפחת פאטוש בסלט ירקות וטבלו בו חתיכות לחם. המשפחה, שהתלהבה מהרעיון, החלה להגיש את הסלט כך באופן קבוע. ב”אלכרמה” מוסיפים לו טוויסט שקיים גם במסעדות ערביות נוספות – מעל לכל הכבודה מוסיפים גם גבינה מלוחה.



תמורת 35 שקלים לסועד מוגשים לשולחן, מלבד הפאטוש, מזטים נוספים, כולם מסורתיים מבית אמא, בהם טחינה סמיכה, טאבולה, סלט חצילים, קולרבי מוחמץ, גזר, גרגירי תירס ועוד. המשותף לרובם הוא חמיצותם, באופן שהחך הישראלי לא רגיל לו. במסעדה מסבירים כי החמיצות מכוונת, מפני ששתיית ערק בין הארוחות היא חלק מהמסורת, והחמיצות היא שמאזנת את חריפותו.



בין המנות העיקריות ניתן למצוא מג’דרה לבנונית (39 שקלים), שושבראק (60 שקלים), שייח אל מחשי - קישוא ממולא (60 שקלים), עלי גפן קטנים וחמצמצים (45 שקלים), סינייה (70 שקלים) ועוד. ארוחה אותנטית, עזה בטעמיה, יצרית ונדיבה המסכמת את תחושתנו: טוב שיצאנו מלבנון, אבל שמחים שהאוכל שלה חצה את הגבול בהצלחה.



"אלכרמה", מתחם היקב, כפר תבור, 04-6474035



תגיעו מוכנים


כל עוד כללי הביקור הברורים במסעדת טאפאס נשמרים, אין שום סיבה שלא ליהנות מארוחה טובה ואיכותית בטפאו הוותיקה



קרוקטס. צילום: אנטולי מיכאל
קרוקטס. צילום: אנטולי מיכאל




כלל מס’ 1:


אל תלכו מורעבים


יש כמה כללים שמומלץ לדעת לפני שאתם הולכים לאכול טאפאס. את כולם, אגב, שכחנו לפני שהגענו ל“טפאו”, מסעדת הטאפאס המצליחה והוותיקה (הוקמה ב־2002 ושורדת מאז בהצלחה). הראשון שבהם הוא - אל תצפו לשבוע. מסעדות הטאפאס אולי מגישות מנות מדויקות, אבל הן ממש, אבל ממש, קטנות. כזאת, למשל, היא מנת פינצ’ו אסקבצ'ה. תמורת מחיר אטרקטיבי, 24 שקלים בלבד, מוגשות שתי ברוסקטות מינימליסטיות עמוסות כל טוב: נתח דניס, המשתלב עם קרם חצילים וחתיכות ננסיות של אספרגוס. זה נשמע טעים וזה אכן טעים, אבל נבלע בביס. אולי בביס וחצי.




כלל מס׳ 2:
אל תתעצבנו מהמחירים


מחירי המנות במסעדות הטאפאס נמוכים יחסית, אבל כך גם משקלן על הצלחת. כך שקצת חבל לגלות שיש מנות המתומחרות באופן כמעט שערורייתי.



כאלה הן המנות קוליפלור – בסך הכל כרובית מטוגנת עם רוטב אנשובי (שמרגיש פחות אנשובי ויותר איולי), שבהחלט אפשר להכינה בבית בקלות והיא לא תעלה אפילו חמישית מ־30 השקלים הנדרשים פה; והקרוקטס החמודים, שהם אכן טעימים, אבל שלושה כדורים בגודל פלאפל ובתוכם מעט מדי חזה אווז ופטריות ויותר מדי רוטב בשמל לא צריכים לעלות 28 שקל.



מעל לכולם זו מנת הסולומיו - במחיר שערורייתי של 46 שקלים זוכים בארבע פרוסות הסינטה המיניאטוריות בעולם. כל כך מביך, שנאלצנו לצלם את המנה. מתי יקום סניף של קופיקס שיציע טאפאס במחירים שפויים?




כלל מס׳ 3:
השתדלו ליהנות



כי יש ב"טפאו" גם מנות איכותיות, טעימות ואפילו כאלה ששוות את משקלן. כזה הוא סביצ'ה ברמונדי (40 שקלים) – מנה עסיסית, קיצית ומרעננת, שטריותה מורגשת ונראית.



הדג מושרה בטקילה וליים עם עשבי תיבול ורוטב פלפלים מעודנים, ואפילו נתחי הדג נדיבים. אם אתם מגיעים ל"טפאו", אל תוותרו על מנה זו.



"טפאו", הארבעה 16, תל אביב, 03-6240484



בוקר עמוס


לא נעים, באמת שלא נעים, לראות אורחים יוצאים מארוחת הבוקר בבית המלון כשבידיהם כריכים, בורקסים ושלל מטעמים שאותם כבשו לצורך מימוש מאוחר יותר, בזמן בילוי בבריכה. האם זהו מנהג גס רוח המושרש בקרב ישראלים בלבד?



הסיבה המקלה היחידה שבגינה נסלח לאורחי גולדן קראון בנצרת היא המגוון האדיר והטעמים המשובחים בארוחת הבוקר. על אף המגבלות שמוטלות על הכנת ארוחת בוקר בשבת, הצליח שף המלון ליצור עושר קולינרי, ריחות מצוינים וטריות מוקפדת שמעבירה את האורחים על דעתם, וגורמת להם לרצות לאכול מארוחת הבוקר גם בזמן הצהריים. ארוחת שבת בבוקר, על מגבלותיה, תגרום גם לכם להתבלבל. רק בבקשה, נא להתנהג בהתאם.



"גולדן קראון", נצרת, 6000680-04